Review: Helgray Silverstone Green

Een tijdje geleden zag ik in het topic “wat dragen we vandaag” de groene Helgray voorbij komen van Peter (@Piede). Toen Peter me er vervolgens meer over vertelde, steeg deze hulk snel verder naar boven in mijn wanted lijst. Vervolgens, 2 weken later, stuurt Peter me een bericht dat een ander forum lid (@rolf_k) hetzelfde horloge in de verkoop heeft staan! Ik kon dit natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan en heb het horloge gisteravond dan ook overgenomen van Rolf.
Peter en Rolf, bedankt! Enne Rolf, de koffie was lekker :slight_smile:

Helgray Silverstone
Het horloge is afkomstig van een project van kickstarter. Het 2e project van Nadim Elgarhy. Een interview met deze man vind je hier:
http://wornandwound.com/interview-with-nadim-elgarhy-of-makara-helgray-and-rossling-co
Van deze Silverstone zijn 4 types uitgebracht. Een witte, een zwarte, een blauwe en deze groene versie.

De specificaties

Binnenwerk
Het horloge heeft een hybride aandrijving van Seiko. Het is een hele mond vol, Seiko noemt het namelijk “Seiko VK64 Chronograph Hybrid Meca-Quartz movement”. Het uurwerk heeft de precisie van een quartz (is eigenlijk een quartz). De chronograaf wordt mechanisch aangedreven. De wijzer van de chronograaf loopt dan ook enigszins als de wijzer van een mechanisch horloge (tikgetal 1/5 seconde). Heel gaaf gedaan. Wanneer je de chronograaf reset, schiet deze ook terug naar de beginstand.

Kast en Glas
De zilverkleurige kast is gemaakt van RVS 316L en past mooi bij de wijzerplaat, heeft een diameter van 40mm en een hoogte van 11.5mm.
Het glas, van Saffier, is ligt gebold steekt iets boven de kast uit. De bezel is ook van rvs. Het voelt allemaal erg solide aan.

Lugs
Reden waarom ik het horloge ben gaan passen is dat ik ergens had gelezen dat de lugs, in vergelijking met andere horloges, verder naar beneden staken. Mensen met een grote pols kunnen hier last van hebben. De lugs steken dan in je pols. Gelukkig heb ik daar met mijn polsen geen last van.

Band
Normaal gesproken vervang ik de meeste banden vrij snel, maar ik moet zeggen dat ik best tevreden ben over de leren band. Naast de leren band zit er ook een stalen band bij, maar daar ben ik zelf nooit zo’n fan van (alleen bij warm weer).
De Helgray heeft een bandaanzet van 20mm.

Wijzerplaat
De wijzerplaat is de reden waarom ik het horloge heb aangeschaft. Anders dan anders vanwege de groene kleur. Het design verwijst naar de race cultuur van de 60er jaren.
Op de nr.3 positie wordt 12/24h aangegeven, op de nr.9 positie vind je de chronograaf.
Het horloge heeft geen seconde wijzer. De rode wijzer is tbv de chronograaf.
De datumweergave vindt je onderop de dial.
Met de lengte van de wijzers zit het wel goed!

Kroon
Persoonlijk vind ik het altijd mooi wanneer het logo in de kroon is verwerkt. Gelukkig hebben ze hier niet op bespaard. Al lees ik op internet dat het design in eerste instantie anders was.

Verpakking
Zeer netjes! Het geheel zit mooi verpakt in een soort reis etui. Inclusief een tool voor de bandjes! Top!

Kortom, ik ben er erg blij mee. Ga dit merk ook goed in de gaten houden.
Ter info nog even de website: https://www.helgray.com
Hopelijk heeft iemand wat aan deze review.

Hieronder nog even kort de belangrijkste cijfers:
Diameter: 40mm (excl.kroon)
Hoogte: 11,5mm
Aandrijving: Seiko VK64 Meca Quartz
Bandaanzet: 20mm
Lume: Ja
Waterdicht: 5ATM, 50m

Fijne avond!
Wander

P.S.: Nog wat extra foto’s :grinning::

23 likes

Je schrijft leuke reviews, niet altijd mijn-smaak-horloges, maar wel interessant om te lezen, en onbekend maakt al helemaal onbemind! :clap:

1 like

Gracias :smile:

Toffe review weer , thanx !

maar hoe is het met de lume gesteld ?

grt. Gerard

1 like

Mooie review, thx!

1 like

Leuke review en mooi klokje!

Ik vind hem persoonlijk op een donkerbruine rallye band het mooiste.

2 likes

De lume is vrij pover net als bij veel vintage stijl racing chrono’s. Niet storend. Oogverblindende lume hoort op een duiker. :wink:

2 likes

Lume:

1 like

@anon50762135EV inderdaad ontzettend gave band!
Waar hebbe gij deze gekocht?

1 like

Mooie combi, ligt (nog steeds) exact zo in de horlogedoos en krijgt regelmatig polstijd.

2 likes

DB10 straps. http://db10straps.tumblr.com/

2 likes

op de een of andere manier vind ik zelf witte wijzers t.o. een groene wijzerplaat
erg duidelijk ( ontdekt bij zo’n Avi8 flyboy ) bij wit tegenover zwart lijkt het contrast gek genoeg minder.

1 like

Hi Wander, tof dat ik een aandeel kon spelen in deze. Daarnaast complimenten voor de review en uitstekende foto’s!

P.s. ik zou de stalen band wel proberen. Voor mij een stuk comfortabeler dan de leren band, maar dat is natuurlijk persoonlijk :wink:

1 like

Nogmaals bedankt Peter. Zal de band een kans geven :wink:

1 like

Mooie review!:ok_hand:

1 like

Mooie review van een schitterend horloge.

1 like

en dat komt dus NIET door die witte wijzers,
maar door die zwarte plaat :innocent:

1 like

Leuke review erg mooi horloge en wou een compliment geven voor de band bij het horloge maar toen zag ik die donker bruine rallye band… Wow dat staat helemaal goed. Veel draag plezier

1 like

Bedankt! En inderdaad. Die band… Wordt weer een aanslag op mijn portemonnee met dank aan @anon50762135EV :wink:

2 likes