Hardlex mineraal glas van Seiko Presage polijsten (met foto’s!)

Toch best knap, glas polijsten met foto’s.

Nee maar serieus, hoe ga ik dit aanpakken? Ik kon niet een geheel eenduidig antwoord vinden voor specifiek Seiko’s hardlex glas. Maar het polijsten moest wel te doen zijn volgens verschillende bronnen. Bij deze mijn ervaring van het polijsten, misschien heeft iemand er wat aan, of gewoon leuk om te lezen/weten.

De foto’s vóór het polijsten:


Het lijken behoorlijke beschadigingen, in het echt valt het best mee. Ik moest echt mijn best doen om ze duidelijk op de foto te krijgen. Ze waren mij eerder tijdens het dragen ook nog niet opgevallen.

Voor het polijsten heb ik een goedkoop autoglas-polijst-kitje gebruikt, verkregen van de voormalig rijkste man van de wereld. Het bevat naast de benodigde roterende polijstschijven, nanopartikels van cerium oxide (CeO2), dat is een hard abrasief poeder. Deze eigenschap maakt het geschikt als polijstmiddel van glas.

Volgens een bron op internet moet twee delen cerium oxide vermengd worden in één deel warm water. Dit las ik zelf overigens pas naderhand. Ik heb het goedje gewoon toegevoegd aan lauw water totdat het licht viskeus werd. Vervolgens even goed egaal roeren.

Gewapend met mijn combiboor en polijstmiddelen ben ik het horloge voorzichtig te lijf gegaan. Ik deed wat cerium oxide op de polijstschijf, en verdeelde het een beetje over het glas. Ik wist op welk punt ik moest focussen, maar ging ook af en toe licht over de ‘natte’ plekken heen om het polijstmiddel weer op de juiste plek te krijgen.

Na een tijdje polijsten veegde ik het horloge schoon, geen enkele verbetering. Totdat ik zo’n twintig minuten aan een stuk door had gepolijst, een zéér kleine verbetering dacht ik te zien!

Nu had ik vooraf gelezen dat men moest uitkijken dat het glas niet te heet werd. Hier was bij mij geen enkele sprake van. Wellicht moest ik meer druk uitoefenen? Zo gezegd, zo gedaan. Tot mijn grote vreugde was de eerste plek (tussen de 4 en 5) nagenoeg helemaal weg na zo’n 5 minuten polijsten! Dit was dan ook meteen het einde van deze accu, een mooie eenheid van 1 kras per accu.

De volgende accu heeft het lang genoeg volgehouden om het glas van dit mooie horloge compleet krasvrij te maken. Al met al ben ik zeer te spreken over deze methode. Het kost even wat tijd en elbow-grease, maar het resultaat mag er zijn.

Perfectie

Nu zag ik tijdens het typen van dit stukje, met de foto’s op de computer geopend, nog een klein plekje zitten op het glas. Dat heb ik gisterenavond nog even snel met het borsteltje er af geveegd. En wat gebeurd er altijd als je iets ‘nog even snel’ doet? Juist ja, dan is je lot bezegeld. Gelukkig slechts een hoekje van het bandje beschadigd. Ik had het bandje op het horloge laten zitten om meer grip te houden tijdens het polijsten, zodat ik niet iets ernstiger zou beschadigen.


Ach, als dat het ergste is, valt het best mee!

Bedankt voor het lezen,
Lex

69 likes

Mooi gedaan.
Ook leuk dat het dus ook kan met dit soort glas.

1 like

Echt heel mooi gedaan.

1 like

Mooi man, goed gelukt :ok_hand:

1 like

een mooi en zinvol artikel. met belangstelling gelezen.

2 likes

Handig voor in de toekomst :call_me_hand: mooi resultaat!

1 like

Geen schrik gehad de kast te beschadigingen? Ik bedoel, als je er glas mee kun polijsten, dan neemt het vrijwel zeker ook metaal afneemt.

2 likes

Gaaf dat je dit deelt. Ik maak een bookmark voor wellicht ooit in de toekomst :blush:

1 like

Zeker heb ik daar schrik van gehad! Dat is ook reden dat ik het bandje voor extra grip heb laten zitten. Naarmate ik meer ervaring in het polijsten kreeg (lees: langer bezig was) durfde ik ook pas meer druk te zetten. Bij het druk zetten loop je natuurlijk het risico dat je van het glas af schiet en de kast beschadigd.
Om dit risico nog meer te minimaliseren zou het ideaal zijn als de polijstschijf (c.q. dremel/boor) op een vaste plek staat, zodat je met twee handen het horloge kan stabiliseren.

Netjes gedaan.
Ik heb zelf wel eens de Dremel met polijstwieltje op een acrylglaasje gezet, maar dat werd heel snel te warm waardoor een groter oppervlak inzakte. Die kon ik weggooien.

3 likes

Heb je misschien een linkje?

https://www.amazon.nl/gp/product/B081J1YBF3/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o02_s01?ie=UTF8&psc=1

1 like

Dank :ok_hand:

Ah, ja acryl is natuurlijk minder hittebestendig. Onder druk lijkt me dat dit dan inderdaad kan inzakken.
Wellicht zou een minder hoog toerental hebben gescheeld. Bij mij was het toerental (op vol vermogen) in ieder geval een stuk lager dan dat van een dremel.

1 like

Het hangt natuurlijk af welk type dremel je hebt. Ik heb er 1 waarbij ik de snelheid op 10 standen kan regelen, heb er ook een super handige flexibel verlengstuk bij waardoor je gemakkelijker kan werken omdat je minder gewicht in je hand hebt.

3 likes

precies! Ik zet mijn boor altijd in een horizontale boorstandaard, en beweeg het te polijsten voorwerp er langs, veel nauwkeuriger werken.
En gewoon schilderstape op de lugs ed, dat scheelt ook veel

3 likes

Niet de gewone papieren tape, vinyl afplaktake werkt beter. Is steviger en laat achteraf minder plakresten achter.
Voor een horloge is 3mm en 6mm breed ideaal. Kan je perfect de rondingen mooi mee afdekken.

2 likes

Goeie tip, had achteraf best even wat af kunnen plakken inderdaad @mechaniekje
Ik zal binnenkort eens kijken om wat vinyl tape op de kop te tikken. Zag de 3mm versie voor zo’n 4 euro op Amazon staan. dat is echte ‘fineline tape’.
Zou dit overigens ander materiaal zijn dan isolatietape? Volgens mij wordt dit vaak gemaakt van PVC (polyvinylchloride), misschien gewoon hetzelfde product m.u.v. de breedte.

1 like

Het is inderdaad ander materiaal dat isolatietape. Het laatste is een pvc tape, dikker, breder en stugger waardoor het lastiger is om mooi met de rondingen mee aan te brengen. Ook is de kleefkracht van isolatietape groter door de grotere hoeveelheid lijm waardoor er meer resten achter blijven.

1 like

Ik gebruik vinyltape meestal of metalen en carrosserie te spuiten, vroeger nog eens isolatietape gebruikt bij een klein ‘haast’ klusje maar had het gevolg dat ik een oude verflaag los had getrokken bij het verwijderen…

1 like