Reglex 10 servicebeurt

Dank voor het berichtje, succes met het horloge, groet Marc :white_check_mark:

Heel eerlijk, bij mij zou deze terug gaan in het horloge. Voor de hobby boeit het niet en de amplitude zal misschien 30-40 graden lager zijn.
De meeste horloges draag ik maar enkele keer oer jaar :rofl:

1 like

Respect :muscle:

Gisteren de diverse oliën/smeermiddelen binnengekregen en gisteravond aan de slag gegaan met het terug in elkaar zetten.

De veer terug in de veerton was even een gehannes om dat met de hand te doen. Nog nooit gedaan en dan direct met vingercondoompjes … maar als je de handheid wat onder controle hebt valt het best wel mee. Meeste probleem was het begin. Dat uiteinde wil iedere keer de veerton uitspringen. Zodra je een a twee windingen hebt gehad gaat het wel. Ben er denk ik een kleine 10 minuten mee bezig geweest om uit te vogelen hoe het werkte.

De veerton en de brug op zijn plek.

Tevens het excape wiel op de plaats.

Dan het vierde en derde wiel op zijn plek en als laatste het center wiel. Vervolgens de “trein” brug plaatsen … en daar ben ik denk ik een uur tot vijf kwartier mee bezig geweest. De drie grote wielen zaten in een poep en scheet op zijn plek, maar het escape wiel lag enorm dwars en had veel tijd nodig eer deze goed op zijn plekje zat. Geduld werd aardig op de proef gesteld :sweat_smile:

Uurwerkje omgedraaid en toen kon de rest erop.

De opwind wielen erop

En als laatste het anker en de balans

Vervolgens hoop je dan natuurlijk dat het uurwerk gaat tikken … maar helaas.
Ik had bij de controle van het anker al in de gaten dat hij niet lekker uit zichzelf heen en weer “tikte” … hij had wat hulp nodig. Hij beweegt wel vrij en zit goed in de steentjes. Het smeren van het uitgaande anker steentje deed het uurwerk goed en ging toen wel lopen. Daarna waren de overige steentjes en die van de balans aan de beurt. Helaas … het uurwerk draait een aantal seconden en stopt dan. De ene keer wat langer dan de andere keer. De Timegrapher laat een grote sneeuwbui op het scherm zien. Het is ipv van beter slechter geworden … bummer.

Ik heb met de grootste zorgvuldigheid alles in elkaar gezet. Voordat ik schroeven vastdraaide eerst gecontroleerd of alles vrij liep. Vraag me dus af waar ik het moet zoeken. De veer in de veerton toch te oude en dus te slap om het uurwerk draaiende te houden? Ergens toch te veel wrijving/weerstand waardoor het stopt?

Laat ik het voorop stellen dat ik best trots ben dat ik alles weer op zijn plek heb zitten en er niets is gesneuveld. Het horloge liep al niet lekker en kostte een aantal euro’s. Dus op zich wel leuk om lekker op te oefenen. Ding is giga klein in mijn beleving en dochterlief stond een tijdje bij me te kijken wat ik allemaal aan het doen was. Vond het reuze interessant, maar zei wel: hoe kun je het geduld opbrengen. Zij was allang gestopt (escape wiel in de trein en de brug).

Wie heeft er een idee waar ik het eventueel kan zoeken (als het de veer niet is). Brand maar los.

6 likes

Uit bovenstaande maak ik op dat je de ankertappen gesmeerd hebt. Dat moet je niet doen. Omdat de beweging van het anker zo klein is zorgt de olie voor wrijving

2 likes

Nee, die heb ik dus absoluut niet gesmeerd. Enkel het uitgaande steentje van het anker. Een aantal tanden van het escape wiel laten verspring en toen nog een keer. Denk dat ik 3x keer het steentje heb gesmeerd. Verschil in lopen was toen direct merkbaar.

3 likes

Knap gedaan, ik kan je helaas niet helpen omdat ik met een zelfde probleem zit. Ik twijfel ook een beetje aan het juiste smeermiddel op de juiste plaats, bij mijn eigen horloge wel te verstaan. Ik ga zelf het horloge nogmaals uit elkaar halen, oefening baart kunst :face_with_diagonal_mouth: of niet​:grimacing:

1 like

Zit het veertje van de deksteen wel goed bij wijzerplaat zijde? De linker lijkt niet goed in de groef.

1 like

Ik ga alles nog eens op mijn gemak nalopen.

Daar zat ik ook al over te denken. Moet natuurlijk ook niet denken dat het allemaal in een keer perfect gaat. Maar … het zou natuurlijk wel helpen als hij wel goed had gewerkt. Aan de andere kant… als alles in een keer goed gaat leer je niets :sweat_smile:

Had overigens een klein foutje gemaakt door de veerton brug te monteren en ik daardoor de “setting lever” niet kon monteren. Ik had eerst de “setting lever screw” door de platine moeten steken en daarna pas de veerton brug. Moest dus weer eea loshalen, maar die fout maak je dan niet nog een keer :rofl:

4 likes

Classic.
Je bent de eerste niet :wink:

3 likes

En het gaat je nog vaker gebeuren.

Veertje zat goed. Was een reflectie van het licht.

Vanavond anker en balans los gehad en opnieuw erop gezet … ik schuif deze voorlopig maar even opzij. Hij heeft er geen zin in.

1 like

Als je het anker eruit hebt en hem probeert “op te winden” loopt de radertrein dan wel mooi vrij?

Edit, ik zie het al denk ik, het deksel van je veerton zit niet goed dicht:

Die raakt de brug en remt de boel af.

1 like

Tja het blijft leuk en aardig allemaal, maar zonder ervaring of kennis loop je al snel vast. Zo’n veertondeksel heb ik ook wel eens bij de hand gehad, maar dan zie ik het wel op tijd. Veertonarber wel gesmeerd hoop ik, en waarmee…? Het (door jou) niet kennen van de Nederlandse termen maakt het voor mij ook soms lastig om te snappen wat je bedoelt.

Wel knap dat je die veer er met de hand in gekregen hebt!

1 like

Heb je de “click” wel teruggezet? Die zie ik hier namelijk ook nog niet.

@PeterLC hoe heet dat ding in het Nederlands? :see_no_evil:

1 like

Pal en palveer.

1 like

Ah ja, palrad, palveer, pal, dat had ik kunnen weten… bedankt!!

1 like

Palrad, kroonrad… :wink:

Da’s ook de pest, dat je de Nederlandse termen eigenlijk alleen nog maar in een Nederlandse opleiding leert. Online kom je ze bijna niet meer tegen.

De meeste (of toch veel) mensen hier kennen het woord “wijzerplaat” al niet meer en schrijven “dail”.

Wat dan ook nog eens slecht gespeld is voor “dial”.

1 like

True, bij deze dan:




3 likes

Leuk; maar voor bijvoorbeeld nummer 435 heb ik dan weer “hebel” geleerd. Is meer een kwestie van kiezen voor de Franse of Duitse term dan. :wink:

Ten tijde van mijn opleiding wist ik de standaardnummers van de onderdelen letterlijk allemaal uit mijn hoofd. Dat is wel verwaterd hoor…

3 likes