Review: Seiko SBTM323 - Lekker Clean

Review Seiko SBTM 323

Vorig jaar (22-04) poste @citizenx (hij zal het zich waarschijnlijk niet meer herinneren :smile:) onderstaand overzicht met Seiko SBTM horloges in het “meer Seiko modellen 2022 topic”. Mijn aandacht was getrokken.

Fuck. Weer een toevoeging aan mijn wanted lijstje :scream:.
Ik wilde al langere tijd een Seiko die lekker clean was. De SARB033 voelde altijd te klein (38mm) voor mijn pols en op mijn overzicht stond dan ook al een tijdje de SARX035 te lonken.
Deze SBTM serie is dan wel niet mechanisch, maar het ziet er wel verdomde lekker uit. De maten zijn met 39,5 x 46,1 x 9,5 (!) voor mij ideaal, dus de trekker was snel overgehaald :facepunch:.

Er was/is echter weinig te vinden over deze serie (JDM only). Tijd om er een stukje aan te wijden imo.

Zonne-energie en radio-power

In één van mijn eerste reviews op HF heb ik al eens geschreven over het eerste horloge op zonne-energie. Die credits gaan volgens mij namelijk naar Citizen met hun Cryston Solar cell.

Het eerste horloge dat radio signalen gebruikte voor het synchroniseren van het quartz uurwerk staat volgens het www op naam van Junghans (genaamd Mega 1 uit 1990).

Het eerste kaliber dat radio signalen kan ontvangen van 3 locaties verspreid over de wereld is grappig genoeg ook gelinked aan Junghans. Dit keer betreft het echter een samenwerking tussen Junghans en Epson (in 2005)? Zie artikel webwire

Het 7B72 kaliber dat Seiko heeft gebruikt voor deze SBTM serie is een combinatie van o.a. bovengenoemde technieken. Het quartz uurwerk wordt continu gekalibreerd door ontvangst van radiosignalen van stations verspreid over de wereld (China, Duitsland, Groot Brittannië, Japan en de Verenigde staten). Daarnaast wordt het horloge opgeladen door een zonnecel (geplaatst direct onder de wijzerplaat).
Een combinatie (precisie en gemak) waar ik steeds vrolijker van wordt. Mijn Citizen Excalibur loopt ook al jaren op zonne-energie, zonder problemen. Geen servicebeurt, geen batterijwissel, heerlijk.

Het gevoel

Kortom, het is een heerlijk grab and go horloge. Loopt altijd op tijd, is heerlijk licht qua gewicht (geen automatisch uurwerk) en is ook nog eens netjes afgewerkt. De indexen spelen daarnaast mooi met het licht. De wijzerplaat veranderd, afhankelijk van het licht, van zwart, naar antraciet, naar grijs.
De zijkant is licht geborsteld waardoor je geen last hebt van vingerafdrukken.

Heeft het horloge een tijdje in de doos gezeten? Geen probleem. Dan schakelt het horloge over in de slaapstand. Zodra je het horloge weer uit de doos haalt (en het in contact komt met licht, draaien de wijzers weer naar het juiste tijdstip en draait de datumschijf weer naar de juiste datum. Prachtig om te zien!

Wat Seiko dit keer ook goed heeft gedaan (althans bij mijn horloge). De wijzers tikken precies op de uurmarkeringen en vallen niet tussen wal en schip. Ze kunnen het dus wel! Volgens mij heeft Seiko de kwaliteit steeds beter onder controle. Ook vind ik de locatie van de puntjes met lume goed gekozen.

Minder

Het horloge heeft natuurlijk ook een paar punten waar ik niet vrolijk van wordt.

De sluiting van de stalen band heeft maar 2 verstelmogelijkheden. Ik heb inmiddels bij Casio en Citizen gezien dat het mogelijk is om een snelverstel-mogelijkheid in een kleine clasp te verwerken. Dit zou imo de standaard moeten worden. Seiko, doe er wat aan!

Daarnaast irriteert het mij om eoa reden wanneer er geen logo verwerkt wordt in de kroon. Het geheel voelt dan wat goedkoper aan. Gelukkig blijft het wat mij betreft bij deze 2 puntjes.

Supercool - Seiko’s super clear coating

Ik had er al eens van gehoord. Nu heb ik het ook gezien. Wat is dat gaaf zeg. Het glas lijkt in vanuit bepaalde hoeken en bij een bepaalde lichtinval compleet te verdwijnen. Je moet het zien om het te begrijpen. Ik kan helaas niet veel vinden over de techniek er achter, al begrijp ik dat ze dit realiseren door diverse lagen anti-rteflectie coating aan beide zijden van het glas aan te brengen, waarmee reflecties met 99% gereduceerd worden. Het valt blijkbaar op, want over het algemeen spreekt niemand mij aan op mijn horloges, maar hier heb ik al 2 keer een opmerking over gekregen.

Hoeveel moet dat lekkers kosten?

Dat is nu ook het lekkere. Je hoeft gelukkig geen diepe zakken te hebben. Ik heb deze bij Sakura
aangeschaft voor € 352 (en ik zie dat de prijs inmiddels is gezakt naar € 277). In mijn ogen een
(h)eerlijke prijs voor deze JDM.

Technische info

Diameter: 39,5mm
Lug to lug: 46,1mm
Dikte: 9,5mm
Frequentie: 32,768 Hz
Afwijking (bij geen signaal): ±15 seconden per maand
Batterijduur zonder lichtbron: ± 9 maanden

Kortom, ik ben er blij mee. Misschien dat ik tzt nog de groene versie toevoeg aan mijn kistje :smile:

Fijne avond! :grinning:
Wander

59 likes

Mooi horloge, vooral de ‘grove’ sunburst op de plaat :+1:

1 like

Ziet er leuk uit! Goeie daily.

1 like

Wat een tof model! En fijn dat er alleen Seiko en geen andere tekst op de dial staat :+1:
Wat is de lug maat? (20mm hopelijk?)

1 like

Nice!:heart_eyes::ok_hand:

1 like

Hele mooie aanwinst!
Doet mij zelf een beetje aan de Sarx035 denken en dat is zeker een compliment!

1 like

Die is idd 20mm :+1:

1 like

Qua looks wel. De afwerking en gebruikte materialen van de sarx zijn echter wel van een hoger niveau.

1 like

Thanks en damn dit gaat weer geld kosten :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Waar zijn eigenlijk de teksten voor die bij verschillende markers staan ?

1 like

Wat een gaaf ding zeg. Leuk alternatief voor een Casio Oceanus. Gaat op m’n lijstje, dankjewel voor de tip en gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :blush:

1 like

“Msf dcf” bij 12u verwijst naar het type receiver dat in het horloge verwerkt zit. De andere teksten ga ik even uitzoeken.

2 likes

Leuke review. Je hebt mij geënthousiasmeerd :grinning_face_with_smiling_eyes:. Qua shinen, gaat het dan naar een sportieve dresser of zo?

1 like

Nee hoor. Het is gewoon een net horloge. Vooral de super clear coating die is aangebracht op het saffierglas is indrukwekkend. Daarnaast vind ik het heerlijk dat je er nooit mee naar om hoeft te kijken. Geen servicebeurt of horlogebatterij en hij loopt altijd op tijd. :ok_hand:

Was nog wel vergeten om te melden dat er ook nog een volledig zwarte versie beschikbaar is, de SBTM325. Zo te zien voorzien met een speciale “hard coating”.

sbtm325

5 likes

Heel mooi hoor, doen me ook een beetje aan Casio Edifice EFV-100 denken…

1 like

2 likes

Mooie review, bedankt. ik heb die coating ook op de safier vanmijn Seiko Astron, werkt inderdaad geweldig. Citizen heeft ook zo’n soort coating op zijn Chronomaster horloges.

1 like

Leuke NA. Dank daarvoor. En veel plezier met deze mooie aanwinst!

1 like

Ja, ben daar echt van onder de indruk.
Astron staat inmiddels ook op mijn “radar” :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 like

Batterijduur zonder lichtbron: ± 9 maanden.
Klopt dit wel?
Is het te vergelijken met de Eco-drive
systeem van Citizens?

1 like