Reisklokje/wekkertje Air France

Mede liefhebbers:

Gisteren kreeg ik van mijn tante een oud reisklokje toegestopt. Dit had haar vader, mijn opa zaliger, haar ooit een keer gegeven. Ik kan er nogal moeilijk een leeftijd opplakken, tante wist ook niet exact hoe lang opa dat al had, maar het is toch al een 20tal jaar in haar bezit.

Het loopt niet, het klepje om hem recht te zetten is losgekomen, het pennetje ontbreekt, en er staat verder ook helemaal niets op, buiten ‘Air France’ op het klepje.

Ik heb geprobeerd om hem open te maken, maar dit is me nog niet gelukt. Schroeven lukt niet en met een kastopener lukt het me eveneens niet.

Het lijkt erop dat je een 2de tijdszone en misschien zelfs een alarm kan instellen. Ook is de bezel draaibaar, met vermelding van de wereldsteden.

Wie kan me hier meer over vertellen? Het is een grappig dingetje. Het weegt ook behoorlijk wat, en ik vind het jammer dat ik hem niet open krijg, zodat ik kan zien wat er onder de kap zit.

foto’s:

3 likes

Leuk klokje, ik hoop dat je hem werkend kan krijgen.

Gezien de positie van de kronen verwacht ik dat er zo iets in zit.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&AS_1475

Wat leuk ik ben gek op wekkerhorloges.
Hopelijk zit er een AS uurwerkje in, hier meer info en foto’s.

Houd ons op de hoogte wanneer je het klokje open hebt a.u.b.

1 like

als iemand de gouden tip heeft om hem open te krijgen… Ik probeer vanalles, maar zonder succes momenteel. Ik ga nog eens met mijn andere kastopener proberen te peuteren, maar al wat ik tot dusver doe, is de kast beschadigen… En das balen, want als ik mijn tanden ergens inzet.

Ohja, het zou me wel aangenaam verrassen mocht er een handopwinder inzitten, aangezien ik absoluut geen weerstand voel of hoor als ik aan 1 van de kronen draai. Of de veer moet kapot zijn, dat kan natuurlijk ook.

Vele vragen, zo weinig antwoorden… :slight_smile:

reisklokje

Is het niet deelbaar bij de pijl?

helaas, dat is 1 van de sporen van hem open proberen te krijgen. Het leek mij ook dat ik hier een klein gleufje zag, maar het lukt voor geen meter :slight_smile:

En draaien als een dekseltje van een potje jam? :thinking:

best een grappig ding !

Ijs blokje zo dat die ieta in krimpt op sommige plekken 1 min er op houden wel met een zakkje
Zo dat het klokje niet nat wordt

:joy::joy::joy::joy::thinking:

Tried it all… alleen het ijsblokje niet.

Even in de vriezer leggen, werkt dat even goed?

Uhm ja geen idee maar debk het wel maar weet niet als er schade kan onstaan aan de plaat en uurwerk in een diepvriezer :sweat_smile:
Maar er is 1 waar alle van weeten dat het wel kan de horloger makers :wink::wink:

Deugdelijk gereedschap ??
Miss via voorkant ??

Niet zelf aan “prutsen”

2 likes