Replica not!, hommage not?, mod hot!?

:laughing:

Kan gewoon niet, enige optie is houden. :grin::wink:

Een mod kan m.i. juist heel creatief zijn, naar eigen smaak, terwijl een hommage fantsieloze namaak is. Wat niet betekent dat ik tegen hommages ben.

Voorbeeld van een mod die ik duidelijk een verbetering vind:

2 likes

Kort, krachtig en duidelijk :thumbsup:!

Helemaal mee eens, maar hoe mooi/creatief een mod ook kan zijn je doet volgens mij de originele versie geen recht door er dingen aan te veranderen.

Dit is idd een mooie mod die het origineel geen onrecht aandoet.

1 like

Replica’s kunnen natuurlijk echt niet, dat is gewoon diefstal (t.o.v. de originele maker) en bedrog (t.o.v. de mensen aan wie je je nephorloge showt).
Hommages vind ik niet echt heel erg; als je een ontwerp geweldig vindt, maar het origineel niet kunt betalen, kan het een optie zijn. Het is alleen jammer van de energie: als je toch horloges gaat maken, steek er dan wat tijd in en maak een eigen ontwerp.
Mods vind ik juist mooi, het zijn vaak unieke horloges. Ik maak ze zelf ook af en toe, en er zit natuurlijk, als je ze zelf draagt, dubbel plezier in: maken en dragen.

Net als bij auto’s kan het soms leuk zijn. Maar bij sommige auto’s moet je gewoon met je handen vanaf blijven.

Een spoiler en wat kekke velgen monteren op een Honda Civic is prima.
Doe je dit bij een Aston Martin dan is het not done.

Heeft met stijl,traditie en smaak te maken.
Als je dat niet begrijpt moet je gewoon een Civic kopen en helemaal naar hartenlust los gaan :slight_smile:

Not done?

Dat is een fabrieks modificatie. Net als AMG doet bij Mercedes-Benz. Kun je niet vergelijken met Chapie die LED-strips onder z’n Honda Civic plakt :wink:

1 like

Ik draag lekker een MOD!!

2 likes

Hier zitten helemaal geen streepjes op! :wink:
:beers:

:joy: Als het werkt voor jou dan is dat toch oké? Ik ben er zelf niet zo’n voorstander van maar ach zoveel mensen zoveel wensen.

Irriteert mij behoorlijk.
Ik had er nog zoeen met hammerite wijzerplaat die is daarom al verkocht.

Je hebt helemaal gelijk, dit is te minimalistisch. Ik zou er een andere wijzerplaat opzetten, dan heb je best een leuk klokje.

Wat dacht je v deze homage mod

2 likes

Ik heb veel wis klachten: horden, Flipperitus, forum verslaving, bandenswapperius, maar gelukkig niet waar ts t over heeft :wink:

Ze hebben t wel gedaan. Althans, deels. Zo konden destijds mn omega vh ene model naar t andere ‘modden’. Dus alleen veranderen naar een ander bestaand model. Niet naar iets wat ze niet in t assortiment hebben.
Ik weet eigenlijk niet of je t dan nog n mod kunt noemen of dat t meer ombouwen is.

Interessant topic om jullie meningen te lezen over het modificeren van de klokjes. Zelf ben ik te onhandig om dit te kunnen uitvoeren dus wat mij betreft laat ik alles zoals het is. Wellicht een bandje wisselen :stuck_out_tongue:

Persoonlijk heb ik geen problemen met replicas en homages.
Replicas en homages draag ik meestal om n model uit te proberen en/of te overbruggen naar the real deal. Ik ben geregeld niet zo snel uit of ik n horloge wel echt te gek vind. Zelfs als ik em al heb :blush:
Dus de knoop doorhakken na n paar minuten om de pols v een dure aankoop is niet zo mijn ding.

Mods… ook daar heb ik niet zo n probleem mee. Geregeld heb ik bij n klok dat ik wou dat er iets op n andere manier was gedaan.
Goed voorbeeld vind ik de seamaster van Rutger. De opgelegde logo en indexen maakt het model zoveel chiquer.

En niet alleen wij denken er zo over. Tegenwoordig heeft nl omega bijna al zn duikhorloges van een opgelegd logo (en vaak zelfs met opgelegd merknaam) voorzien. Zo zie je maar hoe iets kan lopen…
Ikzelf zou bijvoorbeeld ook graag zien dat Rolex al zn horloges v n opgelegd kroontje zou voorzien.

Een “mod” hoeft niet opnieuw een hommage aan een ander model horloge te zijn. Je kunt ook gewoon je eigen draai geven aan een horloge, en iets (bijna) unieks maken. Mijn eigen voorbeeld:

https://lh3.googleusercontent.com/-RZOKCUdbCr0/VpZdmycrD9I/AAAAAAAAGPs/0Wr0tu0ESygMQCMz27a-yI-Tfk5nLLFmwCCo/s720/SEIKO-SKX781_bead_blasted-2.JPG

Wil ik verder gaan, kan ik ook nog de wijzerplaat, wijzers, chapter ring e.d. aanpassen, maar dan is op een gegeven moment bijna niet meer te zien, wat het origineel was. Dit is ook leuk.

3 likes