Rampjaar voor luxemerken

Rolex sportmodellen zijn staal en massa geproduceerd. De Premium gaat natuurlijk deels naar de juweliers… maar wbt materiaal en productie geloof ik nooit dat een sub Rolex meer dan 1000 euro kost.

3 likes

Muah. Niet wat betreft versierselen. Is wel 's werelds belangrijkste horloge merk.

De uurwerkjes zijn wel mooi hoor Sybren… Net weer eentje de deur uit hier. Echt bizar. Maar het is wel massa-productie - des te opmerkelijker hoe goed het is.

Random pic, cal. 3135, tijdens demontage.

5 likes

Maar de kosten van een producent zijn toch meer/ hoger dan de materiaal en productiekosten ?

Dat wel. Maar met een oplage van 1,1 miljoen stuks per jaar…

Is het massa productie. Maar horloges vanaf 5k noem ik toch wel redelijk high-end hoor. Misschien niet ‘artisanal’ …

Vind je ze even goed van kwaliteit als de echt kostbare merken ?
Als iemand dit kan beoordelen ben jij het.:blush:

1 like

Veel gekker dan Rolex heb ik nog niet gehad, behalve kwarts JLC. Maar dat waren 7 onderdelen of zo. :grin: Als je kijkt hoe het kan lopen, mits goed afgeregeld… In elke positie binnen 1 seconde delta (afwijking tussen posities). Net een Yachtmaster de deur uit, nu plus 1s. per dag.

3 likes

Vooral marketing.

1 like

Ik twijfel bij Rolex absoluut niet aan de kwaliteit, maar bij high-end heb ik een andere beleving, qua aantallen en prijzen.
Die miljoen stuks per jaar haalt het high-end gevoel omlaag, maar het kan een gevoel zijn …

Yep, in de breedste zin van het woord…

Als high-end voor jou betekent dat iets handmatig en met liefde in elkaar is gezet… dan is Rolex dat zeker niet. Rolex is vooral degelijk.

Is Porsche high-end ? De ene vindt van wel, de andere niet………

1 like

Het is denk ik vooral een bepaald romantisch beeld.
Kleine oplagen, handwerk, vakmanschap, hoge prijzen. De realiteit is vaak anders, zonder invloed op kwaliteit.

1 like

Volgens mij heeft marketing maar 1 doel en dat is om de verkopen te stuwen. Zonder enige vorm van marketing verkoop je niets.

1 like

Dit is zeker niet correct. Maar voor een bepaald budget moet men een gevoel kopen… En dan speelt marketing een belangrijke rol in het rechtvaardigen van de prijs… al gaan je kosten ook omhoog want je moet je marketing betalen.

Heb marketing nooit zo begrepen.

2 likes

Dan moet je niet voor Rolex gaan. Rolex is een massa product… waar weinig handwerk aan te pas komt. Vakmanschap wellicht bij het maken en managen van de productie. Wat ik ervan begrijp heeft Rolex dat heel goed voor elkaar.
De kwaliteit is niet mooi, maar vooral robuust. Heb een bekende horloge maker het horen omschrijven als een tractor. Wellicht een ouwe mercedes. Zo’n oerdegelijk ding wat met 500k km nog gaat zeg maar.

3 likes

Dan istie net ingereden !

Nee marketing hoort geen geld te kosten, maar op te brengen.
Mensen willen een gevoel dat bij het prijskaartje past. Dus een duur horloge verwacht je in een mooie doos, gelikt pand van de AD, een verkoper die weet waar hij het over heeft. Niemand wil z’n Rolex los in oude krant gewikkeld mee krijgen. Nadat hij in de rij heeft moeten staan, rillend van de koud, omdat de AD in een marktkraam gevestigd zit.

Een horlogemerk wil zichtbaar zijn in een wereldje wat bij hen past. Het plaatje moet kloppen. Ik denk niet dat er ook maar 1 iemand bij Patek het een goed idee vind om kickboks gala’s te gaan sponsoren. Hublot denkt juist daar hun doelgroep te vinden.

1 like

Dat is +/- gelijk aan wat ik hier boven zeg.

Kost geld, moet alleen meer opleveren.

Klopt niet. Genoeg mensen kopen hun rolex zonder doos/papieren of verpatsen die zut meteen weer. Ben wel met je eens dat genoeg mensen blij worden van de verpakking… :face_with_raised_eyebrow: