Ik moet zeggen dat ondanks dat een reserved price er misschien wel bij hoort bij veilingen, ik dat echt niet begrijp. Dan is de kracht van een veiling mijn insziens weg, als je toch een minimaal bedrag kan afdwingen en daarmee als aanbieder op safe kan spelen.
Die schatting van de veilingmeester is naar mijn idee gewoon een tactisch verkooppraatje vanuit catawiki, zodat men sneller geneigd is om te bieden met het idee echt een koopje te scoren.
Voor zover ik het heb kunnen zien (ik heb één keer een horloge via hen gekocht en één keer eentje verkocht) zetten ze die schatting lang niet bij alle horloges. Alleen horloges waarvan ze redelijkerwijs een schatting kunnen maken en vaak ook nog alleen in het ietsje duurdere segment.
En vaak genoeg gezien dat de schatting ruimschoots overschreden werd. Helaas niet toen ik mijn horloge verkocht, maar dat is het risico dat je loopt.
Gevoelsmatig is het in elk geval iets beter van kwaliteit (juist door die kleine controleslag die ze maken) dan bijvoorbeeld MP. Want als er ergens veel bagger op staat is het wel MP, zoals velen van jullie waarschijnlijk kunnen beamen.
Vandaar mijn aanbeveling om het niet te doen of het echt minimaal in te stellen om bieders geinteresseerd te houden. Je wilt ook niet hebben dat je 18 krt horloge voor 100 euro weggaat natuurlijk. Verkopers bieden het horloge (of een ander item) aan om voor een goede prijs te kunnen verkopen en niet om anderen een lolletje te doen.
Op zich ben ik het hierin wel met je eens, maar precies daarom is mijn strategie: schatting vollédig negeren en bieden naar ‘echte’ waarde (of althans mijn perceptie daarvan ). Ik neem daar onzekerheden (bv door slechte foto’s) in mee. Als ik niet zeker ben van bv. beschadigingen op de kast, biedt ik alsof ze er wél zitten. Soms verlies je de bieding daarop, maar je bent in elk geval nooit teleurgesteld en soms positief verrast.
Catawiki is echt een prima medium voor de verkoop van spullen, het grote voordeel is de zeer specifieke veilingen. Als ik daar een vulpen plaats dan weet ik dat er een klein leger echte pennenliefhebbers komt kijken, en die drijven samen de prijs flink op. Zoals Melvin al aangaf moet je proberen er geen reserve op te zetten, dan gaan ze vaak een stuk sneller en hoger. Als jouw object het waard is dan wordt er echt wel op geboden maar of dat voor jou kostendekkend is dan natuurlijk wel de vraag.
Over schatting (of liever gezegd over-schatting) gesproken: kijk eens naar de geschatte prijzen en de uiteindelijke biedprijzen van deze fraaie maar toch niet echt zeldzame horloges:
Even terug komen op iets wat ik hier geleerd meen te hebben (en op de website heb ik het tegendeel niet kunnen lezen). De veilingmeester geeft een taxatie zonder het onbject te hebben gezien. Klopt dit?
Beetje lastig om personen in Zwitserland op te zoeken, omdat zij een Seiko aanbieden voor de veiling.
Ze zien de objecten door middel van foto’s die ook hun voorwaarden kennen.
De foto’s moeten wel scherp zijn en tenminste de voorzijde, achterzijde en beide zijkanten laten zien anders worden ze afgewezen (en Rich is fotograaf dus bijzonder kritisch ;-)).
Ik vind het wel vreemd dat er geen foto’s van het uurwerk wordt verlangd, ook niet voor het kunnen schatten van de waarde van het desbetreffende horloge. Een aantal keer gevraagd om foto’s en die bleken dan gewoon niet beschikbaar.
Naast dat ik zelf meestal wel foto’s van het uurwerk heb, is de ene keer dat ik het vergeten was door de veilingmeester de kavel teruggeplaatst naar concept met de vraag of ik aub nog een foto van het uurwerk kon toevoegen.
Interessant dat dat bij mijn relatief simpele (een hmt) klok dit wel gevraagd, en schijnbaar niet bij alles.
Ik zie vrijwel nooit een foto van het uurwerk bij een regulier veilinghuis. Waarom zou dat bij hun wel moeten? Het klopt dat je een zeker risico loopt met een online veiling. Als je dat niet aanstaat moet je er niet kopen.
Als verkoper is het in mijn belang dat ik de zaken waarheidsgetrouw omschrijf en weergeef. En mooiere foto’s betekent doorgaans een hogere opbrengst.
Zoals gezegd vind ik dat de koper zijn eigen afweging moet maken, maar persoonlijk vraag ik mij af hoe je als veilingmeester tot een redelijke inschatting kan komen zonder de essentialia van het horloge te kunnen beoordelen / controleren.
Verder onderschrijf ik jouw mening dat het een verkoper helpt in de verkoop om zo veel en duidelijk mogelijke foto’s te delen, zelf zou ik als koper huiverig zijn om zonder foto’s een horloge te kopen voor een hoog bedrag ( de ‘exclusieve’ horlogeveiling ).
Hoe zit het nu eigenlijk met de reserveprijs
Ik heb ze die vraag gesteld maar geen antwoord
Ik bedoel, stel ik zet mijn minimum rpijs op 800 euro, wat als het kavel maar 700 haalt, moet ik catawiki dan iets betalen?
gr roel