Restauratie Tissot Seastar T.12

Het slachtoffer in dit project maakte deel uit van een “nalatenschap” die ik gekregen heb, zie: Uit de nalatenschap van een horlogemaker Maar toch maar even een apart topic aangemaakt.

Eerst nog even een foto van het uitgangspunt.

Het gaat hier om een Tissot Seastar T.12 uit 1970. Binnenin huist een Tissot 794 kaliber, de day-date-automaat versie van de bekende modulaire uurwerken van Tissot uit de jaren 60. Geen idee waar T.12 voor staat, maar volgens mij hebben deze modellen over het algemeen min of meer waterdichte kasten van Piqueret, de producent van de compressorkasten. Bij deze T.12 is het overigens geen compressorkast, al lijken er wel overeenkomsten.
We beginnen met het openen van de kast en verwijderen van de rotor zodat het uurwerk meteen op de klem kan.

Het uurwerk op de klem. De wijzerplaat is nog in redelijk nette staat al zitten er hier en daar wel wat krasjes op, waarschijnlijk deels veroorzaakt door onvoorzichtig verwijderen van de wijzers.

Demontage van het uurwerk Het uurwerk loopt nog gewoon dus ik hoef niet op zoek naar problemen; ik neem hier even wat grotere stappen anders wordt dit topic wel erg lang. Hier zijn de dag- en datumschijven al verwijderd en komt het datummechaniek voor de dag, evenals het wijzerverzet- en opwindsysteem.

Kloven eraf en als laatste de tandwielen en het opwindsysteem eruit.

En alles verzameld onder de stolp, klaar voor de schoonmaakmachine.

Kleine en kwetsbare delen doe ik apart in afsluitbare mandjes.

Montage begin ik altijd met het plaatsen van de veer in de trommel. Contactvlak met de veer smeren met frictievet Moebius 8217; verder nog een paar drupjes D5 op de veer.

Plaatsen van de raderen op de platine

Vervolgens monteren we de raderkloof en smeren de lagerstenen; centrumrad met D5, de rest met Moebius 9010.

Veerton en veertonkloof geplaatst. Veertonarbre smeren met D5. Het lijkt erop dat dit uurwerk het langere tijd zonder service heeft moeten doen, je ziet de nodige slijtagesporen van het kroonrad op de kloof.

Kroonrad en pal en palrad gemonteerd. Kroonrad smeren we ook met D5

Monteren van de minuutpijp met een likje molykote.

Plaatsen van het anker. Uitgangspalet smeren met Moebius 9415. Na het smeren het anker 10 tikjes verder klikken en nogmaals smeren; net zolang tot het ankerrad rondom gesmeerd is. Dan anker verwijderen, schoonmaken en weer monteren.

En het moment van de waarheid; balans erop en smeren van de shocksystemen. Blijft altijd een mooi moment als een uurwerkje tot leven komt. Helaas kwam ik er hier achter dat ik dat suffe stukje plastic naast de balans vergeten was. Geen idee wat de functie is, maar ik heb het toch maar weer gemonteerd; helaas moet dan wel de raderkloof er weer af… :confounded:

Monteren van het datumsysteem. Veel contactpuntjes een likje vet en lagertjes een drupje D5.

Veertje van de dagschijfblokkering plaatsen.

En het blokkeerpalletje op z’n plek…

Nu eerst maar eens afregelen; ik doe het nog steeds met een Apple microfoon en de timegraper app. Om storende geluiden wat de verminderen plaats ik het stolpje er overheen.

Een poosje pielen later…

Automaatbrug weer in elkaar…

…en op het uurwerk plaatsen.

lagerstenen smeren met D5.

En even de rotor erop en testen of het opwinden beide kanten op werkt. Rotor gaat er gelijk weer af omdat het uurwerk omgedraaid moet in de klem voor het plaatsen van…

…de wijzerplaat. Had ik al eens gezegd dat ik weg ben van sunburst op een wijzerplaat? :grin:

En de wijzers. Eerst even zorgen dat de datum op verspringen staat en dan de wijzer op 12 uur monteren. Uurwerk is nu even klaar en gaat een poosje testlopen onder de stolp.

Intussen verder met de kast. Die is helaas behoorlijk mishandeld. Deze klokjes werden volgens mij vaak geleverd met een stalen band en die is zo te zien op een nogal lompe manier verwijderd.



Geldt ook voor het achterdeksel; blijkbaar was het juiste gereedschap niet altijd bij de hand.

De ergste deuken en krassen tik ik zo ver mogelijk dicht met de plaatwerkhamer.

En dan vijlen tot de putten verdwenen zijn. Een putje laat ik voor wat het is, die is zo diep dat ik dan de halve kast moet wegvijlen, dat gaan we niet doen. hier zou ik eigenlijk zo’n micro-lasapparaat moeten hebben. :stuck_out_tongue:

Daarna met steeds fijner schuurpapier en dan polijsten; tussen de lugs glimt het weer.

Zelfde proces met het achterdeksel, alleen heb ik die voor het gemak met een verstelbaar klemmetje (dat ik 3D heb laten printen) in de boormachine gemonteerd.

En die glimt ook weer. Gelukkig was dat fraaie logo niet nauwelijks beschadigd.

Dan de zijkanten van de kast, hiervoor heb ik even een opstellinkje gebouwd.

Beginnen met P320…

Andere opstelling voor de bovenkant van de kast en de lugs.

Zijkanten zijn hier al gepolijst; bezig met de voorkant.

En klaar. Voorkant wordt niet gepolijst, was origineel ook niet zo, ik kon de originele groeven in de voorkant hier en daar nog zien ondanks alle krassen. Al vermoed ik dat de structuur origineel wel iets minder mat geweest is, geen idee hoe ze dat deden destijds.

Nieuw glas -met spanring- Oude glas was gebarsten dus niet meer te redden. Eerste glas was net een fractie te klein, dus een maatje groter; die heeft wel de nodige aandrang nodig, ik heb hem er met de pers ingeperst. Zou natuurlijk ook met de glasklem kunnen maar ik blijf dat enge dingen vinden om net boven m’n vers geslepen kast te laten zweven.

Uurwerk er weer in.

Rotor erop (lager smeren met D5)

Nieuwe O-ring erin en deksel erop.

En klaar. Vanwege de “waterdichte” kast kies ik dit keer eens voor een rubber band; De aanzet is wel een beetje dik in vergelijking met de dunne lugs maar verder vind ik het best mooi combineren. Nu lekker genieten van het resultaat, ik ben hier best wel happy mee :heart_eyes:.

Voor het vergelijk nog even het “voor” plaatje erbij.

Mmmm ja, volgens mij is ie netter geworden. :sweat_smile:

Dank voor het kijken allemaal.
Groet, Wilko

141 likes

Op de vroege zondagochtend gesmuld van beiden het proces en de mooie foto’s. :+1:
Dank en respect!

1 like

Prachtig verslag en resultaat Wilko! Mag je met recht trots op zijn!

1 like

Gaaf verslag, mooi restauratie proces… Vooral de kast was wel ernstig mishandeld, had niet verwacht dat die er nog zo uit kon komen.

Stukje leer erop?

2 likes

Ge-wel-dig gvd gaaf hoor!! Un Grand Chapeau! :slight_smile:

1 like

Prachtige transformatie!!:+1:

1 like

Hij is prachtig geworden. Schitterend verslag.

1 like

Wat is het toch mooi om te zien hoe zo’n afgeleefd horloge weer zo mooi opknapt :+1:
Kan niet anders dan dat je er met een grijns op je gezicht naar kijkt als je het draagt.
Hoop dat er nog meer slachtoffers in je nalatenschap zitten en dat we daar weer van mogen genieten.
Groeten,Eric

2 likes

Heel mooi gedaan, ziet er weer top uit!!
Mis nu enkel nog een nette band, deze trekt veels te veel aandacht. :slight_smile:

1 like

Heel mooi gedaan, knap!

1 like

Twee dingen:
1: fantastisch verslag. Wat een mooi stukje werk heb je daar geleverd zeg. Schitterend geworden. Ongelooflijk dat zo’n mishandelde case weet zo mooi kan worden. Petje af!!

2: wat een ontzettend mooieTissot. De kast, die dial. Prachtig model. Heb deze nog niet eerder gezien. Veel plezier ermee!

1 like

Petje af, heel mooi geworden ! :thumbsup:

1 like

Wow, gaaf zo’n verslag weer! Veel draagpleziet gewenst!

1 like

Gaaf! Ik wou dat ik zo handig was :smile:

2 likes

Super gedaan! Resultaat mag er zeker wezen!

1 like

Vakwerk! Gaaf verslag

1 like

Normaal vind ik de striptease alleen leuk tm het uitkleden, maar in dit geval leidt het aankleden tot een climax!

G.e.w.e.l.d.i.g mooi.

1 like

Erg leuk om hier getuige van te zijn. Ben echter benieuwd. Hoeveel tijd heeft deze opknapbeurt je nu gekost?

1 like

Prachtig Wilco. Genieten elke keer van jouw topics.

1 like

Doorlooptijd was zo’n anderhalve maand maar daar zat veel wachten op gereedschap en onderdelen bij. Uren houd ik nooit zo precies bij, ik schat zo rond de 20 uur, waarvan zeker de helft in het opmaken van de kast is gaan zitten.

1 like