Reserve price Catawiki

Het was me nog niet eerder opgevallen dat Catawiki ook met reserve prices werkt.
Een IWC horloge met een hogere reserve price dan de schatting van de veilingmeester, dat vindt ik toch wel erg vreemd.
Kan de verkoper dan zelf de hoogte van de reserve bepalen?
Lijkt me niet dat op deze manier zo’n horloge snel verkocht zal worden.

Kijk ik nou verkeerd, de "reserve prijs " is al lang behaald?

is mij ook al eerder opgevallen: de verkoper blijkt dan steeds een “bedrijfsmatige” verkoper te zijn, zeg maar een winkelier die op deze manier van zijn winkeldochters probeert af te komen en toch zijn minimum prijs vangt.

Oeps, excuses. staat inderdaad dat de reserve WEL bereikt is :blush:

Voor zover ik weet is de reserve price altijd lager dan de ondergrens van de taxatie, als de taxatie lager ligt dan de door jou opgegeven reserve dan krijg je een verzoek om deze te verlagen.

Mijn gevoel zegt dat je aan de ‘schatting van de veilingmeester’ ook niet te veel waarde moet hechten normaalgesproken…

Ik heb zelf wel eens wat aangeboden met een reserve price. Die lag inderdaad een stuk lager dan de schatting van de veilingmeester die weer onrealistisch hoog lag. Kavel dan ook niet verkocht.
Taxaties vind ik over het algemeen ook wel aan de heel erg optimistische kant en niet erg markt conform

Ik heb begrepen dat catawiki niets neer is dan een platform. Horloges zijn en blijven bij hun eigenaars totdat het is verkocht. Dan direct verstuurd naar de koper.
Catawiki krijgt van beide kanten een provisie. Maar die zogenaamde veilingmeester ziet geen enkel horloge in het echt…

En dan hebben mensen hier vertrouwen in. Hahaha

Reserve price klinkt leuk, maar uit ervaring kan ik vertellen dat je de reserve price zo laag mogelijk moet houden. Echt op het niveau dat je zelf hebt betaald plus de veilingkosten zodat je geen verlies maakt. Een te hoge reserve price zorgt ervoor dat bieders geen interesse meer hebben en dan wordt het kavel niet verkocht. Soms is het zelfs zo dat zonder reserve het kavel stukken hoger eindigt dan met.

Als verkoopplatform vind ik Catawiki erg prettig en ik heb alleen maar goede ervaringen.

Reserve price heb ik maar één keer gebruikt, zonder succes, en vervolgens de klok ( was geen horloge deze keer ) vlot op marktplaats verkocht :smiley:
Met horloges heb ik prima ervaringen op Catawiki, goede verkoopprijzen gehaald en betalingen ook altijd correct ontvangen.

1 like

Catawiki is een veilingsite. Reserves horen daarbij, ook als die hoger zijn dan de geschatte waarde. Het enige risico dat de verkoper daarbij loopt, is dat z’n kavel niet verkocht wordt. Maar dat is zijn/haar eigen keuze, en niet die van de veilingmeester!

1 like

De reserveprijs ligt altijd onder de schatting. En wat vintage1982 zegt klopt als een bus, vaak loont het om geen reserveprijs te hanteren. Brengt echter wel risico’s met zich mee.

Alles start op 1 euro tenzij je een reserve inbouwt. Je neemt dus soms een risico en kan het wellicht beter via marktplaats aanbieden dan hoef je niet te verkopen als er te laag wordt geboden.

Aan de andere kant heb je geen last van louche figuren en marktplaats lowballers. Er zijn bieders uit heel Europa. Ik verzend regelmatig naar Frankrijk, laatst nog naar naar Ibiza en de laatste keer naar Zwitserland. Er zijn dus bieders genoeg. Als er laag geboden wordt dan heb je gewoon een klokje waar geen belangstelling voor is.

1 like

Ben zelf niet onder de indruk van de taxaties, soms ook een twijfelachtig exemplaar, bijv. vintage Fortis Marinemaster. Ik snap niet hoe je dat kan taxaren met een caseback die toch het ergste doet vermoeden. Ook zijn er vaak kavels zonder foto’s van het uurwerk, toch echt wel een vereiste voor een goed taxatie.

Ik snap een reserve price maar het heeft geen zin om die hoger te zetten dan de ‘marktwaarde’. Overigens zie je die niet verkochte kavels gewoon weer opnieuw worden aangeboden.

Overigens wel een mooi horloge die IWC, ook erg mooi bij dames ( en wat anders dan die sub bij de dames ). Maar die taxatie en reserve price vind ik fors.

Ik vind het ook vaak nogal fors, maar het is geen taxatie. Voor een taxatie moet je een horloge voor je hebben en goed bekijken, uurwerk bekijken, testen enz. Het is een schatting, zo staat het er ook.

Ik vind het wel amusant dat mensen eisen stellen aan een veilingplatform als catawiki alsof het Sotheby’s is. Ik vind het een leuke en nuttige plek - in mijn optiek is het een platform zoals ik eBay graag had willen zien. Verder geldt zoals overal: caveat emptor. Ik heb er leuke horloges gescoord (sommige te duur omdat ik ze te graag wilde en sommige verrassend goedkoop).

Het is zeker geen Sotheby’s of Christies maar met de toevoeging van een veilingmeester en het geven van een taxatiewaarde ( door catawiki zelf ) wekt men wel de schijn professioneler te zijn dan Ebay. Bij het veilen van een object mag je naar mijn mening daarnaast toch wel verwachten dat tenminste foto’s beschikbaar zijn van alle ‘belangrijke’ facetten van het object, zoals het uurwerk.

Dit neemt niet weg dat kopers altijd zelf hun huiswerk moeten doen en op hun eigen oordeel moeten varen, maar toch.

Correctie: met taxatie bedoel ik uiteraard schatting veilingmeester.