Reset naar 0 van de Chronograaf minuut wijzer Miyota OS-10

Goedemiddag,

Ik zit met een “probleem” / uitdaging.
Bij mij Festina reset de kleine minuut wijzer van de Chrono zich niet meer naar 0 maar naar.2.

Nu kan ik in de handleiding en op het internet enorm veel vinden over de reset procedure van de seconden wijzer van de chrono, maar echt 0.0 betreffende de reset van de kleine minuut wijzer… :frowning:

Is dit op 1 of andere manier mogelijk d.m.v. de pushers of zal ik de wijzer opnieuw moeten plaatsen.

Het betreft een Miyota OS-10 uurwerkje.

Even een fototje om het verhaal te verduidelijken.

Meestal een combinatie van kroon uittrekken in datum-verzet-stand/en of uren-verzet-stand en daarna 1 van de pushers indrukken.

De ene doet de minuten wijzer de andere de secondewijzer. En in de andere stand de urenwijzer.

Maar als wanneer, dat verschilt per model.

1 like

Bij sommige chrono’s zit de chrono minutenwijzer mechanisch gekoppeld aan de chrono secondewijzer. Je moet dan (in dit geval) de secondewijzer 57 of 58 keer rond laten gaan voordat de minutenwijzer weer boven staat. Meestal moet dat door met uitgetrokken kroon een van de pushers in te drukken.

1 like

Je kunt de individuele wijzers verzetten door de kroon ( middelste knop ) in de eerste stand uit te trekken en vervolgens met zowel de bovenste drukker als de onderste drukker een wijzer te stellen, ditzelfde kan je doen met de kroon uitgetrokken in de tweede stand.
Even proberen welke wijzers verzetten op welke positie maar moet goed komen.
Je hoeft de wijzer op zeker niet opnieuw te plaatsen.

1 like

Iedereen bedankt voor het meedenken…

Zojuist een paar dingen getest, alleen zonder succes…

Op de datum verzet stand werkt de chrono gewoon.
Op de tijd verzet stand (2e) kan ik met de pushers de chrono seconde wijzer resetten.
Bovenste Pusher verzet de grote seconde wijzer en met de onderste Pusher kan ik de stand "bewaren"
Alleen als ik de onderste pusher indruk schiet ook mijn kleine minuut wijzer weer netjes naar 2.

Ook even getest wat er gebeurt als ik de Chrono sec een paar keer rond laat draaien (Tot minuut op 5 zeg maar) en dan schiet hij ook weer netjes terug naar 2 ipv 0 :zipper_mouth:

Heb je ook geprobeerd de pushers ingedrukt te houden? En twee pushers tegelijk?

Hier al gekeken?

http://www.festina.com/en/manuals/

1 like

Uit de manual:

This procedure shoud be performed when the chronograph second hand does not
return to zero position after the chronograph has been reset, and including after the
battery has been replaced

1. Pull the crown out to the 2nd position.

2. Press button “A” to set the chronograph second hand to the zero position. 

The chronograph hand can be advanced rapidly by continuously pressing
button “A”.
3. Once the hand have been zeroed, return the crown to the normal position.

• Do not push crown to normal position while the chronograph second hand
    returns to zero position. It stops on the way when crown are returned to
    normal position and its position is recognized as zero position.

De onderste pusher bewaard dus geen stand. Houdt die eens ingedrukt?

1 like

Langer ongedrukt houden heeft geen invloed en beide tegelijk kan niet, qua handleiding kan ik alleen maar wat vinden betreffende de kleine seconde wijzer.

Ga het nog even proberen met de onderste in de 1 en 2 stand

Op productsheet staat chronograph hands… (meervoud), misschien moet je het achter elkaar doen?

http://miyotamovement.com/pdf/spec_0S10.pdf

Wat ik ook probeer de enige wijzer die ik kan stellen is de chrono seconde wijzer…
Onderste pusher inhouden in stand 1 of 2 doet niks.

Beide gelijk indrukken kan niet kan niet, je voelt echt dat de 2e pusher de 1e pusher uitklikt zeg maar.

Dan weet ik het niet, sorry.

1 like

Maakt niet uit!! bedankt voor het meedenken in ieder geval.
Zit er al een tijdje mee te klooien, en dacht er zit een vrij gangbaar OS-10 uurwerkje in, dus zal vast iemand zijn hier die het zelfde heeft meegemaakt. (Hoop ik) :wink:

1 like

Beweegt die chrono-minutenwijzer niet mee met de chrono-secondenwijzer dan? Als die dat wel doet, kun je de bovenste pusher zolang ingedrukt houden tot de minuten weer goed staat (58 minuten verder dus).

Heb ik een stukje getest, tot op 5 ipv 2, en als ik dan de onderste pusher weer indruk schiet hij weer naar de 2 minuten.
Ben toch bang dat het wijzertje herplaatsen gaat worden haha.

Geld uit de huishoudpot en gaan met die banaan.

2 likes

Zou ik eerder een Microkoevoet kiezen hahaha,

Heb je wel de kroon in de tweede positie staan dan?
Onderste pusher sowieso niet aanraken.

Ja, kroon op 2e positie, met bovenste pusher Chrono secondewijzer een aantal keer rond laten gaan tot chrono minuut op 5 staat, dan kroon weer terug naar 0
Dan kan ik met de bovenste de stopwatch starten en stoppen, en als ik dan de onderste indruk gaat de seconden naar de positie in ik heb ingesteld en de kleine minuut weer netjes naar 2.

UP UP UP…

Iemand nog een goede tip?