Ik ben gisteren en vraag bezig geweest met een service van dit Reusser horloge met een ETA 900 uurwerk. Zal eerst wat foto plaatsen en dan een hulpvraag stellen. Ik denk namelijk dat ik het antwoord wel weet, maar voordat ik ergens mee bezig ga wilde ik mijn vraag eerst hier neerleggen.
Vervolgens alles schoongemaakt en stap voor stap weer in elkaar gezet. Tot mijn “schrik” kwam ik er achter dat de steentjes vanaf onder op de regelsleutel zitten geschroefd. Bij @TKH een lijntje uitgegooid om tips en trucs te verzamelen en dat is me perfect gelukt. Ben best trots op mijzelf dat dit me gelukt is.
Heb eerst de balansbrug met een stukje rodico ondersteboven vast gezet op de tool waarmee ik de veerton dichtdruk. Dan kun je wat makkelijker bij de schroef van de piton. Vervolgens de regelsleutel open draaien en dan ligt het spul eraf.
Daarna alles weer gemonteerd en het uurwerk begon te tikken. De blijdschap was groot … totdat ik erachter kwam dat ik hem niet in wist te regelen. Kijken, kijken, nadenken, lezen, zoeken… spiraal zat toch echt in de regelsleutel. Endoscoopcamera erbij en toen zag ik iets waarbij ik zeer sterke twijfels kreeg. Het tweede deel van de regelsleutel staat zo krom als een hoepel en de spiraal wordt niet beetgehouden de tweede winding schuurt er ook langs … bummer. Op de foto’s kan ik terug zien dat het als zo was en ik het niet zelf heb gedaan. Kan me niet voorstellen dat dit zo hoort. Deze hoort toch recht te zijn?
Kan je dit pieletje terug buigen? Volgens mij breekt de boel dan kapot? Er vanuit gaande dat deze recht hoort te zijn. Kan ik het wel doen, maar dacht eerst jullie om een mening te vragen voordat ik iets sloop wat WEL zo hoort te zijn. Hoor/lees graag jullie reactie. Horloge loopt nu 4-8 minuten negatief …
Tim, super bedankt maar weer voor de morele support. Het is me gelukt om het regelsleutelpinnetje (leuk woord voor scrabble ) zover terug te fatsoeneren dat hij vrij loopt en in te regelen was/is. Echt GAAF
Sorry, dit was voor mij behoorlijk spannend. Uurwerk is 75 jaar oud en wilde het niet verprutsen. Echt zo blij mee dat dat lukte.
Het is me tot op heden niet gelukt om endoscoopbeelden op disk te zetten, dus maar een screenshot van de monitor.
@Jenneke ik werk met een digitale microscoop waar een monitor boven hangt. Ik heb de uitgebreide variant gekocht die tevens voorzien is van een endoscoopcamera. Gebruik ik niet heel vaak, maar bij dit soort issues zoooooo fijn om te hebben. Vergemakkelijkt het werken enorm.
Pennetje kun je met een goede pincet helemaal recht krijgen.
Start met hem echt loodrecht in alle richtingen weer correct te buigen.
Dan e.a. weer in elkaar zetten, balans terug op de kloof, spiraal weer netjes horizontaal en gecentreerd.
Mooi precies in het midden van de kompaspen en sleutel.
Hoe rechter de pen , lees parallel aan de kompassleutel staat hoe beter je uitgangspositie om de spiraal optimaal te plooien (vlak, centraal, mooi , maar niet teveel ademend etc.) en daarmee een zo mooi mogelijk gangbeeld te krijgen.
Zorg dat je werkt met een schone en fijne pincet, als er nog olie aanzit komt dan op de pen en dan kan de spiraal er net een beetje aan gaan kleven.
Ik weet niet wat K-files zijn in de horlogemakers wereld, waarschijnlijk onderdeel van een wortelkanaal behandeling, maar ik weet zeker dat de horlogegoden dit geen fijne behandeling vinden, zij preferen schone pincetten, mooie oliegevertjes en strak geslepen schroevendraaier bitjes
Is voor mij de eerste keer geweest. Wellicht zou hij nog strakker kunnen, maar dat laat ik voor de toekomst. Hij loopt vrij, is in te regelen en geeft een mooi beeld. Dan ben ik voor nu tevreden.
Die vijltjes zijn wortelkanaalbehandeling vijltjes. Hen al een per ongeluk een oliegevertje gesloopt (rode) en gebruik nu de witte wel eens als ik iets moet doen waar ik het oliegevertje niet voor wil gebruiken. Dit hou ik voor olie geven. Tools die ik gebruik trek ik eerst door de rodico om zeker te zijn dat het schoon is
Zo te zien heb je de afstand niet slecht ingeschat. Regel is dat de opening in de regel sleutel aan beide zijden van de spiraal gelijk moet zijn, en beiden opgeteld de dikte van de spiraal moet zijn (dus 2 x 1/2 spiraal dikte).
Gisteravond niet meer afgemaakt, maar zojuist toen ik uit het werk thuis kwam. Soms beter als je iets op je gemak doet en weer fris achter je tafel zit. Dus de wijzerplaat erop, de wijzers, in de kast en de band er aan. Ben er wel content mee Draagtijd zal hij waarschijnlijk niet of nauwelijks krijgen. Vind het horloge wel prachtig, maar niet aan mijn pols. Heb er niet die klik mee, die ik met andere horloges wel heb. Wel gaaf dat er weer eentje loopt
Knap gedaan zeg en wat een plaatje [quote=“Betula, post:13, topic:510239”]
Soms beter als je iets op je gemak doet en weer fris achter je tafel zit.
[/quote]
Dit moet in de 10 geboden. Trap er niet in om na uren prutsen je horloge toch nog even snel af te maken. Dat resulteerd altijd in gedonder.
Ik ben er vaak ingetrapt…
Oliegevers waar het puntje van af gebroken is kun je prima voor vele andere doeleinden gebruiken, bv inca veertje mee open maken als je er een mooi punte aan maakt.
In de praktijk heb je genoeg aan een rode (zwarte) en een blauwe oliegever. De gele gebruik ik alleen om wat fomblin (teflonvet) op de pakking in een kroon te “lepelen” en b.v. om uv lijm in de sponning van een kast aan te brengen om het mineraal glas mee vast te lijmen. Voor olie en vet veeeel te groot.