Een paar weken geleden heb ik van @Ramos de Seiko Presage SARY055 overgenomen en ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Ramos heeft al een mooi NA topic geschreven over dit horloge (zie NA: Seiko SARY055). Deze review is een kleine aanvulling daarop.
Ik had het horloge natuurlijk al vaker voorbij zien komen op het forum. Na de review van Ramos begon het te kriebelen zag waarna ik er later één te koop staan op e-bay. Gelukkig keek ik voor ik op de bestelknop drukte nog even op HF. De deal met Ramos was snel gemaakt en een paar dagen later lag het pakketje op mijn tafel. Let vooral op het plakband (nice touch ).
Datum weergave (Kanji wheel)
De SARY055 is een JDM horloge met het voor sommigen gewilde Kanji wheel (ook voor mij een leuk extraatje). De dagen worden dan weergegeven in het Engels of Japans. Er is ook een export versie van dit horloge op de markt met weergaves in andere talen. Deze wordt verkocht onder referentienr.SRP527.
De zaterdag en zondag worden in een andere kleur weergegeven. Waarom dit zo is, is mij niet geheel duidelijk. Redenen op het internet variëren van:
De Japanners gebruiken deze kleuren in de agenda/kalenderweergave:
- Blauw: Lokale vakantiedagen (local holidays)
- Rood: Zondagen en nationale vakantiedagen (public holidays)
Enkele grappig bedoelde redenen als:
- Blauw: Rustige kleur, start van het weekend.
- Rood: Onrustig/paniek. De volgende dag start immers de werkweek weer.
Mocht iemand weten waar de kleuren voor staan, laat het weten.
Dial
Er kleeft altijd een risico aan het bestellen van een horloge die je niet gepast hebt. De kleur van de dial kan in vergelijking met de foto’s op internet anders uitpakken, verhoudingen die niet kloppen, storende afwerking, etcetera… Ik had vooraf één twijfel over het horloge. De opvallende, wat grotere chapterring met blauwe aanduidingen. Enkelen storen zich daar aan, gelukkig geen probleem voor mij. De kleur van de dial verandert van crème/champagne naar wit, afhankelijk van de lichtinval. Ook heeft hij een mooie sunburst.
Het horloge heeft geen lume. Ik geef daar niks om, maar het kan voor sommigen een dealbreaker zijn.
Indexen
Waarschijnlijk kijkt de gemiddelde mens hier niet naar, maar deze neuroot wel. De opgelegde indexen zijn volledig rondom gelegd. Dus ook naast de datumweergave is een, weliswaar verkapte, index geplaatst. Het maakt voor mij de cirkel compleet. Ik kan daar blij van worden .
Kast en Glas
De zilverkleurige kast van RVS is mooi afgewerkt, heeft een diameter van 41mm en een hoogte van 11,4mm.
Het glas, van saffier, is mooi vlak en steekt iets (minimaal) boven de bezel uit.
Het voelt allemaal erg solide aan. Gelukkig stoort het formaat, dat iets groter is vergeleken met mijn andere horloges, mij niet!
Markt
Hoe de Seiko SARY055 zich in de markt positioneert zal ik enigszins toelichten door ze naast 2 van mijn andere Seiko’s te leggen, namelijk de Seiko 5 sports (SNZG03) en de Seiko Presage SARX (SARX015). Helaas heb ik geen SARB, want deze valt er nog net tussen.
Kast
De kast laat gelijk goed zien waar het prijsverschil vandaan komt. Naast het gebruikte rvs (lijkt wel een andere legering?), is het verschil in afwerking duidelijk zichtbaar. Van het “vijfje” naar de “SARY” en vervolgens de “SARX” neemt de kwaliteit van polijsten en borstelen aanzienlijk toe. Ook de kastvorm verschilt qua complexiteit.
Dit geldt ook voor de kroon. Het “vijfje” wordt zonder logo geleverd, de “SARY” en “SARX” met logo.
Band
Ook aan de stalen banden zijn de verschillen in afwerking duidelijk te zien. Normaal gesproken swap ik direct naar leer. Stalen banden krijg ik om e.o.a. reden nooit in de juiste lengte, ondanks de vele verstelmogelijkheden. Al moet ik wel bekennen dat ik daarin een mierenn%#*^@ ben. De SARY055 heeft niet uitzonderlijk veel verstelmogelijkheden, maar is het eerste bandje die ik goed krijg afgesteld. Eindelijk! Helemaal top!
Binnenwerk
Het horloge heeft een automatisch binnenwerk, hacking, kaliber 4R36A (waarbij de A staat voor 1e generatie). Het staat bekend als één van de betrouwbare werkpaarden van Seiko. Hieronder een plaatje met de specs.van het uurwerk die ik vond op internet met daarbij de link van de website (erg informatieve website over dit uurwerk!).
Bron/link: watcharama
Conclusie
Ik ben erg tevreden met het horloge, al kan ik me voorstellen dat het formaat voor sommigen te groot is voor een dresser.
Prijs/kwaliteit verhouding is top. Voor de bandenswappers onder ons is dit ook een makkelijke prooi.
De specs.:
Seiko Presage SARY055
Diameter: 41mm (excl.kroon)
Hoogte: 11,4mm
Aandrijving: 4R36A
Reserve: 41 uur
Bandaanzet: 22mm
Lume: Nee
Waterdicht: 10ATM
Stijl: Casual / Casual sporty, past eigenlijk overal bij.
Zo, weer wat info toegevoegd aan de wiki van HF
Veel leesplezier :.
Mocht ik wat vergeten zijn of verkeerd hebben, laat het weten.
Gr.Wander
Nog wat afsluitende art-pics, gewoon, omdat het kan:+1: