Hij was van overgrootvader en TS wil er niet vanaf…
ik heb een identiek zakhorloge, de herstelling inclusief nieuw glaasje,1 nieuwe brequetveer, een balansveer en nog wat kleine asjes, inclusief werk kwam op 700€ .
veel hangt af van de beschikbaarheid van de “nieuwe” onderdelen, je moet geluk hebben, en je moet te rade gaan bij @ponkewonke, die kan je misschien een “gouden” tip geven die woont ook redelijk bij je in de buurt
Geschroefde chatons en een zwanenhals fijn regulering, beter maakte Omega ze toen niet. Als niemand hem daadwerkelijk gaat gebruiken zou ik een service achterwege laten. Glaasje er op laten zetten. En dan in een glazen stolp op de kast plaatsen om leuk naar te kijken.
Ik zou eerst bekijken of er iets gebroken is en niet bij Omega waar een nier misschien niet genoeg zou zijn.
Het zijn goede horloge en als men niet te veel heeft laten lijden kan die misschien met een goede service beurt weer voor jaren lopen.
zolang het maar 1 nier is en geen lever
Dan zou ik als vader willen dat het voor 100 procent in orde moest zijn, en met de originele onderdelen, die bij dit binnenwerk horen, en die zijn er. En het verkopen voor het goud, dan is het geld alleen belangrijk. Het is zoals ponkewonke en DH 1979 het schrijven
Bedankt voor de zinvolle reacties. Ik ga eens informeren bij omega zelf. Keep you posted!
Dat raad ik je ten sterkste af.
Je kunt een stuk of 4 slopers op ebay kopen voor onderdelen en het zakhorloge laten servicen voor riant minder dan de prijs die Omega je gaat rekenen - als ze al iets kunnen doen qua onderdelen. Denk maar meteen in de duizenden Euro’s.
Gewoon een goede horlogemaker zoeken, uitvogelen welk uurwerk dit is en ebay afstruinen voor een donor - als je onderdelen nodig hebt. Is het alleen een beurtje, dan kun je goedkoop klaar zijn.
Daar is mijn kennis helaas ni groot genoeg voor. Met de kans ook slechte kapotte stukken te kopen. Denk ik dan…
Nou en? Slopers voor onderdelen zullen vrijwel zeker defecten hebben.
Dat maakt niet uit: je haalt ze uit elkaar voor de goede delen.
Een defecte veer moet vervangen worden door een goede moderne veer met de juiste dimensies (een goede horlogemaker kan het een en ander narekenen, je wilt ongeveer dezelfde kracht blijven houden), maar dat zijn verslijtonderdelen die generiek vervangen kunnen worden.
Omega heeft dit soort oude zaken vermoedelijk niet zo op voorraad en gaat je een rib uit je lijf kosten.
Niet doen.
Volgend probleem is nog een goede horlogemaker vinden
Een goede horlogemaker vinden gaat nog wel, maar eentje vinden die aan zakhorloges wil werken èn tijd heeft is al een stuk lastiger. @koen is het adres wat ik zou adviseren voor zakhorloges, maar of hij op het moment werk aanneemt weet ik niet.
Ik passeer zodadelijk eens bij Eric hier, ik zal eens polsen of hij zoiets ziet zitten of niet. Vragen staat vrij tenslotte.
Hmmm, niet mijn ervaring… Zakhorloges zoals deze zijn fors en dus vrij gemakkelijk werken.
Maar ja, ik lever dit soort spul meestal met een donor erbij aan.
De maat is ook niet de reden dat ze er niet aan werken willen, maar het niet beschikbaar zijn van onderdelen als er wat mis mocht zijn. Dan moeten ze zelf ebay op om een donorwerk te gaan zoeken.
Als je zelf het donorwerk erbij levert scheelt inderdaad al, maar ook geen garantie dat het onderdeel wat je nodig hebt niet bij beide verziekt is.
Vanwege de leeftijd is er aan zakhorloges meestal al veel gewerkt, en niet altijd even deskundig.
Wat ik allemaal al voor prutsoplossingen ben tegengekomen in zakhorloges
Ik heb er geen ervaring mee, maar is het iets om Elke Op de Beeck van info@horlogeriemuseum.be te benaderen? Zij heeft leuke filmpjes over zakhorloge op YouTube staan waaruit blijkt dat ze er veel verstand van heeft.
Aan deze is eigenlijk zelfs nooit geprutst of enig onderhoud op gedaan. Misschien stomme vraag maar is het aan te raden hem eens op te winden en zien of hij werkt? Of bestaat er dan misschien de kans dat er iets stuk kan gaan na heeeel lange tijd van inactiviteit?
Zo’n oude opwindveer wil nog wel eens breken, en als dat bij hoge voorspanning gebeurt kan dat andere schade als gebroken tappen of lagerstenen tot gevolg hebben. Helemaal opwinden zou ik dus niet doen, maar een paar slagen zou je kunnen proberen.
Daar mijn kennis bijna nihil is, wel al op 2 dagen tijd al wel enorm veel opgestoken hier waarvoor een dikke duim voor dit forum, is natuurlijk een andere vraag welke donor heb ik nodig. Moet ik specifiek zoeken naar een dito zakhorloge van die tijdsperiode?
Mij lijkt het geen kwaad te kunnen het horloge enkele slagen op te winden en het horloge dan even met de pols een korte draai te geven. Als hij nog wil lopen moet hij dan gaan tikken. Verder opwinden waardoor hij langer blijft lopen is niet aan te bevelen omdat daardoor sterkere slijtage zal ontstaan, maar om te proberen lijkt mij geen probleem. Dan weet je in ieder geval of alle onderdelen voorhanden en in bruikbare staat zijn.