PELLIKAAN PT2
HELAAS ZIJN DE FOTO’S NIET MEER BESCHIKBAAR
Enkele maanden geleden ingetekend en ineens was hij klaar. De PT2 met grote flieger-kroon.
Al bij het oppakken van het horloge was het gevoel goed; lekker zwaar!
Wijzerplaat recht? Ja! En meteen omgedraaid…… De prachtige 6498-1 met blauwe schroefjes lacht mij tegemoet.
Jammer dat er nog geen Pellikaan horloge-doosje is maar ach, het compenserende extra Nato-bandje maakt alles weer goed (doosjes heb ik zelf nog wel).
Op mijn brede polsen staat het horloge redelijk groot wat mij deed overtuigen dat ik met een 47mm te maken had. Dit bleek na opmeten 45mm te zijn. Even naast een 47mm Zeno dan maar…
.
Bijzonder want meestal is het andersom en lijkt het horloge aan de pols ineens kleiner. De Navitimer heeft datzelfde effect; valt ook groot aan de pols.
Ineens valt het mij op dat het horloge de exacte tijd aangeeft en nauwelijks hoorbaar tikt. Dat is bij mijn Zeno (met Felsa) en Poljot (met Poljot?) wel even anders (tik, Tik, TIK).
De volgende dag geeft het handopwindertje nog steeds de juiste tijd aan (da’s al twee dagen vanaf verzenden!) en wordt het tijd voor wat microscopisch onderzoek.
Het eerste dat opvalt zijn de kleine lettertjes “Dutch Made” onder de 6 uur.
In één klap ben ik verkocht. Je zal toch maar een horloge kunnen bedenken wat vervolgens door een paar horlogeliefhebbers wordt gekocht? En dan staat ook je naam er nog op! “Utrecht Made” was een optie maar dan was het weer overdreven geweest. Zo is hij goed.
Enfin, verder met de loupe. Het ontwerp van de wijzerplaat is zelfs vergroot erg strak. De luminova zit er erg precies op. Bij de wijzers is deze lichtgevende laag wat dikker en minder strak maar zonder loupe is hier niets van te zien.
De kroon is hoekig maar niet te scherp en had van mij nóg groter gemogen. Dat het voor 98% van de toeschouwers dan een gedrocht zou worden zou ik trotseren; ik ben gek op grote kronen!
Met de lens steeds strakker op de ogen naar de achterzijde…
ook hier valt op dat het handwerk is. Zag ik aan de voorzijde nog een micro-pluisje achter het saffierglas dwarrelen, ook hier is de arbeid voelbaar. Het feit dat de kast niet in een stofvrije, steriele fabriek door een chagrijnige robot is dichtgeschroefd is met het vergrootglas te zien…
en ik had het niet anders gewild. Lastig uit te leggen maar wellicht komt de vergelijking “echt Vs siliconen” in de buurt.
Even tegen de pols aangehouden vind ik de Nato niet mooi. Uberhaupt vind ik Nato niet mooi dus dat was een verloren wedstrijd.
Zoals ooit op het forum reeds verklapt is mijn combinatie meestal een zwarte plaat op een bruine band dus ook hier moest ik op zoek naar iets bruins van 22mm. Ik heb iets sportiefs en iets klassiekers genomen en dat staat niet onaardig.
Conclusie;
Voor de prijs waar ik normaliter een Zeno voor zou kopen heb ik nu een Pellikaan waar liefde en aandacht aan is geschonken. Redelijk uniek, goed uiterlijk en perfect gevoel!
Jur
Nog wat specificaties:
waterdichtheid (5 atm), saffierglas aan voorzijde.
Indexen voor uren minuten en kleine secondes
Mat zwarte wijzerplaat met witte opdruk. Uur indexen in wit Superluminova) Wijzers in Breguet stijl in wit Superluminova. Kleine sekonden in lepine stijl Kast in roestvrij staal (rvs) driedelig met glazen achterzijde, diameter 45 mm, dikte 13 mm, band aanzet 22 mm (O-ringen op achterkant, voorkant en kroon, J-ring op glas) Kroon: Grote Flieger of rechte kroon
SWISS ETA 6498-1 soignee handopwinder uren minuten seconden
vergulde messing balans, balansveer nivarox 2, gangreserve 46 uur, tikgetal 18000 per uur (2,5 Hz)
Gang nauwkeurigheid:
Maximaal +10 sec/dag , -4 sec/dag achter in alle posities