review HF inhouse topstukken

Leuk gedaan @Chillekasper! Chapeau! :sunglasses::+1:

1 like

Dat denk ik ook!

Enige die ik weleens heb vastgehouden is die Oriƫnt. Alleen dan met een groene wijzerplaat.

Leuk gedaan @Chillekasper!

1 like

Leuk gedaan! Wel een klein puntje van feedback stel je bent van plan om dit met meer collecties van verzamelaars te doen. Svp je eigen collectie thuis laten. Het lijkt me juist mooi om de volledige aandacht op de collectie van de verzamelaar te richten in plaats van er weer een Invicta draai aan te geven.

Edit, ik had je 2e filmpje nog niet gezien.

2 likes

Ik wist niet dat er Submariners waren met dag-datum, sword-style wijzers, blauwe sunburst en 3-6-9 numerals op de plaat. Om van een rode secondenwijzer maar te zwijgen. :slight_smile:

Dat was een beetje facepalm, eerlijk gezegd.

Verder heb je gelijk wat de Oceanus betreft. Voor 500 ballen zit het akelig dicht op Citizen Promaster en GS Quartz niveau, qua afwerking. In het metaal zijn ze waanzinnig.

2 likes

Leuk filmpje. Dank voor het delen.

1 like

Je hebt gelijk. Het is niet een Submariner replicaā€¦ Maar hoe dan ook op sommige websites staat dit horloge vermeld als Rolex hommage, ik zie ook een aantal overeenkomsten. Maar ook verschillen waarvan ik een aantal opnoemde in het filmpje. :wink:

1 like

Die zijn sowieso verboten, want vervalsingen uit het criminele circuit. Daar is hier helemaal geen sprake van, natuurlijk.

Laat die websites voortaan links liggen. Goede reviews beginnen met het kiezen van de juiste bronnen voor achtergrondinformatie, en als ze de Orient, wat is het, een Mako II of Ray, als Rolex Hommage betitelen zijn het gewoon slechte websites.

In dier voege dat het een duikhorloge is wat om de pols moet? Ja. In dat opzicht zijn alle duikhorloges Blancpain hommages. :slight_smile:

Ik wil absoluut de draak niet met je steken, maar als je je op video reviews toelegt stel ik echt voor dat je even een tikkie tijd investeert in goede bronnen voor wat achtergrond over de horloges.

Die Orients zijn klassiekertjes op zich, net als die Citizen Eco drive duiker. Ze hebben een vrij lange productie-run genoten, zijn immens populair en staan volledig op eigen benen. Ik zou het hartstikke geinig vinden als je zoā€™n ding iets meer op eigen merites beoordeelde. :+1:

3 likes

Tof initiatief en een leuke review :+1:

1 like

Inderdaad! :ok_hand:t2::ok_hand:t2::ok_hand:t2: Ik ben ook van mening dat Rolex zijn ontwerp daarop heeft gebaseerd. Maar omdat vandaag de dag Rolex meer naamsbekendheid geniet maakt iedereen en alles een horloge wat daarvan weg heeft. Daarom dat verschillende websites hele lijsten hebben met Submariner hommages. Jij noemt het misschien geen goede bronnen, maar dat gaat is natuurlijk subjectief, jij noemt het ene betrouwbaar en het andere niet. Overigens betreft dat klassieke. Zo oud is die Mako lijn van Oriƫnt niet eens. Komt zover ik weet nog uit deze eeuw (maar kan mij altijd vergissen). Leg mij eens uit wat er zo klassiek aan is. Zelfs Invicta is ouder in hun hommages, er zijn namelijk ook Invicta hommages van Blancpain/Rolex uit de jaren 60/70, dat noem ik klassiek.
Maar goed deze discussie hoeven wij niet hier uit te vechten, maar kunnen we beter in een andere topic doen.

Overigens ik ben geen horloge expert en zou mijzelf ook niet zo bestempelen. Ik maak deze reviews omdat: 1. Sommigen hier op het forum het leuk vinden om hun collectie eens vanuit een andere invalshoek te laten reviewen. Dat zou ik dus ook leuk vinden om met mijn collectie te laten doen, zou zo naar Amsterdam gaan als Jasper van @AmsterdamVintageWatches mijn collectie zou willen reviewen. Gewoon leuk, iemand anders zijn mening. 2. Ik doe dit niet omdat ik zoveel weet en mijzelf bestempel als expert. Maar omdat ik het leuk vind om dit te doen! :ok_hand:t2: Zal jullie ongetwijfeld zijn opgevallen, ik wil mij met name richten op Invicta. Ik hoef niet alles te weten van alle merken. 3. Dit was denk ik begonnen als een ludieke actie, maar ik kan echt genieten van andere merken en sommige modellen. Kortom: wie voelt zich geroepen om mijn collectie te reviewen?:laughing::wink:

Maar om deze betoog te eindigen. Ik vind het gewoon leuk om te doen. Ik zoek heus wel ff het een en ander op. Maar ik voel niet de behoefte om mij helemaal in de details in te lezen. Ik wil namelijk tijdens het maken van de reviews mijzelf laten verassen. Maar wanneer ik nu iemand heb beledigd omdat ik die Maki II een Submariner hommage heb genoemd dan bied ik hierbij mijn excuus aan. :sweat_smile:
Ik laat het verder ook hierbij betreft deze discussie omdat dat gebeuren over wel of niet hommage eigenlijk in een andere topic thuis hoort. :slight_smile:

3 likes

Gaan we nu ook al de historie van hommages en wie de eerste was van belang achten? Het moet niet gekker worden.

5 likes

Je hebt gelijk. Dat is eigenlijk niet relevant. Ik noemde het alleen omdat iemand erover begon. Maar daarom zoals ik al schreef is dit hele gekeuvel over Hommage of niet, iets wat ergens anders thuis hoort.

Ja, gewoon leuk. Het probleem is dat niemand op HF Jasper dan nog serieus kan nemen.

Maar nooit geschoten is altijd mis Kasper. Misschien kun je een zakje schepsnoep van de Jamin meenemen om hem over te halen! Succes.

1 like

:laughing::laughing::laughing::laughing::laughing: hier kan ik echt om lachen!:joy::joy::joy::joy:

Hilarisch wanneer je de automatische ondertiteling er bij aan zet :rofl:

1 like

Weer met veel plezier bekeken. Dank!

1 like

Een horloge met een productie-run van 12 jaar zonder wijzigingen wat bij de community best in hoog aanzien staat noem ik een klassiekertje. Dat ding bestond al tien jaar voor ik over horloges na begon te denken, en is voor velen een gateway-automaat geweest.

Iets hoeft voor mij niet uit 1953 te komen om een klassieker te zijn, maar ja, dan kom je in de ā€œwat is nou een icoon?ā€ discussie terecht. Die is meestal zinloos.

Overigens bestaat het bedrijf achter Orient al sinds 1901. Het overleefde de oorlog, maakte in 1949 een sluiting van een fabriek mee, en ging in 1950 als Orient door. Het werd pas in 2009 onderdeel van de Seiko-Epson keiretsu, dus het merk is geenszins geschiedenisloos.

Daā€™s gewoon een keuze die ik kan respecteren. Sommigen vinden dat inderdaad leuk om te zien, mijn kop thee is het dan niet, wat ook een keuze is. :+1:

Met dien verstande dat de Orient Mako en Mako II geen hommages zijn.

Ik wilde zeggen dat ze eerder op een Longines Hydroconquest lijken, maar wat schetst mijn verbazing: de Orient Mako was er al drie jaar voordat de Hydroconquest door Longines geĆÆntroduceerd werd. De hydroconquest is dus eerder een Mako-hommage.

:wink:

1 like

Mooi als iemand zo ver gaat met zijn hobby. Ik zou de volgende x een kleedje gebruiken om de horloges op te leggen. Ziet er net wat beter uit

Dat wist ik niet!:wink:

1 like