Rechts

Waarom wordt een horloge rechts gedragen?

ik bedoel natuurlijk links

Zit gewoonweg tussen je oren geldt ook voor mensen die links schrijven
denk ik, alleen heb ik nooit een horloge gezien die men links draagt met de kroon links bij de drie.
Groet Thomas

Er bestaan heel mooie horloges voor linkshandigen. Deze kun je ook uitstekend rechts dragen. Probeer dit horloge maar eens te verstellen als ie om je rechterpols zit. Er zullen heus wel linkshandigen zijn die zich niet laten voorschrijven hoe een horloge te dragen, die dit horloge rechts dragen.

Ik draag mijn horloges meestal rechts, (ben gewoon rechtshandig) vind ik gewoon prettiger dragen :slight_smile:
een aantal jaren terug droegen veel mannen hun horloge met de wijzerplaat ""onder"de pols, zowel links als rechts,
dat zie je nu bijna niet meer.
zag op de Rikketik ook mensen met 2 horloges om, links en rechts :slight_smile:
waarom het gros hun horloge aan de linkerpols dragen, geen flauw idee,
misschien weet iemand hier op 't forum er verder iets zinnigs over te zeggen.

groet, andré

Ik vond de volgende theorieen op internet (op de Bob evers site, dit voor de wat ouderen onder ons die deze boeken misschien nog kennen).

Vroeger moest je zeker eenmaal, maar meestal zelfs tweemaal per dag een horloge opdraaien en/of gelijkzetten. Gaat voor rechtshandigen zeer moeilijk als het horloge links zit, zonder het horloge af te nemen.
De meeste mensen zijn rechtshandig.
Omdat horloges kwetsbaar waren, vooral voor schokken, droeg men het horloge links. Zo had men de minste kans op beschadiging van het kwetsbare echappement, en dat minieme haardunne veertje dat daarin zit.

marijke Schreef:

Waarom wordt een horloge rechts gedragen?

Ik draag mijn horloge’s rechts, dit terwijl ik ook rechtshandig ben. Heb er niet echt een bepaalde verklaring voor, maar ik weet wel dat ik dit al doe zolang ik horloge’s begon te dragen (basisschool). En iets dat je al zolang op een bepaalde manier doet leer je niet snel af. Zou het ook niet kunnen leren om hem nu links te dragen, en heb ik ook helemaal geen zin in. :slight_smile:

Ben wel van plan binnenkort 2 horloge’s te gaan dragen, 2 identiek dezelfde of 1zelfde model maar met een andere kleur wijzerplaat en/of band.

sorry maar dat is echt not-done. zie er het nut ook niet van in

Tom Koerts Schreef:

sorry maar dat is echt not-done. zie er het nut
ook niet van in

Tom

Het horloge is de handboei van de tijd

  • Radecki

ik denk dat het wel nut om er over te praten .
worden niet voor niks horloge`s gemaakt vorr links en rechts handigen . toch ?

ik denk dat 2 horloges tegelijk dragen bedoelt wordt , en dan hebben we het niet over een gmt…

M.i. omdat de meeste mensen rechtshandig zijn en het horloge door het dragen om de linkerpols dus minder heeft te lijden van schokken, stoten e.d.

Te veel gekeken naar foto’s van Maradonna? Die heeft er ook altijd twee om. Twee Cartiers Chronoscaph 21 en soms twee Rolex Daytona’s. Geen gezicht…

Volgens mij ligt het veel simpeler. Je moet het gespje van het horloge sluiten en dat gaat rechtshandige mensen makkelijker af met hun rechtse hand en daarvoor moet het horloge dus om de linkerpols.

idd, ook de Chronoswiss Timemaster bijv. is er zowel met de kroon bij de 3 als bij de 9.

Dit is ook de reden van deze vraag, gisteren kocht ik een nieuw horloge, ik ben linkshandig, en ik stond erg te stuntelen met het gespje, toen had ik het er nog met de verkoopster over, die had er nooit bij stil gestaan.

Moet je een vouwsluiting nemen.

Ik dacht zelf aan de oorsprong van het polshorloge.
Was het voor piloten niet veel prettiger om hun rechter hand aan de knuppel te hebben en aan hun linker het horloge om op te kijken?