Restauratie vintage Tudor

Een tijd terug heb ik een vintage Tudor project aangenomen om weer in eren te herstellen.

Normaal neem ik geen werk aan omdat ik het eigenlijk al te druk heb met mijn eigen werk. Maar dat project had een speciale reden.

Hier alvast een impressie van de voortgang van het opknappen van de band:

Eigenlijk geen beginnen aan, elke pin zat los, elk stuk plaatstaal wat er in zat was verbogen, stukken die door een vorige hobbyist er zelf bij zijn gemaakt. Ik heb de afgelopen tijd telkens een schakel er uit gekozen die ik op ging knappen (recht buigen/slaan uitdeuken opnieuw schuren en wat gepolijst moest worden polijsten.

Hier het tussenresultaat:

Dit is nog het laatste deel van het bouwpakket wat opgeknapt moet worden.

Fatsoenlijke foto’s komen nog zodra de band af is.

60 likes

Heel erg knap.

Van banden restaureren weet ik wel iets :sunglasses:
Dit is verdomd moeilijk z’on vintage Oyster.

Top werk!

12 likes

Wat netjes gedaan! :slight_smile: :+1:

2 likes

Ik heb ook al veel banden opgeknapt, maar dit is echt een brok ellende :sweat_smile: plaatmateriaal in combinatie met plat geslagen bussen om de links aan elkaar te monteren…

Wat een puinhoop, het lijkt wel van een Ro`*^x horloge

Dit gevonden in een oud juwelenkistje, flink wat poetsen, et voila
IMG_3559
:sunglasses:

3 likes

Spreken is zilver, zwijgen is… :wink:

3 likes

Zo hé, vertrekpunt leek haast onbegonnen werk. Super knap en echt een monnikenwerk :clap:

2 likes

WoW wat een wereld van verschil. Vind het heel knap en heb heel veel bewondering dat ie dit zo kunt. Als ik dit soort dingen zie en lees dan wou ik dat ik zoiets ook kon.:slight_smile:

2 likes

Wauw, nu al een superresultaat. Knap werk.

1 like

Jij hebt misschien weer andere talenten…:slightly_smiling_face:

Schitterend werk,top

1 like

Mooi man! En ook altijd leuke topics om te lezen :blush:

1 like

Gewoon master!

Volgens mij ben jij de echte tovenaar hier, Stefan de White

image

4 likes

Zo schep je een band.

5 likes

Goed bezig en zeer net resultaat! Heb ook wat gevouwen rolex banden gedaan, maar het is een ellende haha. Als er iets breekt dan heb je een probleem, want onderdelen vinden is lastig.

Gelukkig komen ze niet vaak voor, maar de folded Jubilee krijg ik wel regelmatig voor een restauratie.

Heb net je Instagram gekeken en dat ziet er verdomd mooi uit! Prachtige horloges maak je, echt vakmanschap!

1 like

:astonished::astonished:
OMG Wat een knappe prestatie. Als ik de tijdens fotos niet had gezien, dan had ik het niet geloofd.

Wat was het idee om zulke banden hol te maken… Wat een keuze. :face_with_thermometer:

1 like

Bedankt!

Precies dit! Ik kan me echt niet voorstellen dat dit goedkoper is om te maken dan de massieve schakels.

@Chris_EU Bedankt voor het zoeken naar mijn werk! leuk om te horen!

3 likes

Netjes! Is dit een 7206 band?

1 like

Mooi werkstuk !! Hebben alle schakels een schroefpin ? Als ze dat niet hebben, pin erin gedrukt, hoe trek je dan een link uit elkaar ? Is daar een apparaat voor of middels een bankschroef en tang o.i.d ?

1 like

Ja klopt! met folded links.

@Ron-W Nee, dit zijn holle link, vandaar dat hier geen pers of schroef pinnen in zetten. Waar het nodig is is de kop van de pin afgeveild, de schakel uit elkaar gehaald, alles herstellen en vervolgens alles weer samen voegen en een nieuwe pin er in zetten (en om slaan).

Er miste ook nog wat onderdelen van de band, waaronder 4 van de zijkanten. Vandaar dat ik deze even uit heb getekend en dit moment door de machine gefreesd worden:
image

1 like