ELMA reinigingsmachine, hoeksteen in de horlogerie sinds 1948

Ik heb het gewoon als prive staan :thinking:

Ah, dat is wel een goeie om te onthouden inderdaad. En ook leuk om horen dat Cousins gewoon verkoopt aan particulieren, dat is domweg niet mogelijk bij Laval/Flume/Boley. Om bij Boley te registreren moet je zelfs, naast een BTW nummer, ook 2 “referenties” opgeven van andere groothandels waarmee je werkt… kwestie van lekker elitair te doen. En Laval doet ook nog een screening van je KvK details alvorens een account toe te kennen - als je bedrijfsactiviteit niet expliciet “horloges” of “juwelen” zegt krijg je een telefoontje in het Frans om uitleg te vragen. Speciaal wereldje.

🫢

1 like

Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik de bekabeling checken en de korf van de heater kan schoonmaken? Liefste verwijder ik de korf namelijk om deze schoon te maken.

Deze al gezien? Ik heb er toen veel aan gehad. Succes.

1 like

Ik had daar ook n vraag over in maart van dit jaar ('22) nadat ik een Elma had aangeschaft, met sterk vervuilde potten. Dreft hielp daar heulemaal niet. Heb toen zelf de oplossing voor gevonden, amonia. Maar in de daarop volgende reacties, kwam nog een aanvullende tip om ervoor te zorgen dat de potten echt helemaal schoon zijn.
Enfin, follow the link

Ik hoorde van iemand of dit forum dat er een Elma pot kapot is gegaan met deze oplossing. Misschien beter om warm ipv kokend water te gebruiken. Ik heb zelf een L&R reinigingsmachine en die heeft ronde potten ipv de vierkante die Elma gebruikt. En ze zijn van dik glas (denk wekfles), misschien dat dat het verschil is.

In hoe verre is dat kokende water eigenlijk echt nodig?

Kokend water is niet nodig, met lauw of warm water duurt het langer voor de reactie (met warmteontwikkeling) tot stand komt. In de voedsel industrie wordt kokend water gebruikt want ‘tijd is geld’ en dus wil men zo snel mogelijk reinigen.

Maar probeer het eerst eens uit in een jam/pastasaus potje. Dan merk je wel hoeveel NaOH korrels en water je nodig hebt/optimaal is qua tijd.

Altijd goed naspoelen met warm water. NaOH is niet giftig en lost goed op in warm water (en kost vrijwel niks: 1 kg ~ < Euro 5)

Natriumhydroxide is een zeer corrosieve stof die huid en ogen kan aantasten. Contact met de huid leidt tot weefselbeschadiging, roodheid, jeuk en ernstige brandwonden.
Contact met de ogen kan leiden tot gezichtsvermindering en blindheid. Oplossingen van natriumhydroxide in water worden als corrosief bestempeld wanneer de concentratie meer dan 2% bedraagt.

Wanneer natriumhydroxide in contact wordt gebracht met water of zuren treedt een grote warmteontwikkeling op. De stof is ook corrosief voor bepaalde onedele metalen, zoals aluminium en zink. Het kan ook schade toebrengen aan glas.

Bron: Wikipedia

1 like

Maar is NIET giftig!

Maar er is toch enige voorzichtigheid gewenst als men met dit product werkt…

Zoals met alle middelen inclusief heet water, moet je altijd voorzichtig zijn! :wink:

1 like

Net als met azijn zuur, ammonia, dreft, citroenzuur enz enz.

In het algemeen kun je stellen dat als je niet weet waar je mee bezig bent het beter kunt laten :slight_smile:

4 likes

Je kunt je ernstig verwonden als je er te lichtzinnig mee omgaat dus plastic handschoenen en lange mouwen en bril op als je wijs ben

Passen we wel op dat we niet gaan overdrijven? Als je de bijsluiter van een doosje aspirine leest dan denk je toch ook niet van “nooit innemen”? Zelfde voor NaOH als je Wikipedia leest.

Gootsteenontstopper, de naam waaronder NaOH in de winkel ligt is in elke supermarkt/bouwmarkt te krijgen. Logica dicteert dus dat het wel niet heel erg gevaarlijk kan zijn, anders stond het niet overal in het schap.

Als je de instructies volgt op de verpakking dan kan er niets gebeuren. Zelfs als je ze niet volgt (alleen mannen doen dit?) kan er niet veel gebeuren. Google maar eens op ‘slachtoffer gewond ziekenhuis gootsteenontstopper NaOh caustic soda natrium hydroxide’. Nul resultaten.

Mijn methode in omgang met nieuwe stoffen is proberen. Eerst een theelepel in een halve liter water, kijken wat er gebeurt. Dan concentratie verhogen, termperatuur verhogen enz enz.

Het wordt pas gevaarlijk als je met stoffen als waterstoffluoride (om titanium schoon te maken) en hoge concentraties zout-, salpeter- en zwavelzuur bezig bent, wat je bij horlogemaken nodig hebt.

1 like

Als je niet te dikke handen hebt….staalwol spons je gebruiken met een beetje afwasmiddel.

@EnricoTutti
Wc-eend is ook gevaarlijk en toch kun je het bij de supermarkt kopen. Wastabletten zijn ook gevaarlijk. Dat het in een supermarkt te koop is, wil niet zeggen, dat er geen gevaar met dat spul is! Een groot misverstand, waar ik dagelijks mee te maken heb. De meeste mensen weten niet eens, wat voor tijdbom ze in hun keukenkast hebben staan.

Misschien is de definitie van een gevaarlijke stoffen wel duidelijk: gevaarlijke stoffen zijn stoffen, die door hun specifieke eigenschappen, reeds in kleine hoeveelheden, gevaar, schade of ernstige hinder veroorzaken voor mens, dier of milieu.

Natronloog (Natriumhydroxide opgelost in water is gewoon natronloog!) is gewoon gevaarlijk en moet niet zonder bescherming gebruiken. De schade hoef je niet direct te merken, zuren en logen hebben de nare eigenschap onzichtbaar te werken. Zoek maar op slachtoffers natronloog, en dan krijg je wel een hele lijst. Dus zo ongevaarlijk is het heus niet!
Dus met beleid gebruiken, en met de nodige maatregelen, dan is dit prima te gebruiken. Dat wou ik toch even meegeven!

3 likes

Een collega van mij deed bij een verstopte afvoer een afvoerontstopper in de afvoer, een beetje kokend water erbij , en de hele zooi spoot zo in z’n gezicht , terwijl die jongen al dik twintig jaar in de chemie werkt ! Grote brandwonden en blaren op z’n gezicht was het resultaat

3 likes

Bij mij gaan altijd de haren overeind staan als ik soms hoor of lees, hoe sommige mensen bepaalde middelen gebruiken. Ze hebben echt geen idee, hoe gevaarlijk de middelen zijn, die ze gebruiken. En anderen weten precies, hoe ze het moeten gebruiken voor andere doeleinden.

Wat uiteindelijk ook de reden zal zijn, dat sommige middelen gewoon niet meer voor de normale gebruiker te koop zal zijn. Gewoon omdat ze niet genoeg kennis hebben om het juist te gebruiken.
Grootste misvatting is nog wel, dat een beetje meer wel beter zal werken. Zo werkt het helaas niet.
Probeer als gewone consument nog maar eens Ammoniak te kopen, of Ethanol. Wij mogen het al niet meer aan particulieren verkopen!

1 like