Over precies 1 week maakt het Franse horlogemerk âJacques Bianchiâ een revival van het duikhorloge wat ze in 1982 hebben gemaakt en destijds is gebruikt door de Marine Nationale, de Franse marine.
Het origineel in 1982 was uitgerust met een Frans Quartz movement (FE 7121). Voor de re-edition is er gekozen voor een automatisch uurwerk van Seiko type NH35. De diameter van het horloge bedraagt 42mm en een lengte van slechts 47mm. Lug width 20mm en een depth rating tot 200m (600f).
Op de website is meer te vinden over o.a. de historie en het gebruik van de JB 200 door de M.N. https://en.jacquesbianchi.com
15 juni begint de Kickstarter campagne en kan het horloge worden besteld.
Nice, but die enorme diver op de plaat is wel de ultieme afknapper. En daarnaast had ik dan ook liever een Frans uurwerk er weer terug ingezien. Nu is het voor mij niet meer dan dertien in een dozijn.
Vind jammer dat het tikkende hart niet Frans is, had het net ff wat leuker gemaakt.
Die duiker op de plaatâŠhet origineel had het ook, al linkt mijn hoofd het teveel met een RusâŠ
Wel leuk horloge, absoluut zo!
Of ik deze aan de collectie toe zou voegen??
Nope, niks meer dan een leuk horloge en dus geen WOW gevoel.
Dat ze vervolgens een re-release doen die groter en dikker is dan het origineel omdat ze een quartz duiker zo nodig moeten verneuken met een doodsaaie NH35 is ook al zân typische dertien in een dozijn micro brand bullshit moveâŠ
Ik ben niet gecharmeerd. Ik krijg dezelfde bullshit vibes bij moederbedrijf MAT-watches. Niet dat ik wil suggereren dat die niet al twintig jaar horloges maken, maar eerder de toon van de product-beschrijvingen⊠het militaire gelul, zinnen als âthuis watch could have been on the wrist of the aviation pioneersâ⊠Het voelt als meer tam tam dan substantie.
Sorry man.
Ik moest ook heel erg aan de scuba dude van Amphibiaâs denken.
Die zou ik kopen. Kan dat ergens op de plaat geprint worden, in plaats van die gast?
Yup. Ik merk dat ik het al erg vind als MĂŒhle GlashĂŒtte het heel erg lichtjes doet, maar dit was er nogal dik bovenop.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik dankzij dit soort dingen Nomos en Archimede waardeer. Nomos omdat hun marketing teksten gewoon âKijk dit ding eens mooi zijn, hebben we zelf gebouwd, en van een kek kleurtje voorzienâ zeggen, en Archimede omdat ze niet eens marketing hebben. Gewoon een prijs en een slechte foto. Bam.
Misschien heb je idd ook wel gelijk. Je hebt je in ieder geval goed ingelezen.
Maar qua design kan ik er niet heel veel aan opmerken. Het komt toch heel dicht bij het origineel. Tsja het uurwerk. Ik weet niet of bijvoorbeeld Sellita per definitie beter had geweest. Baltic doet het ook prima met Citizen.
Als ze nou hetzelfde formaat hadden gehouden, en ze hadden een hoogwaardig (desnoods HAQ, High-torque of Tough) quartz uurwerk van Casio/Ronda/SII gescoord, met 10 jaar batterij en goede uitlijning, dan hadden ze een jaren 80 re-release gehad waar ik aandachtiger naar keek.
Maar een van oorsprong in 1982 als quartz gemaakt horloge weer uitbrengen met âmoderne matenâ en een automaatje âomdat dat modieus isâ? Njet. Ook niet van sellita of ETA.
Al hadden ze er een JLC uurwerk in geregeld, het klopt gewoon niet. En al helemaal niet als je pretendeert robuuste militaire horloges te maken, want die pakken wel een G-shock of andere quartz.
Ik dacht juist gelijk aan jou. Met deze er bij heb je 1 duiker met een duikboot op de dial, en 1 met een duiker. Cirkel rond/leven compleet zou ik zeggen.
Leuk model tot ik hoorde van het uurwerk, dat had gewoon een Frans of Zwitsers uurwerk moeten zijn voor die prijs. Eenvoudig Japannetje erin en meteen al willen cashen⊠Naamsbekendheid komt later pas