Dat zou je wel verwachten hè. Als ze dat een beetje deftig afwerken is de positionering wel te begrijpen. Ben wel benieuwd of het merk na zoveel jaar stilte en een reboot nog genoeg cachet heeft om op dat prijspunt te winnen van de concurrentie.
Jij bent net Gargamel jij, dat heb ik al lang in de gaten
Vacheron zal wel wat hebben liggen, breguet?
Breguet bedoel je?
Dat is niet holy trinity de laatste keer dat ik keek.
Je bedoelt het oude logo van Scandinavian Airlines.
Op watchcharts zie ik wat patek calatravas, wat ap chronografen, wat vacheron… take youre pick… the world is youre oyster… voor 16k kun je best leuk rondwinkelen
Niet nieuw though. En daar ging het hier wel over.
Ok dat geef ik toe… maar 16k… ja das wel teveel voor dit… denk niet dat de relaunch een succes word
Ik vind het eigenlijk een beetje nep. Tenzij ze weer aan de SAS gaan leveren.
Scandinavian Airlines is een andere SAS dan het Britse Special Air Service
Ik vind het allemaal (heel) mooie alternatieven en weinigen kunnen het originele “relaunch” model betalen.
Maar… als iemand een Pagani Design draagt i.p.v. een Rolex dan is het plagiaat. Is een dan een verband tussen het accepteren van een hommage en de nieuwprijs van het origineel?
Persoonlijk vind ik de Smiths Trans Global al heel mooi in zijn prijsklasse. Alleen de manier van verkoop/bestellen (wachten tot de winkel weer open gaat) vind ik nogal vreemd. En ze geven op de website van Timefactors ronduit toe dat het een soort kopie van de Polerouter is. Dat is tenminste geen lulverhaal alsof ze zelf iets ontworpen hebben.
Dat doet Charles Berret ook. Ik heb Pagani niet hoog zitten, maar een design kopiëren is plagiaat zonder bronvermelding. Tegelijkertijd zijn er heel veel grijze zones. Overigens proberen de Smiths en CB allebei niet in zijn geheel een specifieke Polerouter na te bouwen. Men steigert pas als ook het merk wordt nagebootst. De openlijke hommages van Smiths en CB kan ik beter waarderen dan de verkapte en eigenlijk vind ik een hommage pas echt leuk als het tribuut niet verwordt tot kopiëren van belangrijke onderdelen, maar creatief verwijzen. Het lastige is dat op die laatste wijze wel heel veel horlogeontwerpen uiteindelijk een homage genoemd zouden kunnen worden. Eigenlijk is het dat dan ook pas als de inspiratiebron wordt benoemd. Dan zeg je: dat was goed en net alle eer van dien heb ik me laten inspireren tot het volgende. Dat kan dan dicht bij een geüpdate recreatie zijn of een nieuw model met welgemeende knipogen naar het origineel.
Persoonlijk heb ik niets tegen hommages. Al onze kleding stamt ook af van design van bekende ontwerpers, ook al winkel je bij Zara, H&M of C&A. En populaire geurprofielen in parfumland worden ook gekopieerd (Creed Aventus is gekopieerd door Montblanc, Rasasi Hawas werd door Paco Rabanne gekopieerd, etc.).
Met neppers heb ik natuurlijk wel moeite, want daarmee wordt inbreuk gedaan op merkrechten.
Niet?
Nee. Volgens mij zijn de kasten behoorlijk anders, of toch tenminste die van CB. Ze blijven wel dichterbij de wijzerplaat, maar dan weet ik weer niet, omdat er aardig wat Poleroutervarianten bestonden, of precies wat zij vermarkten ook al een keer bestond bij UG. Bij CB geldt dan ook nog dat er twee verschillende wijzersets te kiezen zijn en ook nog een meteorieten plaatvariant. Al met al geeft dat wel aan dat echt een specifieke UG nabouwen niet het doel is. Wel lijkt mij het doel de algemene indruk van Polerouters in moderne vorm aan te bieden.
Heb je gelijk in. De maat is anders (38mm), de kleuren zijn anders, etc. Ze zijn niet 1-op-1 gekopieerd van UG. Ze hebben wel de twisted lugs overgenomen, wat ik bijzonder fraai vind aan de Polerouter.
Olma en Smiths hebben twisted lugs, maar lijken wel invers van elkaar. CB heeft geen twisted lugs en ook heel eigen side case.
Precies, dus zo zijn ze allen geïnspireerd op de Polerouter, maar toch met een eigen stempel. Het zijn geen kopieën.
Het is zegmaar afkijken, natekenen en dan een paar lijntjes anders zetten
Je denkt bij al die dingen meteen aan de polerouter