je neemt 2 dezelfde horloges , 1x in stainless en 1x in 18K goud
als je weet hoeveel het horloge weegt kun je de ruwe kosten berekenen van het materiaal , dan vergelijken met de marktprijs voor goud en je weet ongeveer wat de marge is
gouden Breitling Chronomat 44 horloge van plm 300 gram = 45.000 euro
stalen Breitling Chronomat 44 horloge = 7.800 euro
100 gram goud is 3150 euro * 3 = 9500 euro
45000 - 7800 = 37200 euro - 7800 materiaal = plm 29000 euro
ik ga ervanuit dat de maak kosten goud tov staal precies hetzelfde is en er zit hetzelfde uurwerk, wijzers etc in
dus op het goud alleen wordt x3 marge gepakt , ik neem aan dat dan op een stalen versie ook x3 BRUTO marge gemaakt wordt . hier moeten wel de fabrieken draaiend van gehouden worden , dus netto ?.. ik heb geen idee , 50% lijkt me reëel
Ik heb onlangs gehoord dat een juwelier het
dealerrecht is ontnomen omdat zij teveel korting
gaven op de verkoop van horloges. Kortom zij namen
te weinig marge… als je concullega’s dus gaan
klagen dat je klanten een goede deal geeft dan kun
je dus je dealerschap verliezen. Aparte
business…
Dit gebeurd overal. Ben onlangs opzoek geweest naar een nieuwe zonnebril - heel apart dat ik bij elke grote opticienketel hetzelfde kortingspercentage kon krijgen op een Ray Ban, omdat ze anders ‘in de problemen komen’. Ik weet uit ervaring dat het ook zo is bij muziekinstrumenten.
Is ook wel logisch, want zo’n merk wil het liefste dat overal ter wereld hetzelfde bedrag wordt betaald voor het product. Dan kunnen dealers alleen nog maar concureren op klantenservice en klantbeleving. Dat is althans de theorie en er zit ook wel wat in, als de prijsconcurrentie te hoog is, dan stoppen er vanzelf wel dealers of schrikt het mogelijk nieuwe partijen af. Daar wordt je uiteindelijk ook niet blij van als consument.
Overigens, gaat het hier om de marge tussen productiekosten en verkoop of tussen inkoop van een dealer en verkoop? Heel groot verschil, want elke (extra) stap in een keten moet wat marge. Globaal heb je:
Fabrikant (met eventueel nog sub fabrikanten voor bepaalde onderdelen die ook weer marge pakken) -> distributeur (pakt marge en kosten voor de marketing, garantie en marge voor het inkopen van de voorraad) -> dealer (pakt marge en kosten voor het pand/investering etc).
Het is geloof ik geen geheim dat Rolex 40% marge geeft aan de dealers. Andere merken bieden dan logischerwijs wat meer marge dan dat. Vetpot? Dat zeker niet.
Is ook wel logisch, want zo’n merk wil het liefste
dat overal ter wereld hetzelfde bedrag wordt
betaald voor het product. Dan kunnen dealers
alleen nog maar concureren op klantenservice en
klantbeleving. Dat is althans de theorie en er zit
ook wel wat in, als de prijsconcurrentie te hoog
is, dan stoppen er vanzelf wel dealers of schrikt
het mogelijk nieuwe partijen af. Daar wordt je
uiteindelijk ook niet blij van als consument.
Wat te denken van merkbeleving? Als je op de grijze markt een Rolex voor (bij wijze van) 100 euro kunt kopen, dan is dat premium gevoel snel foetsie.
Is ook wel logisch, want zo’n merk wil het
liefste
dat overal ter wereld hetzelfde bedrag wordt
betaald voor het product. Dan kunnen dealers
alleen nog maar concureren op klantenservice en
klantbeleving. Dat is althans de theorie en er
zit
ook wel wat in, als de prijsconcurrentie te
hoog
is, dan stoppen er vanzelf wel dealers of
schrikt
het mogelijk nieuwe partijen af. Daar wordt je
uiteindelijk ook niet blij van als consument.
Wat te denken van merkbeleving? Als je op de
grijze markt een Rolex voor (bij wijze van) 100
euro kunt kopen, dan is dat premium gevoel snel
foetsie.
Tja wat zal ik daar van zeggen? Ik heb eigenlijk niet zoveel met merk beleving. Ik koop wel merk schoenen zoals Nike en Addidas maar ga dan ook niet voor de mega dure Jordans. Het is voor mij zo een beetje een sport geworden om deze zo goedkoop mogelijk te scoren. Dat lukt aardig. Schoenenkast puilt uit.
Onlangs heb ik twee paar Quick Winners gekocht. Oer oud Nederlands merk dat door een buitenlands bedrijf weer is opgestart. Kosten in een Retro Sneaker winkel dik 100 euro. Ik heb ze voor 28 euro per paar uit een Engelse Outlet Store.
Tja wat zal ik daar van zeggen? Ik heb eigenlijk
niet zoveel met merk beleving. Ik koop wel merk
schoenen zoals Nike en Addidas maar ga dan ook
niet voor de mega dure Jordans.
tja, dat had je ook met bijv die plastieken quartz tag heuers. je had dan n instap zwitsers horlogemerk (addidas) voor n huismerk prijs.
maar denk dat ze vanwege merkbeleving met die lijn zijn gestopt.
Maar als je vervolgens de prijzen op internet ziet van Ray Ban en zelfs Serengeti dan springen de tranen in je ogen en vraag ik me af hoe ze het voor die prijs geleverd krijgen.
Heb een Serengeti van 320 Euro en die kon ik op internet kopen voor 150 Euro. Dan ligt de inkoopsprijs dus onder de 150 Euro en is de winst minimaal 170 Euro.
Bij horloges vraag ik het ook weleens af als je op een vrij nieuw model van bijvoorbeeld 3500 Euro, na wat afdingen als goede klant meteen 600 korting krijgt. Dan wordt er dus nog op verdient maar dat zal niet veel meer zijn denk ik. Misschien omdat veel mensen anders op internet gaan kopen.
Ik niet want ik ga t.a.t. voor service en dat mag/moet uiteraard duurder zijn!
Als ze dat willen verbloemen verhogen ze wel de salarissen
ik denk dat je moet uitgaan van 100 euro per uur dat er
aan zo’n klokje al dan niet met de machine of hand gewerkt wordt,
stel je hebt een klokje van € 5000,- zou daar dan
50 uur aan gewerkt zijn of meer/minder ?
en dan nog eventueel het edelmetaal dat gebruikt wordt
dat beetje staal en glas zal de prijs niet echt doen toenemen.
edit : reken in Azië i.p.v. €100,- per uur maar op €25,-
Meestal wordt marge berekend als verkoop minus inkoop. Er wordt vaak geen rekening gehouden met huurkosten, personeelskosten, alarmkosten, BTW etc.
De echte winst is puur afhankelijk van deze factoren. Daarbij speelt het merk van het product ook een belangrijke rol. Op een rolex horloge kan je makkelijker 1000 EUR winst heffen dan een prisma horloge
Over het algemeen is de inkoopsprijs 1/4 van de verkoopprijs.
Prijzen kunnen fluctueren, en gezien het feit dat een juwelier nogal een crisisgevoelig beroep is zal hij mogelijk met zijn prijs moeten zakken om toch te kunnen blijven bestaan
Ik vind Archie een onbeschofte bralaap, maar toch
weet hij stiekem wel waar hij het over heeft.
Haha, dat is archie ook! Ik ben blij dat ik hem niet actief volg. Hij schijnt zijn sporen in de handel wel verdient te hebben. Verder is het gewoon een platte Aussie; altijd leuk.