Maar soms moet je wel en kan soms heel goed uitpakken.
Een paar maanden geleden heb ik een Nivada Antarctic uit 1958 verkregen.
Deze zag er op zich prima uit , zei het dat het plexietje craquelé plekken had en een scheurtje en de plaat was wat vuil.
En er was nog een probleem.
De kast is een zo genoemde monocase waarbij het uurwerk alleen verwijderd kan worden als je de 2 delige stift uitneemt.
Toch geen probleem zou je zeggen?..nope …nog niet…!!
Bij het uitnemen van het glas was er nog steeds niks aan de hand ,totdat ik bij het punt kwam dat je de stift moet verwijderen.
De stift was gaan roesten en bij de lichtste aanraking brak de stift op het punt waar de 2 delen in elkaar vallen.
afijn…
Effe een 2 delige stift zoeken voor een Phenix 350 uit 1955 moet geen punt zijn…nou toch wel.
Normale stiften in overvloed maar een 2 delige stift ? forget it…
Na maanden op de plank gelegen te hebben…kreeg ik HET idee.
Ik had nog een mooie stalen kast van een Nivada maar die miste het achterdeksel…bummer!!
Had ik niet nog ergens een vensterbodem?..yep…pasda?..yep…top!
Toen maar gaan bouwen…en?..check!!
Dit is ook wel grappig.
Dit was de ‘‘technos’’ die in een eerder topic al eens voorbij kwam in een reply
Dit betreft een ‘‘india repaint’’ en zat in een ontiegelijk lelijke kast die ook nog eens heel slecht afgewerkt was.
Aangezien ik bijna niks voor deze ‘‘Technos’’ betaald heb…ben ik flink los gegaan…
Ik had nog een sub style kast van staal en de daar bij behorende draaibare bezel die flink ''gemodificeerd ‘’ werd
Ik heb de tanden van de rand gevijld (met de hand …wat een pokkewerk) toen de bovenkant van de ring glad geschuurd
Het uurwerk paste waarachtig precies (fhf-st 96) en moest alleen de stift een stukje verlengen en voila.
Ik heb er de massief stalen band van een oude Jaques Richal (uurwerk defect reparatie niet waard) opgezet
die ‘‘Technos’’ was wel even werk ,maar kwam er leuk uit. (al wil ik wel van het technos merkje af)
Voor dit soort projectjes gebruik ik echt alleen horloges die niet meer verkoopbaar zijn of echt een recase nodig hebben zoals de Sandoz …die ook weer in een orginele Sandoz behuizing zit (maar blijft een frankenwatch)
De bovenstaande horloges zal ik ook niet verkopen.
Ik wilde ooit eens een brons/brass horloge hebben in 40 er jaren stijl liefst met romeinse cijfers…
Kast is van een heel oud Ancre duikertje met kapot penanker werkje…draaibare bezel was ook weg dus een gladde bezel passend gemaakt…kast kaal geschuurd, lugs vlakker gevijld .
Binnenring met uurmarkers komt uit een chinese skeleton die ik ooit eens voor 50 cent op de markt gekocht had.
Het resultaat mag gezien worden hoor!
Waarom zou re-casing niet OK zijn? Het lijkt me heel wat beter om een bruikbaar horloge (welke er ook nog eens prima uitziet) om de pols te hebben als een defect klokkie (of uurwerk) in de la…
Als je ooit nog eens de originele kast zou willen gebruiken: je kan onderdelen voor een “split stem” los kopen, of eventueel adapters om er eentje te maken, zie bijvoorbeeld hier: http://www.ofrei.com/page1634.html
Je schroeft dus een female adapter op de (gewone) opwindstift
en een “crown post” in de kroon
voila, een gedeelde opwindstift…
Je andere projekten zien er trouwens ook heel geslaagd uit!
Als je met en Re-Case een horloge weer een “new lease on life” kan geven is daar niets mis mee, als je er ook maar eerlijk in bent… een Re-case als origineel verkopen is not done in mijn ogen… maar als je zo’n horloge te koop aanbiedt, met de mededeling dat het een re-case is, omdat de originele case naar de eeuwige schrootvelden is… wat is dan het probleem?.. \
Mijn eerste zelfgebouwde horloge is ook een Re-Case… ik heb de Case zelf gemaakt… 'k heb hier ook nog een ETA 2472 liggen, met een Stowa wijzerplaat… best kans dat die ook eens in een Titanium DumeT Case terecht gaat komen… dan kan ik em toch weer eens dragen…ik zal dan de Case wel in dezelfde stijl maken als de oorspronkelijke…
Voor de Nivada zou dat inderdaad de oplossing zijn om hem weer geheel orgineel te maken,echter vind ik persoonlijk de huidige kast net even wat mooier en vooral wat groter/massiever.
Wel zal ik inderdaad met de tijd zo,n setje extenders aanschaffen.
De overige projecten zijn inderdaad goed gelukt en draag ik met plezier ,maar zou toch graag dat ‘‘technos’’ merkje zien gaan (al is het maar omdat ik weet dat het niet echt is)
Arie
Wat jij maakt dat is gewoonweg mijn droom om te kunnen,maar ik heb niet 1 stuk electrisch gereedschap.
Het flanzen met kassies en uurwerkjes om weer wat leuks te maken is echt een hobby die ik na jaren weer eens opgepakt heb.(tijdje in de kreukels gelegen) en maak ik puur voor mezelf en zal ze nooit als origineel verkopen uiteraard.
Ik heb van huis uit een technische achtergrond… techniek is mijn leven… en tja… als je dan eens wat spul in handen krijgt om een machine met een computer aan te sturen… dan is dat wat je op je werk hebt ineens bereikbaar voor thuis…ik ben gereedschapmaker van huis uit… een Freesbankje bouwen was nog wel één van de eenvoudigste machines die ik gebouwd heb in dat werk…
Raak je daardoor ook nog eens betrokken bij de ontwikkeling van allerhande software… ja… dan gaat het hard…
de Horlogekasten die ik dan zelf kan maken… dat is dan de som van jaren ervaring als gereedschapmaker, medewerking aan de ontwikkeling van CNC besturingssoftware, CAM software, een eigen gebouwde freesbank, een zelf omgebouwde draaibank, wat zelf geschreven software… wat tijd, Titanium, en de liefde voor horloges…
Op zich kun je met een eenvoudig draaibankje, en een eenvoudig freesbankje een heel eind komen… ik ken iemand die een “Bell & Ross geinspireerd” horloge aan het bouwen is van Titanium… hij heeft GEEN Computergestuurde machines… alles “armen en benen” bankjes
Maarja… dan moet je eerst wel ervaring opdoen met het bewerken van metaal… en daar gaan wat jaartjes overheen…
op zich… het re-casen … dat is toch ook wel een kwestie van goed zoeken… die ene mooie kast moet toch net weer passen bij de uurwerk en die ene wijzerplaat… da’s ook een sport op zich…
Werken met staal gaat me wel goed af ,zolang ik daar geen electrisch gereedschap voor nodig heb.
uittekenen uitzagen contouren en afwerken tot iets moois kost alleen heel veel tijd zo…
Hier ben ik wel een dagje mee bezig geweest. (440a staal)