Review: Seiko SBTM323 - Lekker Clean

Absoluut niet! Ik vind m prachtig! Mijn vrouw ook trouwens… :thinking::astonished::grin:
Hij loopt nu zonder ontvangst 1 seconde voor.

1 like

:sweat_smile:

2 likes

Die ben je dus binnenkort kwijt :wink:

2 likes

Die stap heb ik gemist bij mijn witte. Snap ik ook waarom die geen signaal had :sweat_smile:

Snel een herkansing met de blauwe versie

4 likes

Gelukkig heeft ze een kobalt nikkel allergie :grin: wil ze straks natuurlijk de titanium versie…

Band is inmiddels op maat, 3 schakels eruit en zit perfect op mijn 17,5 cm pols met de micro verstelling op de “korste” stand. Kan zonodig 1 stapje langer in de zomer.
Draagt heel comfortabel en licht. Ligt mooi plat op de pols.

13 likes

Volledig met je eens! Heel mooi en bescheiden groen.

Het is mij zojuist wel gelukt.

Controleer of het horloge op de juiste tijdzone staat, trek de kroon 1 klik uit. De secondewijzer moet in de wintertijd op DCF staan en in de zomertijd op DCF+1 seconde. Mijn horloge stond op JJY dus de Japanse tijdzone. Draai de kroon voor- of achteruit om te corrigeren en druk 'm weer in.

Leg het horloge voor een raam met vrij zicht richting de DCF tijdzender met de 9 naar de zender gedraaid, want daar zit de antenne.
Beweeg het horloge tijdens het synchroniseren niet.

Na de drukknop 3 seconden ingedrukt te hebben met een sateprikker bewoog de seconde wijzer snel naar de 12. Een minuut later snel naar de 10 hetgeen betekent: sterk signaal. (9 is matig, 8 is slecht). Na 1 en 2 minuten draaide de wijzer een snel rondje van 10 naar 10 waarna de tijd exact correct werd ingesteld. Hij had dus 3 pogingen nodig en ontving 3x een sterk signaal, DCF zend elke hele minuut de datum, tijd en DST informatie uit.

Automatisch synchroniseren gebeurt 's nachts rond 02:00, 03:00 en 04:00 als je zorgt dat het horloge DCF goed ontvangt door bovenstaande tips op te volgen.

Kaartje met de locatie van de DCF zender.

6 likes

@fdpg1963 bedankt voor je uitleg. In één keer gelukt. Ik was er stiekem vanuit gegaan dat het horloge het dichtbijzijnde signaal zou pakken en dat dit vanzelf de europese zou zijn.

Nu direct goed signaal en na een 10 minuten draait hij zichzelf op de seconde nauwkeurige met mijn telefoon.

Hierom is een forum dan weer super handig, de manual is in het japans en de online engelse versie maak ik het niet uit wijs.

Nu de band nog inkorten als mijn toolkitje ergens op gaat duiken uit een verhuusdoos.

Fijne dag allemaal

4 likes

Graag gedaan! Mooi dat het gelukt is.

Ik ook. Ik kreeg pas argwaan toen het horloge 7 uur voorliep, inclusief datum.
Pas toen @solo zei dat het in Japan al een dag later was heb ik naar de tijdzone gekeken en die stond op JJY (Het bewijs dat het een JDM model is)

Het horloge zoekt de juiste tijdzender aan de hand van de ingestelde tijdzone zo blijkt uit de handleiding. De tijdzenders verschillen niet alleen qua uitzendfrequentie maar ook qua data format.

3 likes

Ik doe ook weer mee :sunglasses:

12 likes

Mooi! Staat ook goed op leer. Ik vind de schakelband nog een beetje AliExpress achtig. Ziet er wel mooi uit verder. Bij mijn groene wijzerplaat misstaat een bruin lederen band niet denk ik.

Ga je ook nog voor een titanium exemplaar?

1 like

Oei die blauwe is zo op de foto vele malen mooier dan op een plaatje.

Ik ben benieuwd naar de stalen band van de nieuwe groene. Vind de band van de titanium versie mooier stiekem. Alleen de plaat van de titanium is naar mijn mening weer minder als je die lijnen allemaal ziet.

4 likes

Ik vind de stalen band helemaal kut. Is totaal niet in verhouding met de kwaliteit van de rest van het horloge. Dus voor mij op leer!

Ik denk het niet. Vind de meerprijs van bijna 200 euro niet de moeite. En ook al is die band mooier en van hogere kwaliteit, voor titanium horloges op titanium banden heb ik mijn The Citizens :innocent:

2 likes

wow, die knalt wel zeg. Dit doet meer recht aan het horloge dan de salesplaatjes. Geniet er van zeg!

2 likes

Die titanium band is zeker mooier. Ook solid endlinks en een betere sluiting. Lijkt op de SARX band.

De plaat is met die strepen minder en ik krijg de indruk dat de blauwe plaat meer paars is bij de titanium variant.

1 like

pohhhh wat een klapper toch !

3 likes

Zeker! Ben er heel blij mee, qua uiterlijk en techniek.

1 like

Ik heb de witte variant van @Piede overgenomen voor m’n vrouw.
Zojuist even de duidelijke instructies van @fdpg1963 opgevolgd.
Grappig om te zien hoe dat gaat.
Dadelijk nog even het bandje laten inkorten en dan is zij ook weer blij.
Dankjewel voor de uitleg.

2 likes

Smaakvolle keuze!

Graag gedaan! De JDM horloges worden standaard afgeleverd voor de Japanse markt en staan daarom op Tokio tijd en daarmee op de tijdzender JJY weten we nu. Blijft leerzaam, tijdzenders…

2 likes

Mooi horloge zeg.

Ik ben zelf een groot fan van de set n forget horloges. En heb derhalve diverse seiken Sbgxen/ citizen chronomasters / edifice en een oceanus in de collectie. Ikzelf zou deze overwegen ter opvolging van de oceanus, maar zoals uitgelegd in deze side by side is dat een moeilijke keuze. Wel een leuk filmpje waarin ook veel uitgelegd wordt over de sbtm

4 likes

Casio Oceanus is gewoon een solide en mooi horloge voor een scherpe prijs. Ik vind de Seiko het mooist qua wijzerplaat, wijzers en het ontbreken van teksten als “tough movement” maar buiten dat vind ik ze allemaal mooi, ook qua techniek.

1 like