Ik voelde hem al aankomen… Ja hoor balansschroefje gebroken ![]()
Been there done that:
Ik heb het toen wel voor elkaar gekregen, halverwege het boren begon het schroefje al mee te draaien en draaide er vanzelf via de binnenkant weer uit ![]()
Ik voelde hem al aankomen… Ja hoor balansschroefje gebroken ![]()
Been there done that:
Ik heb het toen wel voor elkaar gekregen, halverwege het boren begon het schroefje al mee te draaien en draaide er vanzelf via de binnenkant weer uit ![]()
Ik kon toch niet wachten…
Het uurwerk gaf me nog geen hints. Als ik er tzt mee aan de slag ga, dan zal ik kijken wat de achtergrond hiervan is. Ik vermoed niets spannends. Hij is gewoon leuk.
Zeker! En die ga ik dragen ook!
Gelukkig heb je uiteindelijk wel goed gedraaid , want om 1200 vertelde je ons dat er echt wel wat bij mocht komen aan verkopen en dat de ochtend niet zo super was…je mede kraamgenoot zuchtte dat jullie nog 4 uur te gaan hadden
Deze keer een aardige beurs. Het was wel absurd druk.
Naar huis gegaan met een nos sandoz redfish een mooie fortis cosmonauts en nog wat opknap dingetjes
De fotos van de sandoz doen hem geen recht aan
hij is als nieuw met een gaaf facet glas
Klopt. Jullie hadden het zo ontzettend druk, dat ik er niet meer tussenkwam. Ik heb half over schouders kunnen kijken wat Julie voor moois hadden meegenomen
Ik zag in ieder geval dat jullie er met veel plezier stonden.
even later,
Mooi uurwerkje
De drie die ik de vorige Rikketik in Januari bij Marnix kocht:
2 x Verdal en een Novera
De twee Verdals hebben een FHF 150 uurwerk net als die van jou, @Cav, zo te zien.
In de Novera zit een redelijk zeldzame ETA 1001.
Alle 3 de uurwerkjes zien er als nieuw uit (en dat zijn ze waarschijnlijk ook). Maar 40 jaar of meer magazijn hebben ze geen goed gedaan en ze lopen dus niet door de verdroogde smeermiddelen. Ik kan dat zelf niet servicen, maar die van mij mogen daarom, t.z.t. als @basvg er een keer tijd voor - en zin in heeft bij hem gaan logeren.
Verdal heeft een Belgische achtergrond en is gerelateerd aan Pronto. Het heeft een aardige geschiedenis, kijk even in dit draadje daar vind je wat interessante info over Verdal:
Van Novera heb ik alleen dit kunnen vinden en dat verwijst dan denk ik weer naar EDOX, als je doorzoekt op ERA.
:
In die partij bij Marnix zat ook nog een enigszins vreemde eend in de bijt. Tussen alle rechthoekige en vierkante tankmodelletjes lag namelijk ook één rose gold 33 mm rond horloge. Een voor mijn redelijk smalle 17 cm pols zeer draagbaar maatje… Die heb ik ook gekocht en die loopt als een trein. Er zit een nogal iconisch uurwerkje in, namelijk een ETA 1080.
Het merk Marcley zegt helemaal niets en er is ook helemaal niets over terug te vinden. Zelfs AI bakt er geen chocola van en komt met dit flauwekulverhaal over een Rama watch SA van een familie Marachly.
Quote Copilot:
Er is geen Zwitsers horlogemerk bekend onder de naam Marcley in de beschikbare bronnen. De zoekresultaten leiden uitsluitend naar Rama Watch SA / RSW (Rama Swiss Watch), een familiebedrijf waarvan de oprichters Marachly heten — een naam die sterk lijkt op Marcley. Dat maakt het aannemelijk dat Marcley een verhaspeling, verkeerde lezing of foutieve merkvermelding is.
Oh ja joh? denk ik dan. Maar er staat toch ècht Marcley op de wijzerplaat. Daar valt niks aan te verhaspelen. Copilot (en AI) op zijn slechtst. Beweren dat er verhaspeld wordt terwijl het dat zelf doet. Altijd blijven oppassen met AI c.s. dus!
Binnenin het horloge is het uurwerk echter gesigneerd met ‘Monatnus’ en er staat ook een Montanus imprint aan de binnezijde van de caseback. En montanus is wèl een geregistreerd Zwitsers merk. Welke van de drie vermeldingen die Mikrolisk noemt dan bij mijn Marcley hoort is weer een stap verder om uit te zoeken. Waarschijnlijk op bestelling aan derden geleverd met een zg, ‘plakmerk’ zoals in dit geval Marcley. Gezien de registratie datum 20-8-1942 is echter 'Fabrique d’horlogerie Schindler & Moenig SA uit Biel (CH) de meest waarschijnlijke herkomst.
Ik weet niet wat jij betaald hebt, maar ik vond mijn score bij Marnix voor 4 horloges uit ongetwijfeld diezelfde partij, in nieuwstaat met voor drie van de vier slechts de noodzaak van een eenvoudige standaard servicebeurt (rondje Elma) en één beeldschoon rose gold klassiek dress horloge uit 1955 bij elkaar dik onder de 100 euro een lieve prijs.
Inspiratie voor jouw volgende project?
![]()
Het zijn geen gekke prijzen voor wat je krijgt, maar ik had met mezelf afgesproken om geen niet-lopende projecten te kopen. Dat ik ze dan toch kocht, komt puur doordat ik ze leuk vind. Ook al heb ik genoeg tankjes… Koperitus ![]()
Verdal kende ik al, ik heb een Tour de France.
Zo hee! En een hele mooie! Crème Perlon staat 'm ook goed. Past voor mij gevoelsmatig ook bij België en de wielrennerij.
![]()
Grappig, dat was ook mijn idee toen ik vorig jaar de vierwielers verliet voor de tweewielers. Perlon vind ik fijn dragen.
Hier kan ik uren naar kijken. Misschien wel één van de mooiste S. Kocher kasten in de collectie en een fraaie kroon. Binnenkort maar eens wat macroshots maken. Dit is precies wat ik mis bij moderne CNC-horloges.
Die Royce is echt schitterend ![]()
Ik zie een potentiële doelgroep die op dit moment nog niet aangesproken worden door andere independents.
Graag!