replica's beinvloeden mijn aankoop geluk :(

Hallo allemaal ik ben nieuw hier, lees al wel een tijd mee maar heb sinds vorige week een account aangemaakt… Zie voorstel topic.

De prijs van een horloge wordt volgens mij grof gezegd bepaald door 4 componenten:

De case, het uurwerk, het bandje en de X-factor.

Waarbij de X-factor een vergoeding kan zijn voor de opgebouwde naamsbekendheid en status van het merk, de marketing/communicatie uitingen en de mate van (zelf gecreëerde?)schaarste.

Waar de namaak branche volgens mij vooral geïnteresseerd in is, zijn horloges met een hoge X-factor. Ze hebben namelijk geen geld uitgegeven aan naamsbekendheid en andere zaken en kunnen zo makkelijk meeliften op het succes van een bepaald merk.

Persoonlijk wordt ik heel gelukkig van een super afgewerkt horloge met een heel mooi uurwerk… (bv een hi-beat Grand Seiko) Ik weet niet of er namaak van voorhanden is, maar ik zou nooit een GS willen hebben met een nep goedkoop uurwerkje. Namaak wordt dan een beetje cheap en potsierlijk, wat als je de vergelijking trekt naar de autobranche het meest weg heeft van een high end Lexus met een 1.0 motortje.

Het aankoop geluk wordt denk ik vooral ondermijnd bij liefhebbers van horloges waarbij de x-factor in verhouding t.o.v. de rest van de waarde een beetje scheef is. En als je dan argeloos de x-factor kan aftikken is dat niet leuk, maar als je daar 3 jaar voor gespaard hebt kan ik me voorstellen dat het een beetje treurig wordt.

Zoveel horloge liefhebbers zoveel verschillen. Dat maakt onze hobby ook zo mooi. Persoonlijk houd ik erg van Seiko, maar onze hobby zou saai worden als er alleen maar Seiko horloges zouden bestaan.
Horloges met een enorm hoge x-factor maken het wel spannend en het zou jammer zijn dat dit door namaak zou worden ondermijnd.

3 likes

Wat ik me zit af te vragen …:thinking:

Hoeveel mensen hier hebben ZONDER HET TE WETEN een replica of fake? met eveneens nagemaakte certificaat en of aankoopbewijs…

Nu de replica’s bijna niet te onderscheiden zijn van de echte durf ik het bijna niet aan een A merk te kopen elders dan bij de AD… dat beïnvloed zeker mijn aankoopgeluk… omdat je veel en veel duurder uit bent… zeker in Nederland…

4 likes

Ik heb bij elk horloge een taxatierapport.dus nooit kans op fake of namaak.

Een taxateur is niet per definitie een horlogekenner en ook AD’s hebben zich in het verleden wel eens vergist…

1 like

Mijn taxateur komt via mijn horloge maker( Movements Hengelo) dat zijn jongens met een onberispelijke reputatie, gezien hun CV .

1 like

Het is onmogelijk te weten of er perfecte fakes zijn die niet van echt te onderscheiden zijn. Per definitie.

1 like

ze zijn altijd te onderscheiden, maar afhankelijk van de kwaliteit wordt het steeds lastiger. zeker zodra een replica gefrankend wordt. openmaken en het uurwerk laten controleren geeft 99% wel een definitief antwoord

1 like

Dat weet je dus niet . Je kunt ze niet herkennen. :sunglasses:

Kreeg vele vele jaren geleden van een vriendin een nep Sub nadat ze in Thailand was geweest, voelde al niet goed maar na een kennismaking met een drager van een echte en ik werd aangesproken op onze goede smaak heb ik me werkelijk nog nooit zo geschaamd :flushed:, gelijk weg geflikkerd en een echte gekocht iets wat toch al op het programma stond.
Lesson learned!

3 likes

Ja juist. Openmaken, probleem opgelost.

1 like

Zal voor de meeste Fake Rolexen misschien opgaan, maar er bestaan ook de nodige fake Tissot’s met zichtbodem en een fake ETA aan boord. Kun je best openmaken, maar dan dan mag je gaan proberen een fake ETA van een echte ETA te onderscheiden. Kan vast wel als je weet waar je op letten moet, maar makkelijk is het zeker niet. :thinking:

2 likes

Wat mij betreft wordt het aankoopgeluk door deze liefhebbers zelf ondermijnd… Als je een first class ervaring wil? Waarom dan je begeven in verkoopkanalen aan de onderkant? Daar kom je die troep veelvuldig tegen…

Mijn stelling: niet jammeren over gebrek aan aankoopgeluk als je je onontdekt juweeltje tussen het vuilnis gaat zoeken.

2 likes

Een vintage Cartier Tank voor de ladies zijn volgens mij ook wel tussen de 750-1500 euro te vinden.

3 likes

Dat wordt ook steeds moeilijker.
google op: fake rolex movement. 2e link, met “solid”… :persevere:

Ben wel benieuwd of men hier dan ook geen replica van Monet, Kadinsky of Renoir aan de muur heeft hangen…

:point_up_2:t6: Half NL heeft zoiets in de keuken…of dit :point_down:t4: :

Een originele Brood :thinking::laughing:

Replica ? Hommage ? Reproductie ? Falschspielerei ? Originele zeefdruk ( :man_facepalming:t4: ) ?
Mag dit dan weer wel …:face_with_raised_eyebrow: ? Of is dit totaaaaaaaal anders …

5 likes

Alle roepers hebben alleen levi’s spijkerbroeken, wist je dat niet?

1 like

Nee.

Ik heb wel een echte van Gogh, ik heb hem omgewisseld in het Kröller-Müller Museum waar nu een replica hangt.

8 likes

zo heeft de horlogemaker waar jij altijd je horloge laat servicen inmiddels ook een echte Rolex, dan weet jij wel wie de neppe heeft :slight_smile:

3 likes

Ik kan gelukkig zelf wel een DJ beoordelen :sunglasses:

Je likt een keer goed langs het goud. Rolex goud proeft anders namelijk.

5 likes

Haha, als een adviserende suikeroom, maar de verhouding ligt heel anders, ik ben niet haar oom, maar wij zijn neef en nicht. En ze gaat haar eigen plan, wat dat dan ook mag worden, gewoon doorzetten. Wat wel bijzonder is, dat dit verhaal misschien nog (vooral) voor dit forum een onwaarschijnlijke afloop krijgt😀. Mocht dit gebeuren dan houd ik jullie op de hoogte!

2 likes