Al tijden liep ik met het idee dat er naast mijn geliefde Pelagos een andere tool duiker moest komen. Maar wat kon er naast de Pelagos komen. Ik dacht aan het terugbrengen van een Sinn 103 st sa, maar die was toch te dik en te glazend. Hmmm, dan misschien een Omega Seamaster 2265? Nee, toch te bling en iets te ouderwets. Misschien dan een Damasko? Nope, geen model dat mij aanspreekt.
Maar wat dan wel? Een Sinn u1 of ux? Wekenlang heb ik informatie vergaard over de U1 en UX, uiteindelijk is het de U1 geworden omdat deze automatisch is Hoewel er in de UX eigenlijk veel meer spannende techniek zit, naast de al spannende techniek van de U1.
Sinds ik de U1 heb is deze nog niet van mijn pols geweest.
Maar wat is de U1 eigenlijk? De U1 is een no-nonsense duiker die ECHT over ontwikkeld is! Wat heeft deze duiker dat hem anders maakt dan normale duikers? De bezel is van getegimenteerd staal, de kast is van duikboot staal, 1000 M waterdicht zonder mega dik te zijn, getegimenteerde sluiting en een swiffer duster aan je pols.
De bezel van deze klok is van getigemteerd staal, wat inhoudt dat het staal van de bezel ruim 5 keer harder is dan standaard staal. Een soort van Chuck Norris onder de horloges. Als je de U1 op een steen legt moet je bang zijn dat er geen krassen op de steen komen. Dit klinkt allemaal heel geweldig maar het draaien van de bezel is niet wat je verwacht van een 1500+ horloge, hoewel de bezel is ontworpen om tegen alle omstandigheden te kunnen, van extreem koud tot extreem heet konden ze hem niet soepel laten draaien. Wel is het een captive bezel wat inhoudt dat je hem makkelijk kunt verwijderen en schoonmaken.
De kast is gemaakt van duikboot staal, dat eveneens als de tegimented kast veel harder is dan normaal staal, ongeveer 4 keer harder.
Dus geen krassen magneet De kast is niet al te hoog, ( 14,35mm) waardoor de sinn niet storen is ondanks het hoge gewicht. Op de silicone band weegt de U1 170 gram. Dit is dus geen lichte jongen. Wel kun je er lekker mee afwassen op de camping zonder je zorgen te maken of de U1 daar wel tegen kan. De Sinn is namelijk 1000 M waterdicht. Daarnaast een banden swapper, want de U1 heeft drilled lugholes.
De band van de U1 is goed en vormt zich mooi naar je pols, ook is de sluiting erg mooi, net als de bezel is deze tegimented en krast hij dus niet, GEEN DESKDIVE SPOREN
Het enige minpuntje aan de band is dat het echt een stofmagneet is, door het zwart van de band valt elk stofje enorm op. Dat is erg jammer, maar de kras loze sluiting maakt en hoop goed. De sluiting heeft divers extention en functioneert zoals je van een sluiting mag verwachten.
Doordat de specs van de kast zo denderend zijn kan het natuurlijk niet anders dan dat de U1 saffierglas heeft. Dit saffier is 3,5mm dik en is voorzien van 2 AR lagen, persoonlijk had ik liever gezien dat het glas alleen aan de binnenkant ontspiegeld was, maar Sinn claimt dat de AR coating op een fractie na even hard is als saffierglas. Ik heb dan ook nog geen krassen kunnen ontdekken op mijn U1.
De lume op de U1 is niet zo bijzonder, een seiko monster maakt de U1 10x in qua felheid. De lengte heb ik helaas nog niet nauwkeurig kunnen testen.
Het hele horloge is ontworpen om zo stealth mogelijk te zijn en zoveel mogelijk te kunnen verduren. De hele U1 is mat afgewerkt, deze tool uitstraling vind ik erg vet en past dan ook goed bij een duiker met deze specs. Wat mij dan wel opvalt is het feit dat de wijzer glanzend zijn, de reden daarvoor heb ik niet kunnen vinden. In eerste instantie stoorde ik mij er aan, maar het zal wel een van de 7 horloge schoonheden zijn. (kleine imperfecties maken juist perfect!)
Dus, over het algemeen vind ik dit een topklok. Waarmee je nooit bang hoeft te zijn dat je hem kapot maakt!
Wat zijn de Pro’s:
Getegimenteerd staal
Duikboot staal
1000 M waterdicht
Dik saffierglas
Getegimenteerde sluiting
Con’s:
Silicone, swiffer duster band
2 zijdig AR
glanzende wijzers
Dit is voor mij zeker een keeper, hoewel ik even heb geroepen dat ik hem weg wilde doen.
Dit ben ik in love met de U1.