Reglex 10 servicebeurt

Hahaha tsja het is altijd wat :rofl:

En ach, ik heb helemaal geen horlogerie-educatie genoten, dus alles wat ik online kan leren is mooi meegenomen :+1:

1 like

O jee, het systeem waarschuwt me al dat het teveel een 1-2ā€™tje wordt. :wink:

1 like

Ah ja, @Betula schiet eens ff op, nu willen we weten of het uurwerkje wel gaat lopen :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Knap hoor dat je al zover komt bij je eerste project.
Ik ben ook maar amateur, maar als je hulp nodig hebt kom maar langs. Ik denk wel dat ik er uit kom als je vastloopt.

2 likes

Iedereen heel hartelijk dank voor de support. Ik heb geen onderdelen over. Alles zit erop/erin.
Olie en smeermiddel heb ik de juiste voor en die informatie hen ik via @Macx . Hij heeft dit pakket aangeschaft op aanraden van Van de Gevel. Drie maal olie van Moebius en een dikkere soort vet voor de veerton en metalen op metalen.

De veerton zit als het goed is echt dicht. Heb zoā€™n houder met deksel waar je hem inlegt en heb de klik echt gehoord.

Als ik het anker en balans verwijder lopen de tandwielen vrij.

Soms is het beter om iets even aan de kant leggen en wat anders te gaan doen. Even de zinnen verzetten. Denk dat ik deze maar uit elkaar haal, in de schoonmaak slinger en opnieuw begin. Ik heb in mijn ogen minimaal smeermiddelen gebruikt, maar wellicht toch nog te veel? Zal de steentjes opnieuw controleren op eventuele vuiligheid.

Inmiddels met een Rus begonnen (Paketa). Uurwerk is groter en sommige onderdelen ook. Zal morgen een nieuw draadje openen. Wat ik daar aantrof was helaas teleurstellendā€¦ā€¦. de platine ligt inmiddels in een badje met IMAL. Zit een schroef van de tiretteveer vast geroest (althans, daar lijkt het op)

Oftewel, nieuwe ronde nieuwe kansen.

3 likes

Helemaal waar, maar zelfs al heb je hulpmiddelen, controle of alles goed is, blijft nodig. Ik heb zoā€™n deksel niet, maar controleer altijd dubbel of de deksel goed gesloten is. En bij twijfel overnieuw.

En het is inderdaad beter om iets aan de kant te leggen, je zinnen te verzetten. Wellicht was zoā€™n klein uurwerkje als eerste project net iets te ambitieus, denk dat je met de Rakata beter zit. En je kunt niet verwachten, dat de eerste keer alles meteen perfect gaat. Ervaring komt met de tijd en veel fouten makenā€¦

Overigens gebruik ik een microscoop om te controleren of alles ook echt wel zuiver is. Zelfs al maak je van te voren nog zo goed schoon, onder de microscoop zie je pas echt, of het helemaal zuiver is.

2 likes

Hier ook een microscoop, maar wel een digitale. Gaatjes in de steentjes heb ik ragertjes voor die de tandarts ook gebruikt om wortelkanaaltjes schoon te maken. Lukt me vandaag niet meer om een draadje voor de Raketa te openen. Te druk voor. Tussen de praktijken door er wel mee bezig, maar zit wat tegen door een vast geroeste schroef :frowning:

Helemaal mee eensā€¦:+1:

1 like

Ik denk toch dat Tim gelijk heeft. Al hoor je een ā€™ klikā€™, dan kan het nog zijn dat de andere kant nog omhoog staat. De foto lijkt dat ook aan te geven .
Dat zou wel een heel simpele oplossing zijn.
Ik heb ook zoā€™ n druk- tonnetje gekocht maar doe het toch meestal met de nagels. Erg vaak moet je het meerdere keren controleren!
Overigens RESPECT!
We moeten echt eens samenkomen met een groepje sleutelaars!!

4 likes

Ik gebruik de houten achterkanten van mijn leerlatjes. Stevig genoeg en kan nooit schade aanbrengen. Altijd met je oogloupe checken, rondom.

3 likes

Als ik morgen tijd heb ga ik het controleren. Kan haast niet wachten :sweat_smile:

1 like

Lijkt me een goede. Zou de Rikketik in het najaar wat zijn?

Serge

Lijkt me leuk jullie eens real life te ontmoeten.

Eerste gelegenheid zal op de Rikketik 21 april zijn. Daar verzamelen we tegenwoordig in het restaurant.
Maar daarna, zodra ik verhuisd ben en een ruimere woonkamer heb, wil ik een sleutel- meeting organiseren in Breda.

1 like

Ik ga daar ook naartoe. Wellicht ff een PB of apart draadje voor starten om wat af te spreken?

Hi Bas,

April red ik niet en in juni vind ik het te lekker weer. Ik hou me graag aanbevolen voor een middagje Breda of/en Rikketik in novemberā€¦

Die veerton was 100% gesloten. Heb hem eruit gevist en gecontroleerd. Ik heb even geen antwoord op de foto van wat je dan wel ziet. De veerton sluit aan de onderzijde en ligt met de deksel naar beneden. Misschien een opstaand randje van de platine?

Jammer, zou een snelle fix zijn geweest.

Uit welke boek komt dit vandaan?

Moderne uurwerk reparatie van Jendritzki

1 like