Reparatie perikelen

20 jaar is toch geen vintage?

Een meid van 20 niet, een horloge van 2 decennia beschouw ik wel als vintage.

5 likes

Ik hoop voor jou dat het plezier van zoā€™n mooi bezit uiteindelijk de overhand krijgt. Het was een vervelende ervaring, maar nu is het horloge weer helemaal in orde.(Dat is ongeveer hetgeen ik mijzelf al enkele keren heb ingefluisterd na wat dure services.)
Geniet er van.

1 like

Precies! De markt is op dit moment zo dat de aanbieders zich dit soort fratsen kunnen permitteren.
Als de markt ooit instort (alsā€¦) en alle Zwitserse fabrikanten hun diensten en producten niet meer automatisch de winkel uit zien vliegen tegen steeds verder stijgende prijzen zul je zien dat dit soort voorwaarden heel snel verdwijnenā€¦

Ik zou met een 20 jaar oud horloge water zoveel mogelijk mijden als ik niet eerst een waterdichtheidstest gedaan had. Ook zou ik met een beetje condens gewoon snel naar een horlogemaker gaan en de pakkingen laten vervangen, dat is vaak genoeg. Je hoeft daarvoor echt niet helemaal naar IWC. Ook niet per se als je een service zou willen laten doen volgens mij omdat er gewoon een VJ 7750 in zit. En als je hem naar IWC stuurt weet je dat het duur kan worden en ze bepaalde onderdelen gaan willen vervangen.

1 like

Tja, een aardig discussie gevalletje.
Mijn bescheiden mening is redelijk simpel.
Alle onderdelen die zijn vervangen zijn de eigendom van de eigenaar van het horloge.
Het is immers ooit aangekocht.
Welnu, dat gezegd hebbende kan ik mij voorstellen dat er bij bepaalde onderdelen door de hersteller wel eens op het hoofd gekrabd wordt.
Een wijzerplaat zou wel eens apart verhandeld kunnen worden, en gezien de prijzen tegenwoordig van sommige aanbieders die wijzerplaten op Ebay te koop aanbieden die er niet uitzien, en voor prijzen waarvoor je van je stoel valt en waar je in die jaren een nieuw horloge voor kon kopen.
Althans dat zie ik bij mijn zoektocht naar wijzerplaten voor JLC horloges, dus kan ik mijn voorstellen dat dit ook het geval is bij de meeste vintage horloges dus ook IWC.
Dat zou een reden kunnen zijn dat de manufactuur dat wil houden en vermoedelijk vernietigen.
Dit is zomaar een gedachte hoor, niet meer.
Maar onderdelen die stuk zijn mogen van mij daar best blijven. Wat moet je bijvoorbeeld met een gebroken balans as, niets toch?
Dus voor beide is wat te zeggen.
Maar wat mij enige jaren geleden is overkomen is wel apart.
Ik ben ooit eens een gediplomeerde horlogemaker geworden die zelfstandig, dus zonder winkel, horloges repareert. Niet als professional maar puur als hobby.
Nu sta ik bij een aantal bedrijven dan ook bekend als een professional horlogemaker en kan ik zaken doen door o.a. onderdelen aan te kopen en/of reparaties uit te laten voeren.
Zo had ik ooit eens een reparatie laten uitvoeren van een quartz horloge door het service atelier Ebel.
Toen het horloge gerepareerd werd teruggestuurd, zag ik dat tevens de schroeven waren vervangen van de bezel en ook op de factuur werden de schroeven apart in rekening gebracht.
In de bijgevoegde tekst werd melding gemaakt dat het nodig was omdat de schroeven waren beschadigd.
Welnu, de oude schroeven waren er niet bijgevoegd. Die werden dus achter gehouden.
Nu zal u zeker zeggen wat moet ik nu met die oude schroeven.
Wel, die waren van goud. Op de factuur werd wel vermeld dat dit gouden schroeven waren en ook de goudprijs derhalve moest betalen.
Ik heb toen toch even een berichtje gestuurd dat ik die oude schroeven toch wel graag terug wilde hebben.
Enfin, eind goed al goed, binnen een week had ik de schroeven terug,
Ik wil hier maar mee aangeven, wat is wijsheid.
Ik kan mij voorstellen dat u niet zit te wachten om kapotte onderdelen terug te krijgen.
Maar gezien de huidige prijzen die worden gevraagd op Ebay voor bijvoorbeeld oude wijzerplaten die er ook nog eens niet behoorlijk uitzien, kan ik mij voorstellen dat een atelier die wil houden.

1 like

Dus je betaald een hele klap geld voor bijv. een auto. Je garage zegt dat je een nieuwe deur moet hebben. Want, ja, er is iets niet goed met die deur. Wel wordt de originele fabrieksdeur teruggeplaatst. Rekening is voor klant. Wat blijkt? monteur heeft met een krik tegen je deur gezeten en jij kan die fout betalenā€¦

Mijn idee:

Ze hebben de wijzerplaat beschadigd tijdens de reparatie ( hun fout) en nu mag jij een nieuwe wijzerplaat van ā‚¬440 euro ( dat is echt je reinste onzin) betalen en ondanks dat het hun fout is betaal jij de rekening EN krijg je de oude wijerplaat niet terug? Want daar zit een beschadiging op. Die bij het verwijderen van de wijzers is veroorzaakt. Door de horlogemaker.

Logisch verhaal toch? Het zijn gewoon klojoā€™s. Die wijzerplaat is van jou. Je hebt deze betaald.
En algemene voorwaarden? Laat ze maar bewijzen wat er fout is aan die wijzerplaat danā€¦

6 likes

Dit begrijp ik niet. Wat was dan de opgegeven reden om de plaat te vervangen?

Gokje, omdat het een tritium plaat is?

Deze:

en dit is nog de "oude "wijzerplaat.
En wat betr. het lopen in de regen, ik had wel een jas aan :sunglasses:

1 like

Ok, nou niet bepaald vintageā€¦maw door de regen zou je met een jas aan toch wel met deze om de pols moeten kunnen lopen. Dat je ervoor kiest om een full service bij IWC uit te laten voeren snap ik wel. Straks heb je hem weer als nieuw terug met garantie :+1:

1 like

Jouw idee klopt niet. Er is bij het maken van de prijsopgave nog niets gerepareerd en ze hebben bij IWC gezien dat de plaat bijvoorbeeld uit het midden zit en dat de lak aan de rand hierdoor los komt.

Zal de klant meestal niet opvallen maar als er later losse stukjes lak op een wijzerplaat liggen dan is het een garantie geval en hiervoor dekken ze zich in.

Oei, zet je schrap :sunglasses:

Tritium plaat, dus al wel echt wat ouder. En een chrono, ik weet niet wat de waterdichtheid er van was?

Niet echt dus denk ik, met service plaat ipv originele tritium plaat.

Ja, Kevin, een discussie waard.
Ik ben het helemaal eens met jou, het is immers jouw eigendom.
Overigens, zit ik net te denken als volgt;
Stel je brengt jouw horloge weg ter reparatie, krijg je dan ook direct hun algemene voorwaarden te zien?
Wel, ik denk van niet.
Ik geloof dat er dan ook geen sprake is van het eventueel achterhouden omdat dat nu toevallig in hun voorwaarden staat.
Volgens mij is het zo dat je voor de reparatie op de hoogte moet zijn gebracht van die voorwaarden.
Als dat niet het geval is, dan zijn die voorwaarden niet geldig.
Dan het volgende, na deze impressie en discussie, zou ik voortaan eerst de wijzerplaat eens goed fotograferen voordat het wordt weggebracht. en de hersteller die foto laten zien.
Dan als het weer terug wordt gegeven met opmerking dat ook de wijzerplaat is vervangen, ook de oude wijzerplaat erbij laten zien waarom.
Wel erg omslachtig, maar kennelijk moet je nu alles doen om jouw eigen spullen te beschermen.

1 like

Welnu, als ik de foto goed bekijk, dan zie ik dat de opwindknop ook niet direct netjes tegen de kast zit, hebben ze dat niet gezien?
Ik heb niet zo lang geleden een clinic gegeven over het plaatsen van een opwindstift met kroon.
Die hebben ze kennelijk gemist.

3 likes

Hmmmm, komt bekend voor.

2 likes

Het is geen Rolex :joy:

1 like

Dat was een foto met uitgetrokken kroon, gemaakt voor de reparatie.

In het licht van dit topic vind ik dit toch wel een vreemde post omdat je helemaal niet aangeeft wat er was. Alleen dat je vond dat er ā€œietsā€ mis was. Je hebt het over iemand te pakken nemen? Natuurlijk een vreemd verhaal met de ziektekosten etc. Maar niemand gaat natuurlijk garantie geven op de waterdichtheid van een horloge van 20+ jaar oud (weet uberhaupt niet of er garantie zit op waterdichtheid vanuit de fabriek).