Reglex 10 servicebeurt

Nog niet eerder een horloge een service gegeven. Totaal nieuw in deze wereld, maar inmiddels de nodige tools en gereedschappen aangeschaft. Het onderhoud aan mijn motoren doe ik ook zelf, maar die onderdelen zijn wat groter :grinning:

Via Vinted een Reglex 10 horloge gekocht. Het uurwerkje bleek na openen wat kleiner dan verwacht. Om deze als eerste beet te pakken is wellicht een uitdaging, maar daar hou ik wel van :slight_smile:

De Weishi 1900 Timegrapher laat dit beeld zien.

Het spul open gemaakt. De inhoud blijkt een fhf-69-21 uurwerk te zijn.
Vond hier wat meer informatie ( FHF 69-21 (Standard) | 17jewels.info - The Movement Archive)

Zal hier de foto’s tonen die ik met mijn digitale microscoop heb gemaakt. Laten jullie het mij alsjeblieft weten als het te veel zijn. Dan zal ik in de toekomst het aantal foto’s beperken. Ben hier nieuw en weet nog niet precies wat gebruikelijk is.

De veerton welke ook niet bepaald schoon was.

En dan een lege platine.

De onderdelen verzameld. Op de foto zijn ze nog vies, maar zijn inmiddels allemaal gereinigd inclusief de veer. Morgen of overmorgen komen de olien en vetten binnen en kan ik alles weer in elkaar zetten. Zal wel even duren, maar hindert niets. Tis hobby en hoef er geen twee op een dag te doen :slight_smile:

Brand maar los met tips of opmerkingen. Mag graag wat leren en er zijn hier bosjes mensen met heel veel meer ervaringen dan ik. Ben benieuwd.

20 likes

Bedankt voor het delen van je eerste keer…

Goed bezig :+1:

Al heel knap, dat je met dit begint…:+1:

1 like

Als het je eerste uurwerk is en je begint met een kleine 69-21 is het al fantastisch als je hem weer tikkend in elkaar krijgt.
Opzich zijn 69-21 prima te servicen.

Zou een wijzerplaat beschermer kopen

2 likes

Koop een nieuwe opwindveer! Deze is al wat “moe”, te zien aan het deel met de eindhaak. Dat deel van de veer hoort ook best wel stevig te “krullen”. Plaatsen van een nieuwe veer is wel een zeer tricky klusje, zeker bij zo’n klein uurwerkje. Hoe wilde je de veer sowieso terugplaatsen, heb je al een verenwinder…?

Mocht je dat willen, kan ik in mijn GR2 (bijbel der opwindveren) het juiste type veer opzoeken. Mocht je nog geen account bij CousinsUK hebben, meteen doen. Je kunt bij hen zowel als particulier als pro onderdelen bestellen, de porto is redelijk, en Brexit-naheffingen hebben ze al voor je geregeld; is alles inclusief tot 150 GBP. Daarboven krijg je extra BTW te betalen.

Het oliegeven van een standaard lay-out dameswerkje als dit is erg tricky; daar kom je vanzelf achter als je het raderwerk weer in elkaar hebt. Om te voorkomen dat je oliegever de spaken van een naburig rad raakt, beste met een heel klein stukje Rodico het raderwerk tijdelijk semi-fixeren.

Best een onderneming hoor, zo klein beginnen. Meteen het diepe in. Succes! :grinning:

7 likes

OK … een nieuwe veer dus. Het oog van een van de meesters ziet wat :grin: Dat had ik dus niet gezien. Ik wilde de veer gewoon met het handje terug in de ton brengen. Iets met oefening baat kunst. Heb geen verenwinder dus kan ook niet anders :wink:

Dat fixeren zal ik in de gedachten houden. To be continued.

1 like

Het zijn er in ieder geval niet te weinig.

2 likes

Bedankt voor de Brexit naheffing tip dat wist ik niet :facepunch:

1 like

Leuk dat je dit deelt! Dit is een onderdeel van de hobby welke ik nog niet ambieer maar leuk dat je het gewoon doet! Mijn complimenten.

Opwindveer:

GR4456-1. Als dit niet werkt in het bestelvlak (Cousins of waar dan ook), GR44561. GR is Generale Ressorts - zij hebben HEEL erg veel opwindveren. Dit is heel specifiek voor dit uurwerk, de 69-21.

2 likes

@PeterLC klopt het dat het om dit uurwerk gaat?

3001_FHF ST 69.21.pdf (cousinsuk.com)

En dan deze veer?

GR44561 | Mainspring, 1.60 x .085 x 280 x 7 Non-Automatic (cousinsuk.com)

1 like

Denk dat het de oude veer weer hergebruiken wordt. Als ik er op zoek kan ik tot nu toe geen vervanger vinden. Zal ook wel aan mij liggen hoor dat ik de weg in deze wereld nog niet goed kan vinden (al is het internet groot).

Cousins zegt :

Discontinued
Not available to order
This item is NOT available to order. The item is no longer being produced by the manufacturer or available for supply. Please see our alternatives link if available.

En een alternatieve link wordt niet geboden.

Even een “domme vraag” … al hoewel ikzelf altijd zeg: domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel… Kun je deze veer ook manipuleren zodat hij zijn kracht weer wat terugkrijgt?

1 like

:+1: :nerd_face: :man_mechanic: :clap: :clap:
Bedankt voor vet delen :+1:
Groeten Iwan :motorcycle:

In dit soort topics bestaat dat niet :slight_smile:
Top foto’s en super interessant dank je wel voor juist zoveel detail te delen ik smul hiervan !

Veer beter zo laten, manipuleren zou ik niet doen. Probeer evt. te kijken naar een veer waarvan de lengte 1 a 2 cm korter is - dat is de enige variabele waar je iets “ruimte” hebt!

1 like

Lekker terugsteken die veer, is je eerste project, hoeft niet 100% perfect te zijn.

3 likes

Ziet er goed uit, ben benieuwd wat het horloge doet als het weer in elkaar gezet is.
Ps welke digitale microscoop heeft u gebruikt, de foto’s zien er goed uit?

Groet Marc

Zelf denk ik daar ook wel een klein beetje over hoor. Het is het eerste project voor mij. Aan de andere kant kan ik ook wel eens (lees: vaak) detaillistisch zijn … :slight_smile:

Voor mijn kennis : Wat gebeurd er als ik deze veer erin zou steken?

Oud / Origineel: 1.6x0.085x280x7.0

Nieuw : 1.6x0.085x280x7.5

Die nieuwe veer is dan voor een 7,5 veerton ipv een 7. Die zal je erin moeten proppen denk ik … met kans op meer slijtage/wrijzing en andere krachtverdeling?

1 like

Zegt u maar jij tegen mij. Anders voel ik me met 48 jaar al zo oud :smile:

Ik heb deze gekocht en bevalt me tot nu toe heel erg goed. Kan lekker overeind blijven zitten, foto’s en video’s maken. Tevens te koppelen aan de laptop en met een meetprogramma onderdelen meten qua lengte/diameter etc.

Andonstar AD249S-M 3 Lens HDMI… Amazon.nl

2 likes