In die tijd was alles nog niet zo mooi geautomatiseerd als nu, er werden nog wel eens wijzigingen doorgevoerd waardoor uurwerken die op het eerste gezicht er hetzelfde uit zien toch net anders zijn waardoor je de onderdelen niet kunt gebruiken. Mocht je dus een donor zoeken is het aan te raden een exemplaar van ongeveer dezelfde leeftijd te zoeken, serienummer een beetje in dezelfde range zeg maar.
En dan zou het ook wel eens kunnen zijn dat er verschillende diameters bestaan van het uurwerk. 17/18/19 ligne dus daar moet je ook op letten.
Op deze site zou je eens in de verschillende versies kunnen duiken:
Ik zou de diameter van het uurwerk in elk geval even meten. Van Omega weet ik dat ze optisch identieke uurwerken in verschillende maten hebben gemaakt (vermoedelijk met de pantograaf).
Nodeloos te zeggen dat daarvan niets uitwisselbaar is.
Daarnaast staat er soms bij de balans een nummer.
Dat is dan het uurwerknummer.
Daarmee kan gerichter worden gezocht.
Zelfs als je het juiste uurwerkje mocht vinden ben je er nog niet altijd meteen:
Ik heb bij een zakhorloge van mijn grootvader 3 donortjes moeten kopen (het betrof een Kaiserstunde, Duits fabrikaat). Door tussentijdse wijzigingen/verbeteringen was het uurwerk in de loop der jaren van 6 rubi’s opgewaardeerd naar 15 en waren diverse onderdelen aangepast (grootvader had een 15 jewels exemplaar). Met heel veel gepuzzel is er nu een werkend - en heel mooi lopend - zakhorloge van geknutseld. Voordeel: slopertjes kocht ik voor een tientje of 3 t stuk, dus geen man overboord.
Gezien de beperkte kennis van TS lijkt me het geen goed idee om op sloper jacht te gaan. Gewoon een goede horlogemaker zoeken. PO vragen en dan heb je al een iets beter uitgangspositie. Naar Omega opsturen is waanzin, dan wordt het een volledige restauratie naar nieuwstaat met dito restauratietarieven en ben je met 2K nog niet klaar.