Replica not!, hommage not?, mod hot!?

Beste liefhebbers/kenners/experts,

Wat ik mij dus afvraag is waarom een replica (dat begrijp ik uiteraard wel), een hommage (bij de meeste forum leden althans) over het algemeen niet worden gewaardeerd maar een mod bijkans tot vroegtijdige ejaculatie lijdt. Een mod hoe mooi vaak ook gedaan is immers ook niet origineel meer? Tenminste niet origineel uit de fabriek, wel origineel omdat je hem naar eigen inzicht aangepast hebt. Voordat mensen zich beledigd/aangevallen etc voelen, dit is niet als zodanig bedoeld :wink:. Maar ben wel oprecht benieuwd naar de meningen hier!

Mvgr,
TW

1 like

Het gaat niet zozeer om origineel ja of nee, maar om het feit dat een replica en een hommage een origineel ontwerp jatten, terwijl een mod het aanpassen naar eigen smaak is.

Verwar je hier niet wat betekenissen van origineel? Een gemodde seiko is niet meer in originele staat maar de mod kan wel degelijk origineel zijn.

gr, HJR

Een replica is 1:1 jatwerk. Een mod is een origineel horloge aangepast naar persoonlijke smaak. En ja, daar kun je iets gelijkend op jatwerk van maken (hommage) maar het feit blijft dat het origineel was. Daar zit imho een essentieel verschil in.

1 like

Naar mijn bescheiden mening is een hommage een replica met een andere naam erop. Ben ook niet van het modden maar dan verne*k je het horloge tenminste nog zelf.

1 like

Bandje vervangen is ook al een type van modden. Ik mod momenteel mijn vostoks naar mijn eigen smaak. Ook de zoektocht naar en het geleidelijk aanpassen van het horloge is een hobby op zich…

Hier een gemodde hommage?

http://img.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/3X/e/6/e6b5addeffc1af765957a6cd83b60b065ddeb3db.jpeg

Misschien is dit het dichtst dat de meesten van ons kunnen komen bij het ontwerpen van een eigen horloge?
In ieder geval iets met financiën ook.

2 likes

Er zullen er niet veel onder lijden denk ik.:smile:

Zowel mijn Omega als mijn Sinn zijn naar mijn wensen aangepast met originele onderdelen. De Sinn is zelfs door de fabriek van andere onderdelen voorzien op mijn verzoek. Omega werkt daar niet aan mee maar ik heb via een ander forum wel een originele wijzerplaat (periodeconform en uit dezelfde lijn) op de kop getikt die ik er in heb laten zetten. Ik vind het juist heel gaaf om een horloge te bezitten wat (bijna) niemand anders heeft.

Groeten
Rutger

1 like

:joy::joy: Foutje bedankt!
Voor de andere heren die geantwoord hebben mijn welgemeende dank. Dit was gewoon iets wat ik mij afvroeg :grin:.

Heb jouw Sinn gezien en die vind ik idd mooi, maar dat vind ik toch anders omdat het in de fabriek gedaan is. De Omega is ook mooi gemod maar die is mijn inziens niet origineel meer, uiteraard wel echt vanwege de originele delen. Het zal wel aan mij liggen :relaxed:. Hoe dan ook heb je een pracht collectie! Sinn/Omega en Tudor zo uit het hoofd.

Daar heb je ook wel een punt denk ik.

Dank, ben ook zeer gelukkig met alledrie. Mijns inziens had Omega de Seamaster gewoon zelf moeten uitbrengen met de opgelegde indexen en logo. Subtiele wijziging maar wel een waardoor het horloge een veel mooiere uitstraling krijgt. Ben overigens niet de enige die het heeft laten doen. Als je ff zoekt op het net kom je er meer tegen. Ook met bv onderdelen van de Seamaster PO. Dat zou ik dan ook weer nooit doen.

Groeten
Rutger

3 likes

Ik moet iets terugkomen op mijn eerdere stelligheid, ik ben toch wel van het modden. Sterker nog ik heb een Omega mod in mijn collectie :wink:

Ik begrijp je vraag volkomen: replica en hommage vind ik beiden stom, maar een mod is een lastig geval. Ik heb ooit een SKX gemod, en ik heb er twee gevoelens bij: ik vind het mooier, (ik weizigde de wijzers voor ploprofwijzers omdat ik de SKXwijzers gewoon niet mooi vind) maar ik hekel het feit dat het nu geen origineel horloge meer is. Beetje dubbel dus.

2 likes

Dit is wel een discussiegeval, maar WTF ik vind hem super HOT. :wink::joy:

9 likes

Heb 1 mod en dat is mijn SuMonsterMod. Top als vakantieklok en de looks vind ik nog steeds geslaagd

4 likes

Ik vind het eerste verwerpelijk, het tweede onzedelijk en het derde bedenkelijk.

3 likes

Waarvan akte. :wink:

Ik eigenlijk ook wel :joy:.

1 like