Review: Archimede OutDoor 39 SW.S.R. na 2 jaar gebruik

Diameter: 39 mm
Lug to Lug: 46,8 mm
Dikte: 11,2 mm
Deksel: geschroefd
Wijzerplaat: Zwart
Uurwerk: Sellita SW200-1
Glas: Saffier
Functies: Uren, minuten,seconden en datum
Band: RVS met drievoudige vouwsluiting en drukknoppen.
Prijs op website van de fabrikant: € 1220,00 op de datum van review.
In bezit sinds maart 2024.

Behuizing:

De behuizing van deze Archimede outdoor is met name Archimede haar sterkte. Door een speciaal hardingsproces van het gebruikte RVS, wordt een hardheid van 1200 HV bereikt. Dit is tevens wat dit horloge zo geschikt maakt als “tool watch”. Omdat dit type als outdoor versie in de markt is gezet kent dit horloge geen venter in het deksel waardoor het uurwerk onzichtbaar is. De opgegeven water resistentie is 20 ATM, ~ 200m. Om dit te kunnen bereiken beschikt de kast over een geschroefde kroon. Tegen meerprijs kan wel een venster besteld worden, waarvan je je kan afvragen of dit past bij een outdoor horloge. De gehele behuizing is licht geborsteld wat buiten het geharde staal, verder helpt bij het minder zichtbaar maken in geval toch krasjes zouden ontstaan.

Wijzerplaat:

De mat zwarte wijzerplaat heeft een duidelijke indeling en wijzer met enige “massa” wat bij een eerste blik duidelijk de tijd aanwijst. De rode secondewijzer breekt het zwart-wit design subtiel. Op de 3 uur positie is het datum venster vindbaar. De uur markers zijn geprint en niet opgelegd. De binnenring heeft een duidelijke minuten aanduiding wat het geheel goed overzichtelijk maakt. De lume doet zijn werk maar is niet overdreven goed. Behalve de merknaam onder de 12 uur positie, staat verder in de 6 uur positie “ OUTDOOR 20ATM AUTOMATIK”. Hoewel ik het niet hinderlijk acht, zou wat mij betreft de hoeveelheid tekst wat minder mogen.

Band:

De band is volledig fijn geborsteld, en zoals deze uitvoering destijds besteld is, ook een geharde RVS band. De traditionele vouw sluiting heeft geschroefde links en 4 fijn instellingsmogelijkheden aan 1 zijde van en 2 aan de andere zijde. Een goede fit zal eigenlijk altijd wel gevonden moeten kunnen worden. Deze geharde uitvoering is nauwelijks vatbaar voor krassen, zie ook foto’s. De meerprijs voor de geharde band is overigens €130,00. Hoewel de nodige avonturen beleefd met het horloge om, nauwelijks krassen zichtbaar, ook niet op de sluiting.

Uurwerk:

De gevoeligheid van deze “geharde jongen” wordt zichtbaar door de ingebouwde Sellita SW 200-1. Dit uurwerk wordt alom gezien als een “werkpaard” als tegenhanger van de ETA 2824. Het betreft hier een standaard versie, wat in mijn beleving past bij “outdoor”.
De Sellita uitvoering is wel 1 steentje (robijntje) harder dan zijn ETA 2824. Daar de basis van de ETA 2824 oorspronkelijk ontworpen was om met de hand opgewonden te worden heeft dit kaliber een zekere gevoeligheid gekregen hiervoor nadat de “ automatic works” deze bouw compleet maakten. Waarschijnlijk zijn er, om de hoogte van het uurwerk niet teveel te laten toenemen, concessies gedaan in de sterkte van het opwind wiel. Veelvuldig met de hand opwinden kan dit kaliber tandjes laten “spugen” :wink: , uiteraard van het betreffende wiel. Als dat gelukt is betekent het meteen dat een full service nodig is. Hoewel ik zelf nooit een automaat met de hand opwind, kunnen op veel plaatsen op het internet hier klachten over zijn. Voor verdere gegeven over het uurwerk zie https://calibercorner.com/sellita-caliber-sw200-1/?highlight=sw+200 . Volgens mijn praktische logica zie ik niet in waarom je een automaat aan zou schaffen als je met hand wilt opwinden :joy: .

Mijn conclusie:

Archimede heeft een solide horloge neergezet in het “field watch” segment en niet getracht iets neer te zetten wat het niet is. Met name de hardheid van horloge kast en band zorgen ervoor dat krassen nauwelijks ontstaan. Samen met het saffier glas zorgt dit voor een klokje wat tegen een stootje kan en toch lang mee kan gaan. De kleine krasjes die eventueel wel ontstaan zijn nauwelijks zichtbaar door de fijne borsteling van zowel band als. De dikke uur markers en wijzers zorgen voor de duidelijke tijdsweergave. Hoewel bijv. een Seiko Alpinist, die ik ook heb, er in mijn ogen mooier uitziet, denk ik toch dat Archimede een betere toolwatch heeft, vanwege de gebruikte materialen. Ook dit is na 2 jaar zeker nog een blijvertje.

15 likes

Mijn beste,

Goed om te vernemen dat je zo tevreden bent over deze appetijtelijke Archimede outdoor!!
Ik wens je er nog vele sportieve jaren mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Numquam calceos veteres abiice antequam novos habeas. :joy:

1 like

Ik blijf het een prachtig horloge vinden die helaas voor mij wat te klein aanvoelde.
De kast is prachtig en de secondewijzer loopt strak langs de rand, mooi om te zien.

Mijn ex.

1 like

Hij bestaat ook als 41 mm versie

1 like

Yep. Klopt. Die staat ook al een paar jaar op mijn wensenlijstje (met vele andere horloges :sweat_smile:).

1 like

Ik mag vast nooit meer raden…wensenlijstje groter dan de inhoud van de portemonnee :joy:

1 like