Restauratie Certina DS-2 automatic - picture overload

Ik kocht dit horloge laatst van iemand die een inboedel van een overleden familielid verkocht, deze persoon had een heel leven aan horloges bewaard (dit zie ik gelukkig heel vaak, horloges gooien mensen niet zo snel weg) en gelukkig een paar leuke horloges, drie Certina’s, een Citizen en de laatste ben ik vergeten. Dit horloge was de enige die niet liep en kostte mij dacht ik vier euro.

Certina DS-2 restauration

Goed, eerst maar eens beginnen met de kast te openen
Certina DS-2 restauration

De Certina DS is zeer stootvast gebouwd, de stift is in twee delen, het hele uurwerk is omsloten door een dikke rubber ring die de impact van een val moet minimaliseren en de kast is echt enorm dik.

Helaas heeft het horloge ooit water binnen gekregen, en daar houden ze niet zo van…
Certina DS-2 restauration

Spacerring met rubber ring verwijderd, om je even een indruk te geven hoe vies dit horloge is van de binnenkant
Certina DS-2 restauration

De stift is van ijzer en is nog het meest verroest van alles
Certina DS-2 restauration

Ik heb geen foto’s gemaakt van het verwijderen van de wijzers en wijzerplaat, domweg vergeten. Voordat je gaat beginnen (als het kan) de wijzers op een plaats zetten, leg er dan een doorzichtig zakje overheen en gebruik een presto puller om deze eraf te trekken. Schroef daarna met de twee schroefjes in de zijkant van het uurwerk de wijzeprlaat los en til hem er daarna gewoon vanaf.

Bij een automaat moet je altijd beginnen met het verwijderen van de rotor, dit is een kwetsbaar onderdeel dat maar op één punt vastzit, het beste kun je dit overigens doen als deze nog in de kast ligt.

Omdat het horloge wel kan worden opgewonden en de balans vrij beweegt wil ik eerst vaststellen waar het probleem zit. Mocht je namelijk een defect onderdeel tegenkomen dan kun je deze beter eerst zoeken voordat je het uurwerk helemaal uit elkaar hebt liggen. Het is zowiezo altijd een goed idee om voordat je een horloge gaat repareren of servicen eerst vast te stellen wat er wel werkt, dan weet je in ieder geval wat er daarna ook nog zou moeten werken.
Certina DS-2 restauration

Het defect is snel gevonden, één van de ankerstenen staat krom, dat is op zich te fixen met schellak of gewoon lijm maar veel belangrijker, de onderste tap van de ankeras is afgebroken. Dat is een probleem.
Certina DS-2 restauration

Gelukkig heb ik een Certina Blue Ribbon liggen die ik als donor heb gebruikt voor een andere Certina waarbij het anker zou moeten passen, dat is ook gunstig mochten er andere onderdelen defect zijn.

Goed, we gaan demonteren.
Certina DS-2 restauration

Eerst de dekplaat voor het datummechanisme losschroeven.
Certina DS-2 restauration

Verwijder alle losse onderdelen van het datummechanisme
Certina DS-2 restauration

De minuutpijp verwijder je met een wijzerafnemer
Certina DS-2 restauration

Ik verwijder vast de balanssteen aan de wijzerplaatzijde, dat maakt later de balans terugplaatsen makkelijker, en het reinigen van de platine gaat beter als deze er niet in zit.
Certina DS-2 restauration

Verwijder de tiretteveer, en daarna alle losliggende onderdelen van het stel en opwindmechanisme.
Certina DS-2 restauration

De wijzerplaatzijde is nu helemaal leeg
Certina DS-2 restauration

We gaan nu verder om het automaat gedeelte te verwijderen
Certina DS-2 restauration

De automaatmodule beweegt door contact tussen een tandwiel in de rotor met twee tandwielen die inzichzelf ook weer een tandwiel hebben die via een slimme vertanding maar één kant op kunnen draaien, dit maakt het mogelijk om in een realtief eenvoudige constructie toch in beide kanten op te kunnen winden. Lastig uit te leggen…
Certina DS-2 restauration

“Maar is dat uurwerk nou echt vuil Geert?”, “Nee joh, valt wel mee…” :stuck_out_tongue_winking_eye: Dit zijn de raderen die de beweging van de automaat overbrengen naar het reguliere opwindmechanisme.
Certina DS-2 restauration

Verwijder weer alle losliggende onderdelen, en daarna de veertonbrug, de veerton kan dan worden verwijderd.

Om de opwindveer te kunnen reinigen moet deze wel uit de veerton, meestal gaat dat door een pincet om de vertanding van de veerton te plaatsen en omlaag te drukken, dit is de eerste keer dat ik een veerton zie die dat anderom heeft, hier moet je hetzelfde doen maar dan door deze gewoon meteen op de tanden te drukken omdat het deksel aan de open kant zit.
Certina DS-2 restauration

De veer gaat met de klok mee, dit moet je altijd onthouden.

Schroef nu de gangtreinbrug los
Certina DS-2 restauration

Verwijder alle raderen en de platina is ook aan deze zijde helemaal leeg
Certina DS-2 restauration

Voordat ik alles in de reinigingsmachine doe maak ik eerst alle stenen vast schoon met een pennenhout, hiermee kwam ook de afgebroken tap van het anker los, zoals hier te zien (één vakje is een vierkante centimeter).
Certina DS-2 restauration

20 likes

Alle onderdelen zijn nu klaar voor reiniging, omdat ik een sloper uurwerk heb doe ik deze er gewoon bij
Certina DS-2 restauration

Ik heb een hele eenvoudige Elma, maar het werkt, ik moet alleen nog ergens vierkante glazen zien te vinden voor weinig.
Certina DS-2 restauration

Ik gebruik de tussentijd om de kast aan te pakken
Certina DS-2 restauration

Uit de kast verwijder ik de rotte rubber pakkingsring
Certina DS-2 restauration

De kast is lichtjes gepolijst om weer een beetje te latne glimmen, het glas is met schuurpapier (600/1000/2000/3000 en afpolijsten met Peek weer netjes gemaakt. Met een schoonmaakdoekje maak ik de rubberring zo goed mogelijk schoon en met een glasvezel pen pak ik de spacerring aan.
met een schoonmaakdoekje maak ik de rubberring zo goed mogelijk schoon en met een glasvezel pen pak ik de spacerring aan. Niet op de foto maar de caseback poets ik schoon met Peek.
Certina DS-2 restauration

De onderdelen zijn schoon, de kast is klaar voor montage, dus we gaan weer verder
Certina DS-2 restauration

Ik leg de veer tegen de klok (dus gespiegeld t.o.v. de echte positie) in op het werkblad en gebruik ik een passend armpje van de verenwinder om deze in de cilinder te draaien, dan leg je het deksel erop , druk hem aan en hij zit er direct goed in.
Certina DS-2 restauration

Drie streepjes vet op de veer, en daarna kun je met een pincet het deksel in de ton drukken
Certina DS-2 restauration

Omdat je 100% zeker moet weten dat de platine en bruggen schoon zijn, gebruik je rodico om alle vuilgevoelige plekken (vooral stenen) schoon te wrijven, gewoon met geweld erin drukken en met een loep inspecteren, de stenen moeten echt spiegelen in het licht (vergeet de andere kant van het uurwerk niet).
Certina DS-2 restauration

Ik laat de meeste oliemomenten niet specifiek zien (Moebius 9010 op de stenen van het gangwerk, alle andere plekken D-5, uitzonderingen komen zometeen)

We beginnen nu met de veerton
Certina DS-2 restauration

Bij de raderen is het cruciaal dat deze super schoon zijn, druk de uiteindes in Rodico in en uit totdat deze voor je gevoel echt superschoon zijn.

Het centrumrad heeft in dit geval zijn eigen brug.
Certina DS-2 restauration

Het bovenste tandwiel gaat door het holle centrumrad en drijft de secondewijzer aan.
Certina DS-2 restauration

Leg de gangtreinbrug over de raderen en wiebel de astapjes in de miniscule gaten in de stenen, vaak voel of hoor je dat deze op hun plek vallen, dit leer je uit ervaring steeds sneller te doen maar blijft toch relatief lastig.Als dit is gelukt dan kun je voorzichtig een rad iets aanduwen, het ankerrad moet dan gewoon lekker vrij draaien. Als je de veerton en het rad hebt geinstalleerd dan kun je deze gewoon iets opdraaien en dan draaien de raderen gewoon zuiver vrij en idealiter draaien deze nog iets terug, dan zijn ze echt perfect schoon (sommige uurwerken doen dat niet door de constructie, dus maak je geen zorgen als dat laatste niet gebeurt.
Certina DS-2 restauration

Nu kun je het anker installeren (missende foto). De uiteindes van het anker krijgen een klein druppeltje Moebius 9415. Monteer het anker samen met zijn kleine brug. Windt vervolgens de veerton iets op, daarna kun je met een pincet het uiteinde van het anker een zetje geven deze moet dan meteen naar de andere kant springen, tik hem nog een keer voor terug, dit moet een krachtige en directe beweging zijn. Daarmee werkt de basis van het uurwerk.

Dit uurwerk heeft drie onderdelen met een eigen interne constructie, omdat je deze niet kunt olieën kun je deze in een speciale olie dompelen, deze is speciaal gemaakt voor automaat raderen en in dit geval doe ik dat ook voor een speciaal wiel voor het datummechanisme.
Certina DS-2 restauration

Monteer alle onderdelen van het opwind en automaatmechanisme
Certina DS-2 restauration

Net als met de gangtreinbrug moeten alle assen in de juiste gaten vallen. Als dit is gelukt kun je het geheel vastschroeven.
Certina DS-2 restauration

Monteer nu de complete balansbrug, deze moet je er in draaien zodat het robijntje onder de balans al aan de goede kant staat van het anker. Begin de draai daarom 90 graden vanaf de positie waar hij hoort te liggen.
Certina DS-2 restauration

De stenen van de balns bestaan uit twee delen, met Rodico kun je een steetnje oppakken en met een pincet van elkaar afhalen. Door beide onderdeeltjes in een pincet te klemmen en door de Rodico heen en weer te trekken kun je deze schoonmaken.
Certina DS-2 restauration

Plaats nu een klein druppeltje Moebius 9010 op de platte kant van de deksteen, daarna kun je de andere steen er bovenopleggen, deze houden elkaar daarna vast.
Certina DS-2 restauration

Plaats daarna beide gesmeerde steentjes terug in de houden in de balsnbrug en aan de andere kant van het uurwerk. Meestal begint het uurwerk dan al direct te lopen, weer een goed teken.
Certina DS-2 restauration

Het uurwerk loopt weer, in mooie strakke lijnen, dat hij nu in de min loopt is niet belangrijk
Certina DS-2 restauration

We gaan verder met het monteren
Certina DS-2 restauration

Dit is in de basis het mechanisme dat het schakelen tussen opwinden en instellen mogelijk maakt, let er bij het plaatsen (of verwijderen) van klikveertjes op dat je deze altijd met iets anders vasthoudt zodat ze niet gaan vliegen.
Certina DS-2 restauration

Druk met een pincet de minuutpijp vast in het midden van het uurwerk en plaats pas daarna alle andere raderen van het stelmechanisme. Probeer daarna altijd even uit of deze allemaal netjes draaien als je het horloge in de instel stand hebt staan, als er geen enkele weerstand in zit (draait super soepel) dan heb je kans dat de wijzers niet gaat lopen.
Certina DS-2 restauration

Monteer nu de resterende onderdelen voor het datumstelmechanisme terug.
Certina DS-2 restauration

Nu kan de datumschijf worden geplaatst, probeer vast even uit of deze beweegt doro het instellen van de tijd, als je het idee hebt dat het goed werkt kun je de dekplaat monteren.
Certina DS-2 restauration

Een persoonlijke tip, zet even alleen de minutenwijzer terug op het kale uurwerk en check of deze beweegt, probeer daarna of de datum goed verspringt en niet terugloopt als je de tijd terugdraait. Als dit allemaal goed gaat dan kun je de wijzerplaat gaan monteren.
Certina DS-2 restauration

Maak met wat Rodico de wijzerplaat zo goed mogelijk schoon, deze wijzerplaats heeft wat craquelé, dus daar doe je weinig aan maar ook aardig wat stofjes en haartjes.
Certina DS-2 restauration

Stel het uurerk in totdat de datum verspringt, op dat punt zet je de wijzer vast op twaalf uur, en druk deze aan met een wijzerzetter
Certina DS-2 restauration

De secondewijzer had wat stof, leg deze dan vast in een gaatjesaambeeld en gebruik dan Rodico om deze schoon te maken (zonder aambeeld loop je kans de wijzer te verbuigen).
Certina DS-2 restauration

Goed,de wijzers zijn teruggeplaatst, de wijzerplaat is schoon, het uurwerk loopt, tijd om hem in te gaan bouwen.
Certina DS-2 restauration

Leg met een pincet, het uurwerk voorzichtig terug in de kast, en monteer daarna de rotor terug
Certina DS-2 restauration

Plaats nu de spacerring en schroef deze vast
Certina DS-2 restauration

Demagnetiseer nu de kast en het uurwerk
Certina DS-2 restauration

Begin nu met het afregelen van het uurwerk, hoe je dit doet is een studie op zich
Certina DS-2 restauration

Wat ik de laatste tijd veel doe is de slechtste positie (het meest negatief) vinden en die afregelen op de nul, in dat geval blijft het horloge altijd in de plus. Bij uurwerken met grotere positionele verschillen moet je meer een gemiddelde zien te vinden.
Certina DS-2 restauration

Tijd voor de finishing touch

Ik heb gelukkig pakkingsringen op voorraad
Certina DS-2 restauration

Een horloge is pas compleet met een band die er bij past, ik heb eerder van een ander forumlid wat bandjes ontvangen uit een ruil en eentje is precies de goede maat en voor mijn gevoel de perfect kleur.

Het horloge voor:
Certina DS-2 restauration

En na:
Certina DS-2 restauration

En uiteraard om de pols:
Certina DS-2 restauration

Wat een plaatje… :smile:

Voor zover ik weet is dit de eerste keer dat ik het servicen van een automaat heb gedocumenteerd, ik heb er nu een handvol gedaan en ik begin nu langzaam het vertrouwen te krijgen om dit goed aan te pakken. Misschien dat ik later nog eens een 100% fotoset maak met elke handeling in detail, maa ik hoop dat je begrijpt dat het in deze vorm al enorm veel tijd kost. Naast @Koen en @Vintage1982 wil ik jullie als lezer ook allemaal bedanken voor alle reacties die ik tot nu toe al heb ontvangen, dat blijft een motivatie om dit soort guides te schrijven… dus bedankt! :wink:

p.s. Ik moest het bericht in tweeën knippen omdat ik de maximale limiet van 32000 tekens heb overschreden… LOL

56 likes

Fantastisch uitgebreid vastgelegd. Hij is echt weer mooi geworden. Bijzondere kleur dial ook :wink: Komt veel geduld kennis en liefde bij kijken.

prachtig, dit zijn de mooiere topics.
Wat een werk om alles zo goed uit te leggen en te fotograferen. chapeau.
Ik heb met plezier dit alles tot mij genomen.

groetjes Lenno

Geweldig, dit! Wat een werk zit hierin! Maar met een super eindresultaat en weer een schitterende vintage Certina! Bedankt voor het delen!

Goed werk hoor! Mooi om het zo gedocumenteerd te zien en ook lof voor het redden/opknappen van deze horloges!

Mooi gedaan!

Bedankt voor uitgebreid verhaal en extra (foto)werk :+1:

Schitterende reportage weer
Respect!

Bedankt voor deze fantastische picture overload!

Zeer mooi gedaan Geert, kruipt zeer veel werk in.

Ik zal na een tijdje het in de archieven plaatsen.

Heeft u geen probleem gehad met het plaatsen van het datumwiel ?
Het zeer kleine vingertje (veertje) op het wieltje, kan zo afbreken bij het verkeerd plaatsen van het wiel.
Het kleine satellietwieltje met veertje moet langs de datumschijf staan met het veertje richting middenas. Als dan het satellietje rond draait, moet je zien dat het veertje juist langs de tanden passeert van de datumschijf en uiteindelijk één tand van de datumschijf mee neemt, zo niet breekt het veertje af en dit is een zeer duur onderdeel, lees “was een duur onderdeel”; De onderdelen van deze calibers zijn al jaren uitgeput.

Mvg,
Freddy

Super, weer een mooie Certina gered van een roemloos einde :smiley:

Mijn beste G. Schoots,

Alle respect voor deze job.

Soli

Hallo Freddy, duidelijk iemand die weet waar hij het over heeft… :smile:

Ik zet altijd het mechanisme op zes uur van het verzetten voordat ik de datumschijf erin leg (vooral omdat het anders mogelijk in de weg zit). Als dan alles op zijn plek staat, probeer ik pas uit of het draait, tot op heden gaat dat goed. Ik snap wel dat die wieltjes makkelijk kapot gaan, het is nogal een fragiele constructie.

Erg leerzaam Geert, hartelijk dank!

Mooi gedaan!

Mijn beste,

Fantastisch zeg!! Mijn complimenten!!
En wat een uitgebreid verslag.
Zeer plausibel geschreven en gefotografeerd.
Dank voor het delen. :+1:

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Wat een prachtige goed gedocumenteerde reportages zijn dit toch steeds. Ik krijg bijna zin om één van mijn horloges open te maken en zelf aan de slag te gaan :wink:

Van het begin tot het eind, hoe lang ben je dan bezig met een horloge?

Ik time het eigenlijk niet, en het maken van foto’s kost ook relatief veel tijd. Een paar uur ben ik zo maar kwijt, ik denk dat ik een basis handwinder in twee uur zou moeten kunnen doen, dit is alweer aanzienlijk langer (meer onderdelen, defect oplossen, roest verwijderen). Ik zal er eens op letten…

1 like

Blijven leuke rapportages. Helemaal als een oud en afgedankt horloge weer een tweede leven krijgt.

Mooi Geert, altijd een plezier om dit soort reportages te lezen
maar ik ben toch nieuwsgierig naar hoe je een horloge onder alle posities
juist afregelt, dat is niet een kwestie van even op het kompasje te plussen of minnen toch ?

grt. Gerard