Reparatie vintage tissot

Beste forumgenoten,

afgelopen maand heb ik het oude horloge van mijn overgrootvader gevonden, een Tissot Seastar Seven. Eerder heb ik al een topic aangemaakt over een onderhoudsbeurt hiervan. Ik heb het horloge op laten sturen naar tissot. Ik kreeg echter een paar weken later bericht dat ze de beschadigde onderdelen niet konden vervangen. Ze boden me ter vervanging een ander horloge aan wat ik, gezien de emotionele waarde, heb moeten afwijzen. Het horloge liep nog, dus er was in principe nog geen probleem. Totdat ik het horloge vanochtend wilde opwinden. De kroon is al maximaal aangedraaid, maar het horloge weigert te gaan lopen.
Nu luidt mijn vraag: zijn er horlogeliefhebbers op dit forum die mij misschien uit de brand kunnen helpen, nadat ze er bij tissot zelf al niks mee konden.
Hierbij een paar foto’s van het horloge.

1 like

Neem even contact op met Jan Ubels in Bredevoort. Die kan je zeker helpen.

Als je van omgeving Antwerpen bent, help ik je graag :slight_smile:

1 like

peter c forumlid rotterdam

Is geen ingewikkeld of zeldzaam uurwerk, elke goede horlogemaker moet dit kunnen. Hier een lijst van de hier op het forum bekende horlogemakers:

2 likes

Ik ben erg benieuwd naar welke onderdelen vervangen moeten worden, heeft Tissot dat erbij verteld?
Als een horloge nog loopt dan kan er toch niet zo heel veel mis zijn.(inmiddels al niet meer…helaas)
Bovendien is dit een veelvoorkomend uurwerk, met een donorhorloge voor onderdelen of losse gebruikte onderdelen op het internet moet er toch een oplossing te vinden zijn.

Misschien is het ook maar beter dat Tissot het horloge heeft teruggestuurd, een goede horlogemaker van de forumlijst doet zo’n klus voor veel minder geld.

1 like

Beste allemaal,

Sinds kort ben ik ook in het bezit van een zelfde erfstuk Tissot Seastar Seven automatic uit 1975 (18k goud) en ik kan je zeggen dat reparatie nog niet meevalt. Mijn exemplaar loopt nog goed (wel wat te snel) maar de wijzerplaat zit los en draait rond en er zit speling op de kroon. Zowel forumlid Peter LC uit Rotterdam als ook F.J. de Groot uit Gouda en Filippo uit 's Gravenzande zien reparatie niet zitten vanwege slecht verkrijgbare onderdelen.

Opsturen naar Tissot is een dure optie waarbij mogelijk een ander horloge aangeboden wordt door Tissot. Nu ben ik wel heel nieuwsgierig wat Tissot aangeboden heeft @Ks1203 en of dat in verhouding stond tot de waarde van het oude horloge, even afgezien van de emotionele waarde.

1 like

Misschien kan @Tokes je helpen?

Destijds kreeg ik de optie om mijn oude tissot in te leveren en €155 bij te leggen om onderstaand model ervoor terug te krijgen.

Horloge kost nieuw op dit moment €640, wat dus betekent dat Tissot mijn horloge €485 waard vond.
Wegens emotionele waarde en het feit dat ik het nieuwe model niet mooi vond niet gedaan.

Mijn tissot is destijds trouwens gerepareerd door Wesselink en Vreeker in Alkmaar voor een mooie prijs.

2 likes

Bedankt voor de info en tip over Wesselink en Vreeker! Daar ga ik achteraan.

Wat mijn horloge nu waard is weet ik niet maar qua goud op dit moment al rond de 500.

Die aangeboden Tissot is ook niet mijn smaak al heeft ie wel een mooi Powermatic 80 uurwerk.

Mochten ze niet kunnen of het te druk hebben dan kun je me altijd een berichtje sturen dan kan ik kijken wat ik kan doen voor je.

Gr,

1 like

Weet je welk uurwerk er in zit?

Geen idee, het is een frontloader dus je schroeft 'm niet zomaar even open.

@Ks1203 Wim Wesselink uit Alkmaar heeft inmiddels gemaild en aangeboden een prijsopgave te maken. Ik ga 'm deze week opsturen, wordt vervolgd…

Seastar seven zit in een uurwerk uit deze reeks in:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&2&2uswk&Tissot_784_2

Is het bijvoorbeeld een automaat met datum dan heb je een 784, is het een handwinder zonder datum dan heb je een 781, en afhankelijk van de leeftijd zal er soms een -1 of -2 achter staan om aan te geven dat er bepaalde modificaties op zitten.

2 likes

Het is een frontloader die je zelf niet even snel open maakt om te kijken. Vandaag is ie bezorgd bij Wesselink in Alkmaar en ik wacht nu op een prijsopgave.

1 like

Wat ik bedoel is dat je hem niet hoeft open te maken om te zien wat voor uurwerk er in zit. Of het een automaat is staat op de wijzerplaat, en of er een dag- of datumaanduiding op zit kun je ook zien. Seasar seven zit altijd een uurwerk uit de serie in waar ik de link naar plaatste :sunglasses:

1 like

Ah duidelijk! Het is een automaat met enkel datum aanduiding.
Sowieso een nuttig overzicht want nu weet ik meteen hoe ik de datum quickset werkt :slight_smile:

Datum: Schalten durch Wechsel 21:30-24Uhr

2 likes

Dan zal het een 784 zijn. Echte quickset zit er inderdaad niet op, dus heen- en weer tussen 21:30 en 24:00 is de methode :+1:

1 like

@Ks1203 Onderhoudsbeurt, wijzerplaatpootjes vervangen en nieuw glas voor €525. Is dat een schappelijke prijs?

Ik heb ook een aanbod voor 200 euro waarbij het glas niet wordt vervangen en de wijzerplaat wordt gekit.

Beide aanbieders zijn gerenommeerde horlogemakers met goede reviews op het HF