Reparatie van een oudje

Zoals sommigen misschien al weten heb ik een horloge naar @brunod gestuurd voor reparatie. Het gaat om een hele oude handwinder. Exacte leeftijd is bij mij niet echt bekend, type uurwerk ook niet. Maar wat ik wel weet is dat dit horloge in zeer slechte staat is.

Nu wil Brunod mij helpen, ook al is een lastige klus. In de eerste plaats was ik in de veronderstelling dat alleen een wiel stuk was, maar blijkbaar is er meer aan de hand. Brunod is er nog mee bezig en er bestaat een kans dat dit horloge nooit meer zal lopen. Maar ben blij dat Brunod dit een kans wilt geven.

Veel plezier met lezen!

10 likes

Nu dat ik deze wiel heb gezien weet ik dat tot ik zo een niet volledig nieuw kan namaken, dus moet ik de oude herstellen.
Maar als ik dat probeer betekent dat het origineel wiel mogelijk verloren gaat.
Het moet ook van staal gemaakt worden om de kracht van het opwinden te kunnen overleven, maar silver solderen gaat niet om de “temper” van de wiel niet te beschadigen en het staal te zacht wordt.
Het lijkt erop dat ook andere tanden een beetje beschadigd zijn. Ik moet de andere wiel die ermee werkt nog bekijken om te weten of, behalve de beschadigde tanden, de anderen tanden nog goed werken.
Om een stuk te vervangen moet die heel goed vastzitten, dus een goede vorm vinden om zeker te zijn dat het sterk zal blijven…

Maar wat ik zie is dat zelfs een nieuwe wiel het horloge niet ervoor zou zorgen dat hij ook daadwerkelijk gaat lopen.
Er zijn veel verschillende problemen. Van de veerton met een klik probleem, en een schroef te groot die tegen de deksel krast, tot de balans, die gelukkig niet gebroken is, maar die beweegt niet vrijelijk, en de wijzers zijn zo beschadigt dat het gevaarlijk zou zijn die af te nemen…

Word vervolgt :wink:

9 likes

Het is beter dit te lezen zonder mijn NL fouten :wink:
Ten minste kan zo iedereen begrijpen :slight_smile:

7 likes

Ik stoor me er niet aan, ben alleen benieuwd naar het vervolg. Mij maakt het niet uit hoe je het verwoord.

11 likes

Diagnose van alle problemen is gedaan, ik ben benieuwd naar het vervolg hoe je ze gaat oplossen.
Succes @brunod :+1::+1:

2 likes

@Brunod De manier waarop jij Nederlands schrijft maakt je bijdragen voor mij alleen maar leuker om te lezen. Je hoort het Franse accent er als het ware tussen de regels doorheen. :slight_smile:
Wat me vooral boeit is je fenomenale kennis van met name antieke en vintage horloges en het enthousiasme waarmee je projecten aanpakt en uitvoert die voor anderen, zelfs ervaren professionele horlogemakers vaak als onmogelijk worden geacht. Veel succes met dit prachtige werk en blijf er alsjeblieft ook uitgebreid over schrijven hier op dit forum. Je hebt fans hier!
Bij voorbaat mijn dank voor je leerzame verslagen.

10 likes

@Lexaf : Bedankt voor de fans steuning, hartelijk !
"Les cons, ça ose tout"
Gekken durven alles.
Maar ook Mark Twain (een beetje verandert) :
Ik wist niet dat het onmogelijk was, dus heb ik het gedaan :wink:
Hier zou ik zeggen :
Het zou onmogelijk zijn, dus wil ik proberen.
:slight_smile:

16 likes

Deel 2

Ik zal aan veren, click en schroeven moeten werken.
De veerton schroef die tegen de deksel draait maakt ook dat normal lopen onregelmatig wordt…
Zo een behandeling zal de originele delen mogelijk veranderen of bewerken.
En ik heb nog niet alles uit elkaar gehaald, dus er kunnen nog onverwachte problemen tevoorschijn komen.
Als ik de wijzer aanraak, en dat zal ik dan moeten doen, kan ik helemaal niet garanderen dat zij niet zullen breken.
En tot zo ver kan ik ook niet helemaal zeker zijn dat ik die weer zal maken lopen…
Ik ga alles uit elkaar halen, schoonmaken en dan een inventaris van de problemen maken.

Horloge is bijna helemaal uit elkaar.
Om hem te maken moet ik de click schroef aanpassen. Die houdt de click ter plaats met de dial washer.
De veerton schroef schijnt te hoog te zijn en komt dus tegen de achter deksel.
De wielen draaien wel, maar de balans was een beetje stevig om te draaien. Ik weet nog niet of dit door het vuil komt of omdat de anker tegen de balans komt.
De schroef die dat alles op zijn plek houdt, de tirette plaat, moest een conische schroef hebben, maar die is ook vervangen door een vlakke die dus ook hoger komt.
Ik heb de wijzers uiteindelijk heelhuids eraf gekregen!
Volgende stap is om alle onderdelen een bad te geven.

Je vroeg mij of alles echt zo vies is waardoor dit horloge niet loopt.
Het hoeft niet zo vies te zijn om problemen te hebben. Als een stof haar op de anker komt of rond de kleine wijzer is het genoeg om de loop te vertragen of te stoppen.
Hier heb je een foto van de machines waar alles in gaat (ik zal de tweede gebruiken), maar op de foto’s zijn het niet jouw onderdelen die een bad nemen.

4 likes

Deel 3

De vlakke schroeven die tegen de deksel aankomen, daar moet ik nog naar kijken. Misschien aanpassen zodat deze lager komen.
Ik heb nog wel wat vragen betreft gebruikerssporen. Er zitten wat krassen op de veertonwiel. Zal ik deze zo laten of deze vlakker maken zodat dit minder opvalt? Er zitten ook grote krassen aan de binnenkant van de deksel, deze zou ik ook iets vlakker kunnen maken als jij dat wilt?
En wat betreft de wijzerplaat met radium cijfers? (En de wijzers ?) Als ik de radium van de dial helemaal af neemt zou het ongeveer lijken als op dit horloge. Maar ik kan het ook laten als het is.

Ik denk dat ik nu weet hoe ik het gebroken wieletje kan herstellen.

ChilleKasper:
Wijzerplaat/dial het liefst zo laten voor wat het is. Verder wanneer er vlekjes op de wijzerplaat zitten, die verwijderd zouden kunnen worden dan zou dat top zijn. Maar al die oude lume verwijderen doet afbreuk aan zijn karakter. Althans wat denk jij?

Wat foto’s van de onderdelen

8 likes

“soleillage” is bijna verdenen. Zo laten of de kratsen verminderen? Er is besloten om de veerton beetje te polijsten zodat hij minder bekrast is.

Veerton schroef : hoek verzachten en polijsten

Veerton rad : kratsen verminderen

Opwind wielletje : onderzoek

Premium rodico om de tanden te tellen als de wiel volledig was

3 likes

Dit oude wieltje repareren! :slight_smile:

5 likes

@brunod hoe verwijder je de radium van de dial? Doe je dat met aceton?

1 like

Nee, iets gebruiken om te kratsen zonder de dial te beschadigen : hout toothpick bvb.
En een beetje vet of olie om de stukken niet weg te laten vliegen of ademen.

3 likes

Waar laat je het radium daarna eigenlijk? De prullenbak lijkt mij niet helemaal de juiste plaats. :thinking:

1 like

Daar ben ik ook benieuwd naar. Overigens jullie opinie: Laten zitten of verwijderen?

Ik wil geen horloges met radium in huis hebben. Met die verzameldrift van mij kan ik dan binnen de kortste keren een vergunning gaan aanvragen voor het opslaan van grote hoeveelheden radioactief afval. Verder wil ik lekker aan m’n horloges kunnen sleutelen zonder me druk te maker over radioactieve ellende.

Ik koop dus simpelweg geen horloges met radium. Ik heb Ă©Ă©n horloge (een trench watch) in huis waar ooit radium lume in gezeten heeft, maar dat was al verwijderd voordat ik hem kocht.

Maar zou ik het laten verwijderen van een horloge waar het nog op zit? Dat is weer de vraag, want dan komt mijn hang naar originaliteit om de hoek kijken; die tast je dan natuurlijk wel aan. Kortom, ik weet het niet. :sweat_smile::sweat_smile:

1 like

Dat vraagt om een topic! :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile:

1 like

image

image

4 likes

image

3 likes

Aparte bondage-plaatjes plaats je daar Kasper…

2 likes