Even mezelf kort voorstellen.
Ik ben Kristof 42 jaar en Ik heb geen enkele ervaring of kennis van horloges. Ik ben hier toevallig terchtgekomen na wat speurwerk op het net.
Ik heb een omega zakhorloge, omega grand prix 1900 van 1906-1910. Het is een erfstuk voor de dochter. Nu is mijn vraag of het enigzins loont om het te laten restaureren, repareren. Het glas ontbreekt. Ik heb totaal geen idee van de prijs van een restauratie en wat zo’n horloge nadien waard kan zijn. Is er hier iemand die hier meer over kannen vertellen?
Een knap stuk van een groot merk in 14k goud, zeker de moeite. Binnenwerk ziet er netjes uit (al is dat geen garantie). Glaasje kost geen hol. Doen, zou ik zeggen. Waarde is moeilijk te schatten maar opgeknapt toch makkelijk een paar honderd euro zou ik denken.
Je kunt vast ergens informeren. Waarde? Tja een erfstuk is in geen geld uit te drukken maar een herinnering doorgeven zou voor mij onbetaalbaar zijn. Prachtig stuk.
Het is inderdaad meer de emotionele waarde dat telt. Maar omdat het toch wel een opknapbeurt zou kunnen gebruiken en ik totaal niets weet van prijzen bij een hersteller was ik toch wel benieuwd aan wat ik mij zou kunnen verwachten :). Soms is het verstandiger het in de staat te laten zoals het is…
Ik zou hem inderdaad zo veel als mogelijk laten zoals hij is maar ik denk dat de orginaliteitswaarde niet sterk wordt aangetast met een nieuw glas erop.
Ik vind hem erg mooi.
Ik denk dat dit zelfs een vrij stevig kastje is.
Met wat geluk 40+ gram.
Dan zit je al boven 1200 Euro aan goudwaarde.
Dat ook nog van een goed merk, uurwerk met geschroefde gouden chatons en fijregulering met zwanenhals.
Dit is zeker de moeite.
Nieuw glas en een beurtje zijn niet de wereld qua kosten. Glas beschermt de plaat en het uurwerk tegen stof en vuil en is dus verstandig.
Als er dingen kapot zijn heb je een donorwerk nodig en kan het een ander verhaal worden.
Nee, nieuw glaasje beschemt ook. Voor de rest ga ik er van uit dat hij waarschijnlijk een lange tijd niet c.q. nooit gedragen gaat worden, dus zie het nut van een beurt nu niet zo in
Weet niet precies hoe je aan dit stuk bent gehecht. Je kunt het ook naar de smelter brengen en met de opbrengst een prachtig dameshorloge kopen, iets wat ze daadwerkelijk kan dragen. En zelf weer kan doorgeven later.
Heel complex zijn die dingen niet dus een onderhoud alleen valt heel goed mee (maar ja, 100 euro zit je wel snel aan natuurlijk). Maar zoals @Bernard zegt, als er iets kapot is dan wordt het een pak moeilijker. Maar het loont altijd van te vragen natuurlijk.
Vroeger stond er een sectie op het forum met een kaartje met gekende/goeie vakmensen maar dat is wijlen. Waar zit je ongeveer? Er zullen genoeg mensen suggesties kunnen geven.
Ik kan Eric Antrop in Gent centrum warm aanbevelen die heel redelijk is qua prijs en met plezier oudere/speciale gevallen doet. Beetje speciaal type maar wel 50+ jaar ervaring. Niet in Antwerpen maar ook geen uren weg
Succes inderdaad. Zo’n stolp is geen slecht idee, maar ik zou hem toch willen werkend krijgen en af en toe opwinden. Kloppend hart van zo’n oude rakker is iets speciaals.
@Kristof1: als er iets zou mee gebeuren dat waard is te rapporteren, we zien altijd graag foto’s van het resultaat
Waarom zou je hem laten smelten? Dat is eeuwig zonde. Als je er van af wil gewoon zo verkopen. Krijg je tenminste de goudprijs voor en waarschijnlijk nog iets meer.