Redenen om een bepaald horloge aan te schaffen

Persoonlijk heb ik er maar twee. Namelijk voor het uiterlijke van het horloge of vanwege de kwaliteit van het uurwerk binnenin.
Ik ben benieuwd naar andere redenen, als die er zijn. Ikzelf weet er slechts twee dus. Alvast veel dank.

1 like

Dan zit je met je Milgauss wel goed volgens mij :wink:

Ik spaar horloges met verschillende complicaties, zoals een moonphase, een datepointer, een jumphour etc. etc. :slight_smile:

Ik heb een Rolex. Ik ga dus puur voor het merk. Boeit me verder totaal niet hoe het horloge er uit ziet e.d.

Nee is natuurlijk een grapje. Ik ga allereerst voor uiterlijk en draagbaarheid (kan ik hem dragen bij mijn kleding thuis/op het werk) daarna kijk ik naar het uurwerk/complicaties. Als laatste kijk ik toch ook wel naar historie van het merk.

3 likes

Status natuurlijk. Waarom zou je anders zoveel geld uitgeven?

5 likes

ik wil m’n familie later opzadelen met een museum

13 likes

Ik vind de geschiedenis van het uurwerk (naast uiteraard de kwaliteit ervan) ook wel boeiend. Zo vind ik bijvoorbeeld de Ebel 1911 Chrono Sport (jaren '80/'90) erg gaaf omdat er een Zenith El Primero in zit - en Ebel in feite dat uurwerk van de ondergang gered heeft. Hoewel ik het persoonlijk een mooi horloge vind, hoef je een Ebel tegenwoordig niet meer te kopen voor de status…

1 like

Wel, het is tenminste eerlijk !

prijs omdat ik heel weinig geld heb :joy:

2 likes

Design, techniek, soms het verhaal erachter.
Verschilt toch ook wel per horloge, maar uiterlijk is sowieso wel een vereiste lijkt me.

Een blij gevoel krijgen iedere keer als je het horloge draagt en praktisch gezien moet het passen in het budget.

1 like

Voor mij is het ook een mode-accessoire, naast de kwaliteit van het uurwerk. Bij mij heeft het echter niets te maken met statussymbool, want de meeste mensen in mijn omgeving kennen het merk (Panerai) niet dat ik draag…

Ik kijk naar verschillende zaken, maar soms gebeurt het dat een horloge me totaal aanspreekt zonder dat ik met deze zaken rekening houd. Het is toch meer een emotionele belevenis dan een wetenschappelijke. De factoren waarmee ik rekening houd:

• Type van horloge: ik ben meer fan van dress watches dan sportieve, dus duikers heb ik momenteel (nog) niet
  • Collectie: ik kijk ook naar m’n collectie en die probeer ik zo gevarieerd mogelijk te houden
  • Complicaties: dit sluit aan bij de variëteit van de collectie, zo ben ik op zoek naar een duiker, een moonphase, 5 hz horloge, …
  • Movement: ik heb toch wel een uitgesproken voorkeur voor automaten, hoewel ik ook twee quartz-horloges heb
  • Afmetingen: 40 mm is bij mij de sweet spot en alles daarboven bekijk ik geval per geval, 42 mm is de absolute bovengrens, hoogst uitzonderlijk wil ik daar wel boven gaan voor bv. sportieve horloges die daar dikwijls toch boven zitten
  • Dikte: hoort eigenlijk bij afmetingen, maar aangezien ik een voorkeur heb voor dress watches, draag ik m’n horloges liefst zo dun mogelijk, alles wat dikker is dan 13 mm sta ik een beetje huiverig tegenover
  • Merk: dit sluit ook een beetje aan bij de collectie aangezien ik niet te veel dezelfde merken in m’n collectie wil hebben, hoewel dit vrij absurd klinkt :slight_smile:
4 likes

Ben ik helemaal mee eens. :wink:

2 likes

Mooi gezegd, en kan me er prima bij aansluiten.

Looks zijn uiteraard het belangrijkst; hoe eea draagt en ook diversiteit binnen de verzameling is fijn. Uurwerk…? Ja, enigszins. Maar laat je vooral daardoor of door complicaties niet te veel leiden. Tijdje geleden via Fratello of Hodinkee stuk over gelezen, kan het niet zo snel terugvinden.

En tsja, geld een beetje he. Heb wel wat spul uit het hogere segment, maar ik ga geen exorbitante bedragen uitgeven aan een vintage chrono als mijn Vratislavia Quartz ook mooi is en fijn draagt…:wink:

En, wat dit model nog interessanter maakt, weet je wie hem droeg? Find out here.

1 like

Oh ja, die was ik nog vergeten.

Belangrijkste reden om een horloge to kopen: dat Sonny Crockett 'm droeg.

3 likes

Ik heb geprobeerd een bepaalde richting op te gaan en maat te houden (qua aantal).

Beide mislukt dus pure hebzucht hier :smirk:

Het uiterlijk van een horloge moet me aanspreken. Daarbij heb ik een sterke voorkeur voor duikers.
Er is geen enkel merk waarvan ik alle modellen mooi vind. Maar ik heb wel een voorkeur voor bepaalde merken. Dit zijn eigenlijk allemaal gerenommeerde merken die bij mij bovengemiddeld vaak de juiste snaar raken. Ook moet voor mij de prijs-/kwaliteitsverhouding kloppen.

2 likes

Status / aanzien!