Rado Mannheim no 2/10 - revisie

Leuk hoor! Net mijn Spacewing in ontvangst mogen nemen vanuit Japan. Loopt prima. Moet nog wel bekeken worden van binnen:

Wel een Rado band, maar niet behorend bij dit
Model denk ik.

8 likes

Heel erg mooi gedaan. Het is bovendien een prachtig model. De vorm van de kast, de wijzerplaat, de band, alles is mooi. Ik zou bijna rado fan worden.

1 like

Zat er oorspronkelijk een facetglas op? Zou ook erg mooi zijn.

ja op de meeste van die jaren 60 / 70 modelletjes zit een facet geslepen glas in saffier. maar dit was zo bekrast dat het echt niet meer mooi was. Je kan die krassen weghalen, maar ben nog aan het uitvogelen hoe, heb het vooralsnog nog niet gevonden en ben toch al wat uurtjes aan het zoeken en lezen geslagen.
Er zit er nog eentje tussen waarvan ik het glas ga moeten vervangen en dan is er ook nog eentje waarbij het al vervangen is. Jammer, maar goed het is wat het is.

Kan je je collectie radootjes niet een keertje laten zien? Misschien doen we nog wat inspiratie op voor onze laatste plekjes :wink:

Hier zijn er ondertussen weer 3 onderweg: een president mark ii, een musketeer VIII en een lite nite in zijn doos, maar pakje mag nog wat blijven liggen, wie weet wat voor moois komen we nog tegen dat er bij kan

musketeer VIII

4 likes

Kijk hier eens, werkwijze voor saffier is volgens mij hetzelfde:

Moet ik grabbelen want ze zitten allemaal in de projectbak :sweat_smile:

2 likes

Wat een ge-wel-dig resultaat! Congrats :clap:
Dank voor het delen van het proces en de foto’s.

1 like

Mooi :+1:t2:

1 like

Echt, dan heb je nog werk genoeg zeker, elke dag eentje, dan is de projectbak eind april weer helemaal leeg.

1 like

Ik heb nog geen eens een fatsoenlijke werkplek :joy: af en toe neem ik de tijd om er eentje aan te pakken.
Er zijn ook weer fraaie onderweg bij jullie :ok_hand:

1 like

Ohh weer heel mooi geworden.
Plaatje van de Rado-display?

Mooi hoor. Rado… You hate it or you love it…

1 like

Plaatje van de rado display is voor als no 10/10 klaar is :wink:

En met nog 3 onderweg gaat het miss wel pas bij no 13/13 zijn :rofl::joy::rofl::joy:

3 likes

Met cerium oxide kun je wellicht wel een paar zeer ondiepe krasjes of putjes polijsten maar zeker niet de krassen die @Vintagewatchstuff liet zien. Ik heb ooit met de hand een pyrex parabolische spiegel voor een telescoop geslepen. Dan slijp je de krassen weg met steeds fijnere slijpkorrels totdat je uiteindelijk kan gaan polijsten met cerium oxide.
Met kleine facetvlakjes lijkt me dat uitermate complex.

1 like

Dank je, mooi hoor!!

1 like

Nice work! Ik had hem zelf nog iets trager gezet, maar beter eerst eens kijken naar de draag-praktijk na een paar dagen wellicht. Bij Rado denk ik meteen aan hopeloze kastconstructies, “gesmolten” ongevulcaniseerd rubber pakkingen, en keramieken kasten en banden. Dit hier is wel een erg leuke. :ok_hand:

1 like

had ik vanmiddag al gedaan, maar telefoon vergeten voor foto’s te nemen. Heb het nu even gedaan, ik denk ook dat dit beter is, we willen eigenlijk al onze horloges binnen een marge van 30 sec / dag afwijking hebben wanneer gedragen.

Zo, da’s ruim. Maar ieder zijn marges. :peace_symbol: Bij een eurocent-groot dameswerkje hanteer ik die norm ook hoor…

Wat een werk, heel knap gedaan.
Mooi om al die onderdelen “onder de motorkap” zo scherp op de foto te zien.
Dit is vintage liefhebberij in optima forma, dankjewel voor het delen👍

1 like

Den deze gaat al bij al een 10 sec hebben nu zoals ie nu staat vermoed ik. Zo dicht mogelijk bij 0 is de doelstelling wanneer gedragen, echter bij vintage troep lukt dat niet altijd en dan is 30 sec per dag max waar we naar toe werken.

Als je 20 sec voor regelt op het machientje zoals deze, zal dat in de praktijk slechts ca 5 sec voorlopen zijn. Gedragen gaat ie minder snel lopen dan wat het machientje zegt en de vertraging ligt rond de 10 -15 sec per dag. Daarom regel je in principe nooit op 0 sec af. Heeft niets met het machientje te maken, in het museum regelden we af op een echte witschi en ook daar was de standaard afregelen naar ca 10 sec in de plus

Ook rekenig houden met eventuele positionele verschillen natuurlijk

2 likes

Zeker gelijk wat betreft nooit op 0 seconden afregelen. Dan loopt-ie altijd achter, behalve bij - pakweg - een max. 30 jaar oude Rolex; net geserviced, met een nieuwe veer. Die doen wel wat ze beloven. Ik ben geen geen Rolex-fan, maar wel een Rolex uurwerken-fan.

3 likes