Resultaten enquête

Hallo Allemaal,
Zoals beloofd zou ik nog de resultaten van mijn enquête met jullie delen.
Allereerst natuurlijk iedereen heel erg bedankt voor het invullen van mijn enquête.
356 horloge liefhebbers hebben de enquête ingevuld dus mijn enquête was zeer succesvol.
Hier volgt een korte opsomming van mijn resultaten:

Van de 356 respondenten is 98% man en 2% vrouw. De leeftijd van de respondenten jonger dan 20 jaar is 4%, 18% tussen de 21 en 30 jaar, 30% tussen de 31 en 40 jaar, 21% tussen de 41 en 50 jaar, 18% tussen de 51 en 60 jaar, 8% tussen de 61 en 70 jaar en 1% tussen de 71 en 80 jaar.

Van de respondenten is 49,7% woonachtig in de Randstad.
46,6% van de respondenten heeft een hbo-opleiding afgerond, 26,4% een mbo-opleiding en 23,9% heeft een WO-opleiding. De respondenten zijn op forums actief tussen de 2 maanden en 25 jaar en zijn sinds hun jeugd geïnteresseerd in horloges.

88,2% van de respondenten verzamelt meerdere horloges terwijl 11,8% het houdt bij één horloge. De respondenten (77.2%) kopen gemiddeld tussen de een en vier horloges per jaar.

Bijna de helft van de respondenten (44.1%) heeft 5 tot 10 horloges in hun bezit, waarvan de prijsklasse van de horloges verkeert tussen de €100.- en €5000.-

Naast plezier (93.8%), trots (28.9%), aanzien/ status (8.1%), verwennerij (44.7%), saamhorigheid (2.5%), zelfontplooiing (9.3%), investering (16.9%), uniek (21.3%) en trend (1.4%) zijn er nog andere redenen om te verzamelen. De respondenten geven aan dat de motivatie om te verzamelen ook heeft te maken met smaak (1%), techniek (3%), verzamelen (2%), mode (2%), emotie (1%), passie (2%), functionaliteit (1%), hobbyist (0.5%), horlogemaker (0.5%) en handelaar (0.5%).

70.5% van de respondenten heeft zijn droomhorloge nog niet aangeschaft? Tijdens de enquête is de vraag gesteld: Wat is uw droomhorloge? De respondenten kiezen met 48% van de stemmen voor de horlogemerken Rolex (31%) en Omega (17%). Een groot deel van de respondenten geeft aan dat hun droomhorloge wisselt (7%) of geeft aan geen droomhorloge te hebben (8.7%). 4.2% van de respondenten geeft aan diverse droomhorloges te hebben onder andere Rolex, Omega, Longines, Tudor, Seiko, Zenith, Panerai, A. Lange & Söhne, Jaegre le Coultre en IWC.

55.9% (199 respondenten) geeft aan dat hun droomhorloge in de loop der jaren is veranderd. De respondenten geven als reden veranderende smaak (34%), kennis (28%) en inzicht (12%) aan. Daarnaast wordt de lat steeds hoger gelegd (6.3%), heeft men een groter budget te besteden (5.8%) en is men onverzadigbaar (3.4%). Diverse redenen zoals interesse, ontwikkeling, geschiedenis, techniek en het verhaal worden door een klein gedeelte van de respondenten aangeven.

De voorkeur van 69.4% van de respondenten gaat uit naar nieuwe/ moderne horloges.
Terwijl 67.1% van de respondenten aangeeft niet de voorkeur te geven aan oud/ antieke horloges. Om aan informatie te komen met betrekking tot hun favoriete horlogemerken maken ze gebruik van internet (96.6%), boetiek (12.9%), forum (87.6%), uurwerkhersteller (9.6%), online platform Chrono24 (37.1%), tijdschriften (21.9%) en boeken (0.8%) maar de respondenten maken ook gebruik van hun netwerk (3.4%) en sociale media (Instagram, YouTube, facebook en blogs, 2.2%). .

Het kopen van horloges gebeurt door het merendeel van de respondenten via internet en bij particulieren (75.8%). Daarnaast worden ook veel horloges gekocht via de boetieks (53.4%) en het online platform Chrono24 (28.7%).

Vakkennis (45.2%), vakmanschap (34.6%), prijs (72.8%) en vertrouwen (83.19%) zijn de belangrijke factoren voor de respondenten tijdens de aankoop van hun horloges. Daarnaast vinden de respondenten ook de staat van het horloge (1.6%) en de emotie (beleving en vonkje 2.8%) belangrijk. Genoemd worden ook de communicatie, Full set, uniek, ontwerp, kwaliteit, Buy the seller, aftersales, conditie, passie, techniek, waarde behoud en de klantenservice als belangrijke factoren tijdens de aankoop.

De respondenten laten het onderhoud aan hun horloges voornamelijk uitvoeren door hun eigen horlogemaker (72.8%). 34% van de respondenten gaat voor het onderhoud aan hun horloges terug naar de boetiek. Tijdens de enquête is ook de vraag gesteld waarom de respondenten kiezen voor bovenstaande organisatie. 27.6% van de respondenten geeft aan dat vertrouwen en kennis heel belangrijk zijn. Volgens 3.5% van de respondenten zijn er meerdere factoren van invloed op hun keuze. Zoals vakmanschap (2.9%), prijs (4.4%), persoonlijk contact (4.7%) en de kwaliteit (3.5%). Maar de respondenten geven ook aan dat dit afhankelijk is van het soort horloge en uurwerk (5.8%).

Naast watchcases (63.8%), watchrolls (12.6%) en het opbergen van horloges in de originele doos (16%) geven de respondenten aan dat ze hun horloges opbergen in een kluis (11.8%), watchwinder (3%), watchbox (1.4%) en in een vitrinekast (1.6%). Daarnaast zijn de respondenten zeer creatief. Horloges worden onder andere bewaard in een wijnkistje, kartonnen doos, theedoos en een schilders kistje (15.1%).

74% van de respondenten geeft aan dat ze niets missen in het aanbod dat er momenteel is op het gebied van horlogebanden, watchrolls, watchcases, kluizen of andere horloge gerelateerde producten. De overige respondenten missen vooral opbergmogelijkheden (43.4%) onder andere een kluis, horloge box, watchroll, betaalbare watchwinders en travelcases. Daarnaast zouden de respondenten ook meer productinformatie willen hebben over een cursus met betrekking tot zelfonderhoud (4.3%), onderhoudsproducten (5.4%), tools (6.5%) en meer keuze uit (Nederlandse) horlogebanden (16.3%). 1% zou het zeer waarderen wanneer er regelmatig bijeenkomsten worden georganiseerd voor horlogeliefhebbers. Een thema-avond waar kort een bepaald thema wordt gepresenteerd en achteraf bij het genot van een biertje, wijntje of whisky horloges onderling besproken en bekeken kunnen worden. Verder is er ook vraag naar Nederlandstalige You Tube filmpjes van particulieren over de door hen aangeschafte horloges.

Nogmaals bedankt,
Iris

109 likes

Zo dan! Dat is me ff een verhaaltjes vol met cijfers.
Heb elke letter en cijfer gelezen: interessant !

Goed hoor.

1 like

Leuk! Veel data zeg. Wat waren jullie conclusies en aanbevelingen?

3 likes

Welke enquête?

1 like

De enquete die jij kennelijk gemist hebt … klik. :wink:

@Iris, dank je wel.
Leuk om een aantal verwachtingen bevestigd te zien. Succes verder met je studie/scriptie!

1 like

:+1: :+1: :+1:

Hebben WIJ dit allemaal ingevuld??

Knap hè? :ok_hand:

Mooi dat er ook eens daadwerkelijk iemand de resultaten van een enquête komt posten. :+1:

6 likes

Bedankt voor het delen, ik vond het zeer interessant en leerzaam. :+1::slightly_smiling_face: en leuk dat er inderdaad feedback komt. Heb ik de enquête niet voor niets ingevuld :sunglasses:

Maar 1% die thema-avonden leuk lijkt en 3% die het over techniek hebben, dat zijn er aanzienlijk minder dan ik had verwacht.

Leuke cijfers, leuk om te lezen. :+1:

Leuk om te lezen, goed gedaan hoor!

@Fate_Amenable_To_Change Denk dat er daadwerkelijk meer mensen dit leuk vinden, maar het ook afhankelijk is van wie er dan aanwezig zijn… Zo’n avond als @hendrik georganiseerd heeft kan iemand niet niet leuk vinden mijn inziens!

1 like

3% voor de techniek? Waar zijn de puristen?!

Leuke cijfers Iris, wat mij betreft ben je geslaagd :+1:

Leuk om het resultaat te lezen. Was dus die 2% vrouw :joy::joy:.

4 likes

Thanks voor het delen van de resultaten! :+1::grinning:

@hendrik, u heeft het onderzoek ook ingevuld zie ik? :wink:

1 like

Leuke enquête alleen de resultaten op deze manier presenteren is uiterst onoverzichtelijk. Zou je even wat mooie tabellen en grafieken kunnen maken?

Pardon? ik ga toch niet verklappen dat alle familiejuwelen onder in de kattenbak liggen :innocent:

2 likes

En ook een videopresentatie :smile:

En toelichten in een Zoom-meeting?

:rofl: :rofl:

Gesproken als een echte middle-manager. Jij gaat het ver schoppen, wat ik je brom.

Met die dashboards kunnen we natuurlijk bij de stakeholders gaan buurten om te brainstormen of we synergieën kunnen leveragen, om vervolgens via een agile proces de adresseerbare markt te gaan bedienen. Uiteraard hebben we daarbij een black belt nodig die middels dagelijkse scrum meetings met de green belts de voortgang naar de diverse mijlpalen turft, waarbij een team van prince-mannen ingezet wordt wanneer die niet bereikt worden.

7 likes

Sensei, jij hebt vast een (master) black belt.

1 like