Ik kocht dit horloge laatst van iemand die een inboedel van een overleden familielid verkocht, deze persoon had een heel leven aan horloges bewaard (dit zie ik gelukkig heel vaak, horloges gooien mensen niet zo snel weg) en gelukkig een paar leuke horloges, drie Certina’s, een Citizen en de laatste ben ik vergeten. Dit horloge was de enige die niet liep en kostte mij dacht ik vier euro.
Goed, eerst maar eens beginnen met de kast te openen
De Certina DS is zeer stootvast gebouwd, de stift is in twee delen, het hele uurwerk is omsloten door een dikke rubber ring die de impact van een val moet minimaliseren en de kast is echt enorm dik.
Helaas heeft het horloge ooit water binnen gekregen, en daar houden ze niet zo van…
Spacerring met rubber ring verwijderd, om je even een indruk te geven hoe vies dit horloge is van de binnenkant
De stift is van ijzer en is nog het meest verroest van alles
Ik heb geen foto’s gemaakt van het verwijderen van de wijzers en wijzerplaat, domweg vergeten. Voordat je gaat beginnen (als het kan) de wijzers op een plaats zetten, leg er dan een doorzichtig zakje overheen en gebruik een presto puller om deze eraf te trekken. Schroef daarna met de twee schroefjes in de zijkant van het uurwerk de wijzeprlaat los en til hem er daarna gewoon vanaf.
Bij een automaat moet je altijd beginnen met het verwijderen van de rotor, dit is een kwetsbaar onderdeel dat maar op één punt vastzit, het beste kun je dit overigens doen als deze nog in de kast ligt.
Omdat het horloge wel kan worden opgewonden en de balans vrij beweegt wil ik eerst vaststellen waar het probleem zit. Mocht je namelijk een defect onderdeel tegenkomen dan kun je deze beter eerst zoeken voordat je het uurwerk helemaal uit elkaar hebt liggen. Het is zowiezo altijd een goed idee om voordat je een horloge gaat repareren of servicen eerst vast te stellen wat er wel werkt, dan weet je in ieder geval wat er daarna ook nog zou moeten werken.
Het defect is snel gevonden, één van de ankerstenen staat krom, dat is op zich te fixen met schellak of gewoon lijm maar veel belangrijker, de onderste tap van de ankeras is afgebroken. Dat is een probleem.
Gelukkig heb ik een Certina Blue Ribbon liggen die ik als donor heb gebruikt voor een andere Certina waarbij het anker zou moeten passen, dat is ook gunstig mochten er andere onderdelen defect zijn.
Eerst de dekplaat voor het datummechanisme losschroeven.
Verwijder alle losse onderdelen van het datummechanisme
De minuutpijp verwijder je met een wijzerafnemer
Ik verwijder vast de balanssteen aan de wijzerplaatzijde, dat maakt later de balans terugplaatsen makkelijker, en het reinigen van de platine gaat beter als deze er niet in zit.
Verwijder de tiretteveer, en daarna alle losliggende onderdelen van het stel en opwindmechanisme.
De wijzerplaatzijde is nu helemaal leeg
We gaan nu verder om het automaat gedeelte te verwijderen
De automaatmodule beweegt door contact tussen een tandwiel in de rotor met twee tandwielen die inzichzelf ook weer een tandwiel hebben die via een slimme vertanding maar één kant op kunnen draaien, dit maakt het mogelijk om in een realtief eenvoudige constructie toch in beide kanten op te kunnen winden. Lastig uit te leggen…
“Maar is dat uurwerk nou echt vuil Geert?”, “Nee joh, valt wel mee…” Dit zijn de raderen die de beweging van de automaat overbrengen naar het reguliere opwindmechanisme.
Verwijder weer alle losliggende onderdelen, en daarna de veertonbrug, de veerton kan dan worden verwijderd.
Om de opwindveer te kunnen reinigen moet deze wel uit de veerton, meestal gaat dat door een pincet om de vertanding van de veerton te plaatsen en omlaag te drukken, dit is de eerste keer dat ik een veerton zie die dat anderom heeft, hier moet je hetzelfde doen maar dan door deze gewoon meteen op de tanden te drukken omdat het deksel aan de open kant zit.
De veer gaat met de klok mee, dit moet je altijd onthouden.
Schroef nu de gangtreinbrug los
Verwijder alle raderen en de platina is ook aan deze zijde helemaal leeg
Voordat ik alles in de reinigingsmachine doe maak ik eerst alle stenen vast schoon met een pennenhout, hiermee kwam ook de afgebroken tap van het anker los, zoals hier te zien (één vakje is een vierkante centimeter).