Reinigen glazen elma potten

Ik ben een absolute novice en bezig met het zetten van mijn eerste schreden op het pad van het schoonmaken en onderhouden van mechanische horloges.

In dat kader heb ik onlangs een werkende ELMA SE aangeschaft.

Nog los van de waas die op het glaszit, resultaat van de inwerking van de reinigingsmiddelen, zit op de bodem van een pot een donkerbruine laag.

Op de pot zit een sticker met daarop de naam van het gebruikte reinigingsmiddel RUBISOL.

Iemand enig idee of en zo ja hoe deze laag kan worden verwijderd? Of is het helaas pindakaas, zoeken naar een een nieuwe pot.
Alvast dank voor reactie!

1 like

Vrij hardnekkig over het algemeen; ik doe het meestal met thinner, maar het blijft boenen (wel even handschoenen aan doen) Succes in elk geval :+1:

Dankjewel!
Heb inmiddels n bodempje amonia ingedaan en werkt als n dolle!

2 likes

Ah; zal ik dat ook eens proberen de volgende keer :+1: :sunglasses:

Ik ben meestal ook te laat met schoonmaken en heb een hekel aan poetsen. Heb succes met natronloog (gootsteenontstopper) korrels en dan kokend water er bij. Binnen 1 minuut is alles brandschoon.

3 likes

Oh, die is ook interessant bij een volgende gelegenheid.
Maar zoals gezegd, amonia werkt als n dolle en nu drie brandschone potten, echt!

3 likes

ĂŤk heb de tip met NaOH niet zelf bedacht. Kreeg het van iemand uit de voedselindustrie. Schoonmaken van organisch en anorganisch aangekoekt vuil is daar erg belangrijk en er mag ook geen residue achter blijven (lees: het vuil moet niet alleen zichtbaar verwijdert worden maar chemisch omgezet worden in een in water oplosbare stof).

Ja, precies.
Nou, dan ga is dat als n soort van nabehandeling ook uitvoeren.

Ho, sterk. Ik zit die dingen ook nu en dan te eyeballen maar de kostprijs houdt me tot nu toe altijd tegen (zelfs voor heel oude en vaak incomplete modellen). Dus tot nader order is het manueel schoonmaken met borsteltje en glazen jampotten met wasbenzine en IPA. :sweat_smile:

Ik kijk alvast uit naar je ervaringen, misschien zet ik dan ook de stap!

1 like

Ik kreeg een barst in een pot bij het afspoelen onder de heetwaterkraan. Ik heb wel een oude machine
(60er jaren). Bij mij dus geen heet water meer.

Dat vind ik heel vervelend voor je. Mijn cleaning machine is ook niet bepaald nieuw, zie foto, maar ik heb nog geen gescheurde potten gehad.

Misschien is het verschil in hoe ik het doe. Korrels in de pot en dan onder de kookkraan. Daar komt altijd eerst koud water uit die dan langzaam heet tot kokend wordt. Zou dat een verschil kunnen maken? Ga in ieder geval voortaan voorzichtiger hiermee om.

1 like

Ik heb vierkante potten, zou ook het verschil kunnen maken. Meer spanning op het glas.
Ik moet nog eens met glaslijm aan de slag. Beetje in de barst laten vloeien.

Zelf geen last van; mijn SE was een absolute baggerbak toen ik hem kocht, maar met een handjevol nieuwe pakkingen, een complete extra donormachine met een paar kleine kwaaltjes en HEEL veel poetswerk, was ik voor 200 euro klaar. Maar dat was wel in de goede tijd nog. Die pakweg 5 jaar terug ophield. :sweat_smile: Prijzen zijn echt flink gestegen sindsdien…

Ik gebruik alleen de schoonmaakvloeistoffen van Elma zelf. Topresultaten tot nu toe, nog geen vlekje gevonden op het eindresultaat. De schoonmaakvloeistof is hier sowieso ook op ammoniakbasis. :mask: :ok_hand:

Hier met het uurwerk van een redelijk bijzondere Sinn er in. Dat moet je maar van me aannemen. :slight_smile:

4 likes