Klopt inderdaad. Dit was het middel. Gebruikte ze altijd, echter had de school jerycans met een te sterke oplossing gekocht. Hierdoor ging het mis.
Denk dat er nu in de nieuwe Elma RM enkel nog een poetsmiddel zit en 3x spoelmiddel zonder de Isopropanol.
Ja, sta ik hier nu mooi met die flessen IPA natuurlijk . In mijn manuele routine was dat oké want dan liet ik anker en balans gewoon uit het spoelen. Wat raden jullie aan als spoelmiddel?
Ik gebruik Elma Suprol PRO als spoelmiddel.
Deze
gebruiken wij ook op de vakschool. Andere middelen worden vooralsnog niet aanbevolen.
Hoe lang heeft dat nodig om te drogen in de heater?
Hier ook, alleen Elma vloeistoffen. Altijd topresultaat; tijdig vervangen (gaan best lang mee!), spoelbaden 1 en 2 hoeven niet beiden vervangen te worden. Ik zet, bij verversing, spoelbad 2 op de plaats van bad 1; en vervang dan alleen het oorspronkelijke bad 1. Zo hoef ik van beide jerrycans altijd maar 1 te bestellen.
Ik doe een minuut of 5 a 6. Ik pas trouwens ook vaak de snelheid van de motor aan; in de droger niet al te snel; ook bij het centrifugeren boven de potten zet ik ze wat langzamer - je mist dan de weerstand van de vloeistof. Is een beetje Fingerspizengefühl.
Had dus gister ook 5 min gedaan (ben nieuw met de machine maar het was niet volledig droog allemaal en dat was met Elma suprol vandaar m’n vraag.
Nog niet op gelet eerlijk gezegd, gebruik een Elmasolvex RM, die doet alles automatisch. En als het klaar is, dan is alles netjes droog.
Maar de Elmasolvex blaast als het ware warme lucht, misschien dat dat helpt?
Ja snap je dat is echt andere manier van drogen en überhaupt andere manier van schoonmaken hahaha! Mooi ding maar out of reach voor mij.
Beste allemaal,
Ik zou een eerste keer mijn elma willen gebruiken, is er een volgorde te respecteren mbt het plaatsen van de onderdelen in de mandjes (ik neem aan de zwaardere samen in een mandje en de lichtere in een mandje) maar een voorbeeld zou handig net zoals alle andere tips and trics.
Alvast hartelijk bedankt voor de reacties.
Ik plaats zwaardere onderdelen onderin (platine). En kleine onderdelen doe ik in een mandje met dekseltje die ik dan weer in de mand plaats. Bij voorkeur in de buurt van het onderdeel waar het bij hoort (voor het gemak).
Maar of dit de “officiële” manier is? Geen idee. Zijn wel diverse filmpjes over schoonmaakmachines op youtube te vinden.
Ik probeer mijn mandje wel zo veel mogelijk uit te balanceren qua gewicht.
Dat doe je goed
Is inderdaad gemakkelijk,
Daar is geen officiele manier
Dat is in ieder geval goed voor je lagers, normaal gaan die bij dagelijks gebruik 5 jaar mee, die van u dan 8 jaar of langer
Welk schoonmaakmiddel gebruiken jullie in de machine ?? en ben je daar tevreden over ??
Belangrijk is ook voor je welk schoonmaakmiddel je gaat gebruiken
Bedankt voor uw reactie. Als schoonmaakmiddel heb ik momenteel elma wf pro (250ml), watch Rinsing Solution (250ml) en wasbenzine (1l) voor handen.
Men vertelde me ook reeds dat je eventueel de eerste pot kan vullen met Rubisol en de overige 2 potten kan vullen met wasbenzine en dat dit ook een zeer goed resultaat zou opleveren.
Ook hierover zijn adviezen steeds welkom tot op heden reinigde ik onderdelen met de hand maar een echt goed resultaat bekom je hier niet mee en het is enorm tijdrovend.
mvg Kevin
Bedankt voor uw reactie en info, ik hou er zeker rekening mee.
Eerste bad WF Pro, de twee spoelbaden beiden Suprol Pro. Na verloop van tijd (ik doe dat niet heel vaak) vervang ik het WF-bad en het eerste Suprol-bad. Het tweede Suprol-bad gaat dan op het eerste spoel-honk; zo vervang ik telkens maar twee baden tegelijk.
Wel, Ik kan hier wel wat over zeggen.
Officieel is daar niets over te zeggen, wel de technische logica.
Ik zal proberen om een simpele en begrijpelijke technische uitleg te geven die ook voor de niet technische leden is te volgen.
Het gaat hier wel over mechanische handelingen, resp. torsie en middelpuntvliedende kracht. de zijwaartse kracht op de as wordt veroorzaakt door hetgeen in de korf zit en met name wat en hoe het erin zit.
Ik zal niet heel uitgebreid ingaan op de kracht die ontstaat door zware onderdelen die door de draaiende kracht naar buiten in de korf worden verplaatst, als het ware geslingerd.
De korf in de Elma machine wordt vastgemaakt middels een bajonetsluiting op de draaiende as. Die as zit op twee plaatsen gelagerd in het motorhuis, maar de as wordt naar beneden verplaatst om in de vloeistof te kunnen draaien, daarna weer iets naar boven verplaatst om met vrij hoge snelheid de restvloeistof uit de korf te slingeren.
Daarna zelfs weer in het compartiment waar de verwarming in zit geplaatst die vervolgens weer met hoge snelheid de onderdelen moet drogen.
Welnu, neem nu eens een bamboe stokje (van ongeveer 1 meter) en pak de stok beet aan een zijde tussen de vlakke handen, vervolgens beweeg je de handen snel heen en weer, dan zal je zien dat de stok aan de andere kant iets gaat slingeren. Dat komt door de middelpuntvliedende kracht. Door de snelheid zal het uiteinde naar buiten slingeren, de draaiende torsie beweging zorgt ervoor dat het uiteinde gaat zwiepen.
Nee dus dat doe je niet goed.
Nu dus terug naar de Elma machine, als je dus zware onderdelen onder in de korf legt, zal het gewicht van die onderdelen zoals o.a. de platine zich naar buiten verplaatsen dus naar de buitenkant van de korf. Dat zal een slinger effect hebben op de as, immers het gewicht verplaatst zich buiten de centrum snijlijn van die as.
Dat zal dus een slingereffect veroorzaken door de kracht die is ontstaan, dus de resultante van de twee krachten, namelijk de draaiende beweging en de zijwaartse kracht door het gewicht van de onderdelen.
Nu zal die as niet direct krom worden, maar de druk op de lagers zal wel toenemen.
De kracht van het gewicht onderin de korf samen met de draaiing van de motor bepaald mede de resultante, dus de kracht die op de as wordt overgebracht, dat is te berekenen in een schema, maar dat gaat heel technisch worden dus hou ik het bij deze uitleg.
Conclusie;
doe dus nooit de zware onderdelen onderin de korf, maar juist de lichte onderdelen en verdeel die gelijkmatig.
Dus als je drie etage bakjes in de korf zet, doe lichtste onder vervolgens de middel zware en als laatste de zware.
dixi