ELMA reinigingsmachine, hoeksteen in de horlogerie sinds 1948

Hier moet ik toch even op reageren, beste @vinwat
Nou heb ik geen Elma maar een Brenray:

Dit zijn de originele korfjes:

Deze korfjes bepalen de indeling al.

Deze korfjes wegen bij elkaar inclusief aluminium ring 112 gram.

Ik heb deze Omega gewogen met kast en band…

Wat zal het uurwerk in totaal wegen?
Verwaarloosbaar, ik denk dat een horlogeschoonmaakmachine daar wel op geconstrueerd is.

Nog even over het toerental:
In vloeistof: niet voluit.
Uitslingeren: even voluit, even minder hard…enz.
In de warmtekoker: langzaam draaien. Snel draaien heeft geen zin. Hier geld de tijdsduur.

Zeer interessant allemaal, maar er zit geen gewicht in de korfjes en daar zijn deze machines op geconstrueerd. Vandaar dat veel van die oude machines het nog doen.

2 likes

En als je na jaren gebruik de koolborstels contrleerd en evt vervangt en de beide lagers van nieuw vet voorziet dan kan je kleinkind (horlogemaker is spee) de machine ook nog gebruiken!

3 likes

Gebruik mijn ACS900 van Greiner al 19 jaar bijna dagelijks en er is nog nooit een lager of onderdeel vervangen.

En er gaan ook best zware platines / uurwerken in. Vooral IWC Big Pilot en Porugieser 8 daagse zijn fors

2 likes

Dat ziet er stevig uit allemaal, prachtige machine. Is dat een volle as die naar de houder van de korfjes gaat? vandaag heb ik een Elma gerepareerd van 1951 daar zat ook een onderverdeel korfje bij exact hetzelfde zoals die van u.

1 like

U mag je zeggen, ben ik er wel voorstander van op deze site.
De as die naar de korfjes gaat is een aluminium opzetstuk en vastgezet met een larfje
De asdiameter is 6 mm.

1 like

Ik heb zojuist deze Brenray opgepikt:

Weet iemand of er een pakking onder de deksel hoort?
Ik zou denken van wel…

3 likes

Bij @Meccano die dezelfde machine nieuw heeft, zie ik het toch niet zitten die pakking, maar voor de zekerheid zou ik het vragen aan hem, die weet het vast en zeker.

Inderdaad, als ik de foto’s van zijn/haar machine bekijk, dan zit daar ook niets. Ik heb de machine nog niet gebruikt (eerst nog technisch nalopen; oude techniek) maar het lijkt me een kliederboel worden als de deksel niet goed afsluit.
Wat is jouw ervaring @Meccano?

Allereerst, mijn (zijn :grinning:) machine is niet nieuw hoor (zie foto).

Mooie machine Boris!

Ik heb er nooit een pakking onder gehad, ik zie ook geen aftekening of lijmresten van een pakking.
Het is ook niet nodig. Je vult de potten tot boven het mandje, de lege bovenruimte van de pot heb je nodig om te centifugeren. Daarnaast draai je, zoals ik eerder schreef, niet op volle toeren als het mandje in de vloeistof hangt. Je krijgt een klein golfslagje door de vinnen bovenop de korfdrager. Een kliederboel wordt het zeker niet.

Mocht je toch een pakking willen, ik heb hier op het forum gelezen van iemand die pakkingen maakte van kurken placemats van de Ikea. Die waren dan wel voor de deksels van de potten.

Succes met opknappen, ik zou even aandacht aan de bedrading besteden, en veel plezier met de schoonmaakmachine.

1 like

Bedankt voor je antwoord Meccano!
Lijmresten of iets dergelijks onder de schotel heb ik bij mijn machine ook niet gezien.
Zolang de vloeistof in de potten blijft, vind ik het prima. Over potten gesproken: zijn hier nog deksels voor te krijgen? De deksels die erop zitten daar zijn de weekmakers na al die jaren wel uit en dus er zitten nu wel wat scheurtjes in.

De machine wordt nu technisch nagelopen door een vriend van mij. Wellicht bedrading vervangen voor de zekerheid.
Kan niet wachten om m in gebruik te nemen :grinning:

1 like

Deksels zijn, dacht ik, verkrijgbaar op cousins.uk

1 like

Dat scheelt een paar uur met schoonmaken van het binnenwerk.

Dit vond ik wel in dit topic passen :slight_smile:

https://youtu.be/tsgu5lfdc_k

3 likes

Dat is nog eens een drastische restauratie!
Gelukkig heb ik ook een zandstraler en spuitcabine in de tuin :joy:

1 like

Ondanks de heftige blauwe kleur vond ik het wel een geslaagde transformatie. Alleen dat logo van dat kanaal… brr! :tired_face:

Absoluut briljante transformatie.
Zou zelf voor brandweerrood zijn gegaan, denk ik…

Prachtig filmpje, alleen zou ik de lagers ook vernieuwd hebben, want ik zag toch een slinger in de as waar het korfje aan vast zit. Het filmpje waar ik je voor bedank heeft mij toch aan het denken gezet om ook een paar schoonmaakmachines zo te behandelen. Lijkt mij leuk om te doen, en heb er hier nog staan, die opgeknapt moeten worden

1 like

Cousins heeft deksels voor Elma. Ik betwijfel of die uitwisselbaar zijn.
Mijn potten hebben een opening van 88mm (binnenmaat), 97mm buiten zonder de draad, 103 met draad.
Het is lastig om specs te vinden op internet maar volgens mij hebben Elma potten een kleinere opening.

Mocht iemand een bron weten, ik houd me aanbevolen.

Beste forumleden, het verwarmingselement van mijn Brenray heeft de geest gegeven.

Ik zag al het advies om er een element van een koffiezetapparaat in te zetten, maar ik zag ook een element op internet ( 220V Keramiek Ptc Keramische Elektrische Verwarming Plaat Aluminium Shell Keramische Plaat Constante Temperatuur Verwarming – Vicedeal). Deze is betaalbaar en lijkt mij geschikt voor in de schoonmaakmachine.
Maar nu de vraag: hoeveel graden hoort het originele element te worden? En wat vinden jullie van deze optie? Gaat het werken?

Voor alle duidelijkheid, het gaat om deze machine:

Alvast bedankt voor jullie moeite!

Het wordt niet heel warm. Het is alleen maar om droge lucht te doen, en nooit hoger dan 70-80 ° anders melt de shellac.

1 like