Je kunt je ernstig verwonden als je er te lichtzinnig mee omgaat dus plastic handschoenen en lange mouwen en bril op als je wijs ben
Passen we wel op dat we niet gaan overdrijven? Als je de bijsluiter van een doosje aspirine leest dan denk je toch ook niet van ânooit innemenâ? Zelfde voor NaOH als je Wikipedia leest.
Gootsteenontstopper, de naam waaronder NaOH in de winkel ligt is in elke supermarkt/bouwmarkt te krijgen. Logica dicteert dus dat het wel niet heel erg gevaarlijk kan zijn, anders stond het niet overal in het schap.
Als je de instructies volgt op de verpakking dan kan er niets gebeuren. Zelfs als je ze niet volgt (alleen mannen doen dit?) kan er niet veel gebeuren. Google maar eens op âslachtoffer gewond ziekenhuis gootsteenontstopper NaOh caustic soda natrium hydroxideâ. Nul resultaten.
Mijn methode in omgang met nieuwe stoffen is proberen. Eerst een theelepel in een halve liter water, kijken wat er gebeurt. Dan concentratie verhogen, termperatuur verhogen enz enz.
Het wordt pas gevaarlijk als je met stoffen als waterstoffluoride (om titanium schoon te maken) en hoge concentraties zout-, salpeter- en zwavelzuur bezig bent, wat je bij horlogemaken nodig hebt.
Als je niet te dikke handen hebtâŠ.staalwol spons je gebruiken met een beetje afwasmiddel.
@EnricoTutti
Wc-eend is ook gevaarlijk en toch kun je het bij de supermarkt kopen. Wastabletten zijn ook gevaarlijk. Dat het in een supermarkt te koop is, wil niet zeggen, dat er geen gevaar met dat spul is! Een groot misverstand, waar ik dagelijks mee te maken heb. De meeste mensen weten niet eens, wat voor tijdbom ze in hun keukenkast hebben staan.
Misschien is de definitie van een gevaarlijke stoffen wel duidelijk: gevaarlijke stoffen zijn stoffen, die door hun specifieke eigenschappen, reeds in kleine hoeveelheden, gevaar, schade of ernstige hinder veroorzaken voor mens, dier of milieu.
Natronloog (Natriumhydroxide opgelost in water is gewoon natronloog!) is gewoon gevaarlijk en moet niet zonder bescherming gebruiken. De schade hoef je niet direct te merken, zuren en logen hebben de nare eigenschap onzichtbaar te werken. Zoek maar op slachtoffers natronloog, en dan krijg je wel een hele lijst. Dus zo ongevaarlijk is het heus niet!
Dus met beleid gebruiken, en met de nodige maatregelen, dan is dit prima te gebruiken. Dat wou ik toch even meegeven!
Een collega van mij deed bij een verstopte afvoer een afvoerontstopper in de afvoer, een beetje kokend water erbij , en de hele zooi spoot zo in zân gezicht , terwijl die jongen al dik twintig jaar in de chemie werkt ! Grote brandwonden en blaren op zân gezicht was het resultaat
Bij mij gaan altijd de haren overeind staan als ik soms hoor of lees, hoe sommige mensen bepaalde middelen gebruiken. Ze hebben echt geen idee, hoe gevaarlijk de middelen zijn, die ze gebruiken. En anderen weten precies, hoe ze het moeten gebruiken voor andere doeleinden.
Wat uiteindelijk ook de reden zal zijn, dat sommige middelen gewoon niet meer voor de normale gebruiker te koop zal zijn. Gewoon omdat ze niet genoeg kennis hebben om het juist te gebruiken.
Grootste misvatting is nog wel, dat een beetje meer wel beter zal werken. Zo werkt het helaas niet.
Probeer als gewone consument nog maar eens Ammoniak te kopen, of Ethanol. Wij mogen het al niet meer aan particulieren verkopen!
Ik heb mijn potten gewoon schoon gemaakt met dreft geen gekke dingen nodig gehad.
Heb wel nog een vraag met betrekking tot onderdelen en de heater van de super elite, zijn er nog dingen waar ik op moet letten qua anker en balans mbt de hitte?
Ik doe zelf geen anker in de Elma uit angst dat de schellak los komt. De balans doe ik er wel in, maar wel gemonteerd op de platine en dan niet in de verwarming.
Ik gebruik een föhn op lauwe stand om de onderdelen droog te blazen.
Succes
Ah ja ik ga er wel achter komen met een spare anker anders heb een die sowieso wat hitte moet hebben om een steen weer op zân plek te krijgen dus wie weet 2 vliegen in 1 klap
Wordt dus beetje experimenteren hoe en wat maar als anker niet gaat doe ik die gewoon manueel geen probleem.
Ja⊠een ankertje doop ik in de wasbenzine. Drogen, beetje olie op de stenen en gaanâŠ
Ik heb nog een Elma in de hoek staan âŠ
Wie?
Welke, wat zit erbij, in welke staat en hoeveel vraag je ervoor?
Ook ik heb interesse.
De plateau steen in de balans zit ook vast met schellak dus je kunt je anker er gewoon ook in doen.
Inmiddels enkele honderden uurwerken gespoeld en gedroogd in mijn Elma - als je echt bezorgd bent, doe het anker en de platine met de balans in het bovenste van de drie korfjes, het minst dicht bij het verwarmingsplaatje.
Evengoed heb ik hier zelf nooit rekening mee gehouden, en nooit problemen gehad. Ook tijdens de opleiding is hier nooit iets over gezegd.
Met een beetje weken in wasbenzine krijg je de aangekoekte ankerpaletten niet echt schoon hoor! Gewoon meespoelen, ik doe dat dan wel in een klein rond korfje dat in de drie grotere korfjes past - heb er daar drie van, een daarvan met HEEL fijn gaas en een extra dekseltje. Ook ankerrad en dekstenen/chatons en ander mini-grut gaan daar in.
Hij gaat naar België
Als je een te sterk schoonmaak middel gebruikt (fout van de opleiding waar ik nu op zit) kan dit soms wel voorkomen. Bij mijn jaargang, een aantal mensen waarbij de shellac los liet.
Met juiste schoonmaak middel, lijkt het me echt geen probleem. Shellac smelt pas bij 75° dus de hitte van de elma lijkt me geen probleem.
Komt omdat er als laatste spoeling isopropanol wordt gebruikt, die lost Schallac op, dus niet meer doen.
Ik had van die doekjes gekocht voor de werkbank op te poetsen met isopropanol en het vernis van het werkblad lost gewoon op, dus die kan ik niet meer gebruiken voor het houten tablet.
Features:
- Strong de-greasing
- Clean fabrics for cleanroom ISO 3
- Lint
Specifications:
Material: Polypropylene (deionized soaked in 70% isopropanol and 30% water)
Maar verder gewoon anker in een fijn mandje zoals PeterLC schrijft en hup de Elma in met die handel.