Reserve price Catawiki

Dat kan niet, want jij krijgt pas de adresgegevens van de winnende bieder met de instructie om te versturen nadat deze heeft betaald.

Dat had je gedroomd. Het is veel erger: onbeschofte reacties via mail, uitblijvende betalingen, wanbetalers die niet tot betalen (kunnen) worden gedwongen door Catawiki omdat ze in Verweggistan wonen, types die zeggen dat ze de zending niet hebben ontvangen terwijl ze er nota bene voor hebben getekend, figuren die na maanden ineens stennis schoppen omdat het horloge niet werkt en, klachten die de veiling van andere horloges dwarsbomen, bemiddeling van Catawiki die niets oplevert, tekortschietende veilingmeesters, zendingen die verdwijnen. Een kennis van me kreeg er zoveel slapeloze nachten van dat hij er even genoeg van heeft.

Ik weet niet waarom je meteen zo opspringt, het zal wel hoog zitten. Zoals ik al zei, kan het niet voorkomen dat je het pakket al hebt opgestuurd voordat de koper heeft betaalt.

Zelf zit ik niet op Catawiki, dus persoonlijk ben ik er niet door benadeeld. Maar ik heb van insiders begrepen dat er ondanks de verkoopsuccessen heel veel misgaat. Zie het Catawiki-topic dat ik ooit eens heb geopend. Niet teveel tegelijk aanbieden is daarom het beste, dan beperk je de risico’s.

Louter positieve ervaringen met catawiki. Als verkopende maar ook als kopende partij. Echter zal gig het altijd om klokjes onder de 400 euro ( wss te ruime schatting)Zoals mijn vader altijd zei; mocht je het financiele risico niet kunnen dragen, moet je jezelf ervan verzekeren dat het veilig gaat. Wat reserve prijs betreft; een product met een geschatte waarde van 400 mocht mijn reserve niet hoger zijn dan 250. Dus ook met reserve kun je nog een redelijke koop doen.

Met een schatting van om en nabij van 300 euro een reserve aangehouden van 100 en uiteindelijk 5 euro daarboven geboden. Prima wat mij betreft want de inkoop was veel lager.

Het gaat er een beetje om wat je betaald hebt in combinatie met een reële verkoopprijs en waarde.
Maw als je een horloge koopt voor 5 euro met een waarde van 500 dan is een reserve van 250 prima. Als verkoper loop je een risico van 5 euro inkoopwaarde en de koper kan mogelijk een aardige deal sluiten, zoals ook op “reguliere” veilingen.

En als een bieder met dikke vingers interesse heeft, heb je een goede maand, zoals de aanbieder van dit Pontiac horloge vandaag…

waarschijnlijk geen dikke vingers maar grote pech, een 1 teveel gedrukt bij het snel bieden en niet gezien
alhoewel ze een bevestiging vragen bij een bod

Dus, als ik het goed begrijp: jij stelt je horloge beschikbaar op de veiling, een bieder wint de veiling, vervolgens moet die bieder betalen aan Catawiki, zodra Catawiki het geld binnen heeft wordt het verzendadres doorgegeven, vervolgens stuur jij het op, de koper ontvangt het met bevestiging en tot slot krijg jij je geld van Catawiki… Klopt dit?

Klopt

Dan zal ik dat eens proberen. Om problemen te voorkomen ga ik alles filmen, vanaf het begin van het pakken en totdat ik met de traceercode de Primera uitloop, alles zonder te stoppen. Dat wordt dan leuk als de koper later beweert een lege horlogedoos of helemaal niets te hebben ontvangen.

Je krijgt pas uitbetaald als er geen geschil wordt geopend of als dit is opgelost en dan na twee weken op de woensdag.
Gisteren de eerste betaling aan mij overgemaakt :grinning:

Ik vind de prijzen nogal laag de laatste tijd op catawiki, of zie ik het verkeerd.
Zou de horloge markt ook seizoens aankoop gevoelig zijn?

1 like

Mijn ervaring met catawiki is vooral dat hun schatting afhangt van hun zin. zijn ze zwaar op stap geweest gisteren? Dan heb je hoge schatting, is de vriendin boos geweest? Dan heb je een lage… het is volkomen arbitrair en voornamelijk een kwestie van hopen! Als koper kan je er wel dealtjes vinden mits je geen bang hebt om 10% bij te betalen en je jezelf capabel acht om de originaliteit te beoordelen van op een foto.

Klopt, bv gisteren ging er een dames tag heuer F1 de deur uit voor 60 euro
de verzending was 25 euro en 9% commissie
Als ik goed kan rekenen houd de verkoper er 50 euro aan over. echt weinig voor een horloge dat vaak rond de 200 gaat.
Weet dan ook dat de stalenband die erop zat tweedehands vaak 80 euro gaat op ebay

1 like

Het is volgens mij inmiddels beleid om de reserve prijs zo laag mogelijk te bepalen ( want die wordt bepaald door de ‘expert’), zodat de kans dat een kavel deze prijs haalt zo groot mogelijk is waardoor het aantal verkochte kavels stijgt ergo de omzet stijgt ergo Catawiki meer winst maakt.

Daarnaast eens met bovenstaande reacties, de inconsistentie bij schattingen is tenenkrommend.

3 likes

Maar hun schattingen zijn ook extreem vervelend, was laatst een horloge te koop aan het aanbieden. Krijg ik als antwoord “ catawiki schat ze nog niet hoog, wat zou jij dat kunnen ervoor krijgen”. Ja dan begint het niet meer leuk te worden he…

1 like

Eens, de beginjaren waren leuk, nu al lang niet meer.

1 like