Reparatie perikelen

Heb begrepen dat er bij meer IWC horloges wel eens wat mis gaat. Zoals wellicht bekend ben ik door een niet gerespecteerd forumlid :innocent: behoorlijk bij de neus genomen. Condens in het horloge door 5 minuten in de regen lopen. Dan kom je uiteindelijk bij een IWC shop want onderdelen zijn voor horlogemakers niet te krijgen.
Servicebeurtje 665 euro, en paar dagen later een mailtje: wijzerplaat moet ook vervangen worden 440 euro, zucht Met het blote oog was er niets te zien. Toch ook maar laten doen. Vandaag het horloge opgehaald, en was heel benieuwd naar de wijzerplaat.
Mijnheer, die krijgt u niet, staat in onze kleine lettertjes IWC behoud de vervangen onderdelen!
Mr. Brakke, kan dat zo maar ? :sunglasses::sunglasses:

5 likes

Vervelend zeg.
Neem aan dat dit bespreekbaar is met de vorige eigenaar? Anders name and shame.

Moet je niet willen op een forum.

4 likes

Zuur!

Heel erg zuur dit…

Ik zou het in het “Ervaringen met” topic even droppen als ik jou was.

Groeten,

Noel.

1 like

ik begrijp dat het voor jou vervelend is. Maar je kocht een vintage horloge en gaat in de regen er mee lopen? En daarna stuur je hem naar IWC omdat er een beetje condens is? Met alle respect maar ik vind het een vreemd verhaal en niet handig hoe je het hebt aangepakt.

7 likes

Even een oprechte vraag; wat is daar niet handig aan? Ik zou het ook gedaan kunnen hebben denk ik, dus voordat ik dat in de toekomst ga doen wil ik graag weten waarom niet :slight_smile:

1 like

Wat krijgen we nou? Wat heeft de verkoper er mee te maken dat er water in het horloge is gekomen doordat jij als nieuwe eigenaar ermee in de regen gaat lopen?
Mis ik hier iets?

Edit: mijn reactie was gericht op de eerste twee reacties van @n_visser en @Flipperkast

1 like

Ik denk dat de vraag van Hendrik is: mag IWC zo maar de wijzerplaat houden: Hendrik is nl. van de eigenaar van het horloge.

3 likes

Dat doen de meeste OfficiĂŤle service centers.
Oude onderdelen krijg je meestal niet terug (uit eigen ervaring).
Je hebt er natuurlijk wel recht op om te weten waarom ze de dial vervangen hebben en wat hier mis mee was.

Maar is wel je recht.
Vraag me af hoe dat bij horlogeonderdelen is

Als er iets met m’n motor aan de hand is geweest staat er altijd een zakje onderdelen in de hoek. Of ik ze mee wil. Dat geldt niet voor consumables als kettingen en oliefilters, maar wel voor alle cosmetische of uiterlijke delen.

Dat Rolex en IWC de handel in onderdelen willen afknijpen maakt het gewoon nare bedrijven.

9 likes

Eigendomsrecht is vrij absoluut, maar mogelijk ga je een contract aan waarbij vervanging leidt tot inname en “vrijwillig” afgeven van de te vervangen onderdelen. Je zou natuurlijk expliciet een afwijking daarvan kunnen vragen, maar geen idee wat de reactie daarop is. Of je koopt een hele gare dial (bij een vintage Rolex) en laat die lekker achter daar.

Wanneer een merk als IWC kwaliteit en service hoog in het vaandel heeft staan, moet een fotootje van het mankement er toch wel af kunnen lijkt me. Geeft openheid van zaken en voorkomt discussie.

Tegelijkertijd kan ik me voorstellen dat het met een vintage horloge (wat dit horloge zou zijn?) wel eens voorkomt dat er een beunhaas aan werkt. Soms doet dat meer kwaad dan goed en wordt de schade goed verhuld. Pas als een echte horlogemaker dieper gaat graven, komen die mankementen aan het licht.

1 like

Ik niet maar als ik zou twijfelen aan een reparatie zou ik er om vragen. En dan horen ze dat ook te doen.

Die ‘kleine lettertjes’ zijn de zogenaamde 'Algemene voorwaarden". Je gaat zaken doen met IWC en dat vinden zij OK maar wel en alleen op basis van hun Algemene Voorwaarden. Ben je het er niet mee eens? Even goede vrienden maar dan herstellen we je horloge niet.

Oh prima, ga ik wel naar een ander. Ho, nee, dat gaat niet want de onderdelen zijn alleen bij ons verkrijgbaar… In de volksmond heet een dergelijke manier van doen ‘horlogemaffia’.

6 likes

Hmm, zie nu dat TS dus eerst door de regen ermee heeft gelopen. Lastig… Het is wel een discussiepunt of je dit mag verwachten van het horloge, maar dat is afhankelijk van het horloge en de voorwaarden van de koop/verkoop.

Een vintage chrono en waterdichtheid? Weinig discussiepunten daar.

4 likes

Om welk horloge gaat het?

Mr. Ik mis niks van het forum…
Stond er niet bij vermeldt. Moet je maar weten hè.

2 likes

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb de TS nergens zien schrijven dat hij een vintage had gekocht.

Ik was benieuwd wie de verkopende HF’er in kwestie was, vanwege de coming drama, dus zocht ik op IWC Porsche Design.

2 likes