Wij hebben geen topic kunnen vinden over Richard Mille op het forum, dus we delen graag onze ervaring over de reparatie die we hebben uitgevoerd aan een Richard Mille.
Normaliter houden we ons voornamelijk bezig met de reparatie van Rolex en Cartier horloges maar recent hebben we op speciaal verzoek een Richard Mille RM010 gereviseerd voor Collectors Gallery Dubai. Het uurwerk liep slecht en het was vuil. Een full service was nodig om het uurwerk weer schoon te maken en het horloge weer goed te laten functioneren.
De RM010 is gelanceerd in 2006 als opvolger van de RM005 en is een van de eerste Richard Mille-modellen. De RM010 maakte gebruik van Vaucher-uurwerken. Het ontwikkelen van dit uurwerk in samenwerking met Vaucher was een enorme uitdaging. Ze hebben het maximale gehaald uit het skeleteren van een titanium basisplaat, wat heeft geleid tot een extreem lichtgewicht uurwerk. Het is prachtig gemaakt en leuk om aan te werken, maar het brengt ook de nodige risico’s met zich mee. Bij het skeleteren van een uurwerk veranderen de afstellingen, en door het aandraaien van schroeven kan er al een hoogtelucht verschil ontstaan in het radarwerk. De uurwerkonderdelen, zoals de kloven, zijn PVD-gecoat, wat betekent dat je extra voorzichtig moet zijn om krassen te voorkomen.
Een ander interessant onderdeel van dit uurwerk is de speciale rotor. Deze kan je ‘aanpassen’ aan de gebruiker door de armen in een andere positie te zetten. Voor iemand met bijvoorbeeld een actief leven die het horloge tijdens het sporten draagt, kan het gewicht verplaatst worden, waardoor de rotor minder snel draait. Dit voorkomt continu overwinden en slijtage van de dubbele veertonnen.
Na dat het uurwerk gedemonteerd en gespoeld was konden we weer beginnen aan de montage. De schroefjes zijn geen normale schroefjes zoals je bij bijvoorbeeld een Rolex ziet maar een soort mini torx schroefjes. Met een speciale schroevendraaier kunnen we deze netjes vast zetten. Hierbij is het dus belangrijk om goed aan te voelen hoeveel kracht je zet. Het horloge heeft een saffieren datumschijf en wijzerplaat. Tijdens het monteren van de saffieren wijzerplaat leg je een dikke bus op het uurrad. Hier valt de wijzerplaat op en daarna schroef je hem met 2 grotere schroefen of de 2 en 8 uur positie vast. Wanneer je deze schroeven te hard zal aandraaien is het risico groot dat de saffieren plaat breekt maar je merkt ook meteen dat door te hard aan draaien de hoogtelucht van het uurrad minimaal wordt. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat de wijzers niet kunnen draaien. Een erg delicaat klusje wat met veel gevoel moet worden uitgevoerd.
Uiteindelijk schroeven we het uurwerk weer op 4 punten vast in de kast en monteren we het geheel stofvrij af. Bij dit soort uurwerken met open gewerkte kasten zit de moeilijkheidsgraad vooral ook in netjes werken en de olie en vet minimaal op de juiste plekken aan te brengen. Na de controles te hebben uitgevoerd kon het horloge weer terug naar de klant.
Voor ons was dit een leuke klus. Vanwege de vele wisselende reacties op het merk Richard Mille zijn we benieuwd wat jullie van dit moderne stukje techniek vinden.
Geniet van de foto’s en de zondag.