Rado Mannheim no 2/10 - revisie

Uit het verjaardagspakje met 10 radootjes in, hebben we vandaag nummer 2 even bekeken, die “even” mag je met een korrel zout nemen. Wat een lelijk vies vettig niet werkende horloge … oordeel vooral zelf, dit is ie bij aankomst




Wat binnenin zat lijkt mee te vallen, maar zit vol korrelig stof, dus zicht kan bedriegen

We demonteren hem uit de kast en dan krijgen we dit


joint was ook helemaal vergaan en met roestresten

de kast komt later aan de beurt als het ding in de kuismachine zit. Hier ligt alles in de pot, klaar voor de kuismachine

Terwijl ie in de kuismachine zit, gaan we even naar de kast en het glas kijken. Glas is niet herbruikbaar en vervangen we door een vlakke saffier. de kast is geschuurd, in de ultrason en tegen de molen gegaan, idem voor de band



En dan de mechaniek montage. Eerst de incablocs en de veerton




raderwerk en anker. Middenrad een weinig olie geven op zijn verdikking. Verders, het is een hi-beat op 28800, dus anker smeren we niet met 941, die vliegt er zo af eens in werking, wij gebruiken de ouwe gouwe moebius 8200 voor het anker van hi-beats. Anderen zullen het ongetwijfeld met iets anders doen, lees met recenter uitgevonden olie doen, wij zweren bij de 8200, geeft al decades het juiste resultaat voor de ankersmering van hi-beats







Dan de voorkant. Wijzerspanning is geen klikminuutpijp maar via een rad dat op de minuutpijp geklikt is, dus smeer je de “3 pootjes” achteraan



na montage even de datum testen en de snelverstelling, alles werkt zoals hoort, dus gaan we voort en monteren we de automaat module om dan balans en automaatmodule te plaatsen




Na plaatsen balans even de secondestop testen, werkt zoals hoort, dus tussentijdse timing tijd maar die zijn we vergeten te fotograferen, zodadelijk dan de eindtiming, voor nu gaan we voort met wijzerplaat en wijzers om vervolgens het geheel in de kast steken met ook een nieuwe joint bij het achterdeksel




En dan is dit het eindresultaat








Nog even de eindtiming in de DU - DD - VCD positie. En toen kwam de container van de nieuwbouw werkzaamheden voorbij gedenderd en dat zie je in de DD positie aan de extra stipjes van het extra geluid, grrrrrr. Misschien iets trager nog zetten



Prentjes om de pols







de band is niet van rado, maar die vonden we zo cool met de blauwe halve maantjes dat we hem behouden hebben. Deze hadden we niet gedacht nog zo netjes te krijgen. Erg blij mee. En blauw blauw blauw, we love blauw :slight_smile:

That’s all folks, tot een volgende keer maar weer

57 likes

Bedankt weer voor dit uitgebreide verslag.
Hij is erg mooi geworden.

1 like

terug spiksplinternieuw :+1:
geweldig gedaan :ok_hand:

1 like

Prachtig resultaat van imho een vakman aan het werk!

1 like

Prachtig weer !
Leuk om te zien.

1 like

wederom pracht om te zien, thx voor het delen en het mooie leerrijke verslag.

1 like

:star_struck: mooie verslag :man_mechanic: :nerd_face: :+1: :clap:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Weer als nieuw en met plezier gelezen ook weer, zeker door het grote aantal foto’s

1 like

Prachtig resultaat weer hoor👌

1 like

Dankjewel :smiley:

1 like

Leuk hoor! Net mijn Spacewing in ontvangst mogen nemen vanuit Japan. Loopt prima. Moet nog wel bekeken worden van binnen:


Wel een Rado band, maar niet behorend bij dit
Model denk ik.

8 likes

Heel erg mooi gedaan. Het is bovendien een prachtig model. De vorm van de kast, de wijzerplaat, de band, alles is mooi. Ik zou bijna rado fan worden.

1 like

Zat er oorspronkelijk een facetglas op? Zou ook erg mooi zijn.

ja op de meeste van die jaren 60 / 70 modelletjes zit een facet geslepen glas in saffier. maar dit was zo bekrast dat het echt niet meer mooi was. Je kan die krassen weghalen, maar ben nog aan het uitvogelen hoe, heb het vooralsnog nog niet gevonden en ben toch al wat uurtjes aan het zoeken en lezen geslagen.
Er zit er nog eentje tussen waarvan ik het glas ga moeten vervangen en dan is er ook nog eentje waarbij het al vervangen is. Jammer, maar goed het is wat het is.

Kan je je collectie radootjes niet een keertje laten zien? Misschien doen we nog wat inspiratie op voor onze laatste plekjes :wink:

Hier zijn er ondertussen weer 3 onderweg: een president mark ii, een musketeer VIII en een lite nite in zijn doos, maar pakje mag nog wat blijven liggen, wie weet wat voor moois komen we nog tegen dat er bij kan


musketeer VIII

4 likes

Kijk hier eens, werkwijze voor saffier is volgens mij hetzelfde:

Moet ik grabbelen want ze zitten allemaal in de projectbak :sweat_smile:

2 likes

Wat een ge-wel-dig resultaat! Congrats :clap:
Dank voor het delen van het proces en de foto’s.

1 like

Mooi :+1:t2:

1 like

Echt, dan heb je nog werk genoeg zeker, elke dag eentje, dan is de projectbak eind april weer helemaal leeg.

1 like

Ik heb nog geen eens een fatsoenlijke werkplek :joy: af en toe neem ik de tijd om er eentje aan te pakken.
Er zijn ook weer fraaie onderweg bij jullie :ok_hand:

1 like