Restauratie Tissot Seastar T.12

echt geweldig heb er van genoten bedankt. super mooi resultaat :thumbsup:

1 like

Mooi hoor!

1 like

Fantastisch resultaat en zeer mooi in beeld gebracht.
Ook de opmaak van de kast is mooi. Men onderschat dikwijls het werk dat hier komt bij zien.

Gaat zeker in de archieven.

Bedankt Wilko voor deze mooie bijdrage.

Mvg,
Freddy

1 like

Mooi verslag en prachtig vakwerk; bedankt voor het delen Wilko! :+1:

1 like

Bedankt! Inderdaad kost het opmaken van de kasten veel tijd maar ook veel oefening, je kunt er niet even wat bij slijpen als je teveel hebt hebt weggehaald. Zo heb ik nog wel ergens een projectje liggen wat ik waarschijnlijk niet meer ga afmaken omdat ik de kast verknald heb. Was gelukkig geen waardevol klokje. :sweat_smile:

Was even genieten bij een kop koffie, mooi!

1 like

Heerlijk verslag van een stuk vakwerk met prachtige foto,s.:+1:

1 like

Geweldig project met een nog betere afsluiting, prachtig! Ooit zou ik dit ook wel willen kunnen, chapeau :innocent:

1 like

Heerlijk om naar te kijken! Thanks daarvoor!

1 like

Mooi en leerzaam verslag.

1 like

Het reinigen van de uurwerken ‘dat weten we nu wel’ in dit soort verslagen :wink: (no offense)

De restauratie van jouw kast die krijgt van mij een hele grote :+1: Echt vakwerk, en vooral vanwege je creativiteit met ‘niet professionele’ middelen! Erg van onder de indruk, en inspiratie opgedaan (dat blauwe apparaat dat je gebruikt bij het aanbrengen van de sunburst op de kast, wat is dat?)

2 likes

Dank voor de complimenten.:blush: Dat blauwe apparaat is een hulpstuk voor het slijpen van boren, een handig ding omdat je hem in alle richtingen kunt verstellen. Koop je voor twee tientjes op ebay. :sunglasses:

@wbcoupe Echt een heerlijke post, dit is de eerste keer dat ik zoiets zie. Ik ben onlangs begonnen met het verzamelen van horloges en heb met name een stuk of 8 vintage horloges aangeschaft. Voor leuke, kleine prijsjes, om mee te beginnen. Ondertussen lees ik dit soort dingen, kijk ik op YouTube waar ik zoal voor moet uitkijken etc.

Ik heb wel een vraagje, als enthousiaste beginneling. Wat is precies het verschil tussen jouw restauratie en een service? Haal je bij een service ook alles los en smeer je het door? En stel dat alles het in principe gewoon doet, maar ik wil een horloge toch een servicebeurt geven (laten we zeggen een vintage handwind, merk Raketa uit de jaren '60), wat kost zoiets dan ongeveer?

Dank alvast en nogmaals, een prachtig verslag dit.

gr.
Wim

Hallo Wim,

Even voor de duidelijkheid, ik ben geen horlogemaker maar ook gewoon een hobbyist. Het is nog geen anderhalf jaar geleden dat ik voor het eerst een mechanisch horloge durfde open te maken. :sweat_smile: :sunglasses: Daarom doe ik ook geen service voor anderen (hooguit familie).

Met restauratie doelde ik hier vooral op de buitenkant, het uurwerk mankeerde niet veel aan, dus dat was eigenlijk gewoon een service. In principe haal je bij een service ook het hele uurwerk uit elkaar, controleer alles op slijtage en vervolgens monteer je weer het hele uurwerk en smeer je alles opnieuw.

Ik heb in het verleden ook wel uurwerken laten servicen, en als er verder niks kapot is moet je voor service van een eenvoudige handwinder volgens mij op iets van 60 Euro rekenen, voor een automaat met eventueel dag en datum wat meer. Chronografen zijn veel complexer (waag ik mezelf ook nog niet aan) en dus duurder, daarvoor moet je toch wel op minimaal 150 Euro rekenen.

Groet, Wilko

1 like

Top, dank voor de info. Dat valt behoorlijk mee, moet ik zeggen.
Ik ben benieuwd naar je volgende projectje :slight_smile:

gr.
Wim

1 like

Ben ook nog bezig met een Certina uit dezelfde nalatenschap, zie topic:

Het uurwerk daarvan heeft de nodige problemen (onder andere de balansstaf moest vervangen) dus daar heb ik de nodige technieken en gereedschappen voor nodig die ik nog nooit gebruikt heb; wat uitdagingen zeg maar. Dus ik denk dat ik parallel nog wel even een klokje uit elkaar trek voor een “simple” service. :smile:

Top resultaat weer Wilko :thumbsup:
Heb je mooi op creatieve wijze je eigen lapideer machine gemaakt :smile:

1 like

Dank je; hij kan nog wel iets verbeterd worden; zo’n boormachine heeft geen al te beste lagering, daardoor slingert het geheel nog een beetje en kan ik geen harde schijven gebruiken. Daar moet ik nog wat op bedenken. :grin:

Wat valt nog erover te zeggen dat wouw :heart_eyes::heart_eyes::hammer_pick::heart_eyes:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Waanzinnig!

1 like