Transliteratie is een kunst, geen wetenschap.
Ik vind transliteratie van het moderne Turkse alfabet vrij overbodig eigenlijk.
Of was dit vanuit het Arabisch? Dan moet ik zeggen dat je er wel een kunstwerk van hebt gemaakt!
Het G geluid in Lah/lachmacun was in het Hebreeuws (daar heb ik die tic van over gehouden) altijd een probleem voor me. Dus ik verzon die spelling ter plekke zelf, omdat de lokale Turkse pizzaboer het geen lachmacun noemt, maar een “Turkse pizza”.
Is mijn zoon in Petah Tiqva geboren, of in Petach Tikwa? Misschien in Petach Tiqwa? Je weet het niet, en afhankelijk van waar je in de stad bent zie je meerdere versies op busjes, borden en briefpapier staan.
Ik dacht er nooit bij na om het op te zoeken in Google Translate voor modern Turks.
EDIT: Kut. Dit is wat Google zelf er volledig automatisch van maakt:
Lacmahun. Mein Darwin im Himmel. We lopen allebei te klootviolen, @W.E
Bij mij niet hoor. Sterker nog, als ik “lacmahun” invul, geeft Google aan dat ik op moet rotten en maakt er “lahmacun” van. Maar dat kan natuurlijk gebaseerd zijn op mijn eerdere zoekopdrachten.
Ik baseerde verder mijn “lahmacun” alleen op de Turkse pizzaboeren hier in de buurt, en omdat je mij aan het twijfelen bracht, ook op de Turkse Wikipediapagina. Dus als ik inderdaad loop te klootviolen, geef ik alle Turken in Leiden en op Wikipedia de schuld.
Dat ligt gelukkig niet in een land waar sinds 1929 het Latijnse alfabet het officiële standaardalfabet is.
Hahaha Wout. Makker. Chef. Vriend. Je hebt overduidelijk een belangrijke wetmatigheid op HF over het hoofd gezien. FatC heeft altijd gelijk. Of althans, krijgt altijd gelijk. Want de waarheid is maar hoe je het bekijkt. Probeer je zaken te weerleggen, dan kruipt hij achter
En neemt hij je net zo lang mee in een doolhof van filosofische uiteenzettingen en semantische dwalingen tot je hem alsnog gelijk geeft of van pure ellende het allemaal maar laat voor wat het is.
Ik heb ook al veel van hem geleerd. Meestal zonder het hem te vertellen, soms ook met een pb’tje erbij.
Ik houd wel van avontuur.
Nog wel…
Nou schrijf ik dat we allebei zitten te klootviolen en dat ik het ook niet zeker weet, en dan kom jij met zoiets. Poe poe. Nou nou. Is dat nou nodig?
Allez, ik geef toe neigingen te hebben, maar da’s hier niet aan de hand.
Het liefst met dames, in mijn geval. :slight_smile.
Via dat bruggetje terug on-topic:
Da’s nog een ander ding wat ik mis in dit topic. Foto’s van het publiek op de Rikketik. Viel er een goeie discussie te hebben met het aanwezige publiek? Waren er leuke dames, bijvoorbeeld? Ik heb nog geen impressie van de sfeer in m’n hoofd.
Er waren een aantal dames, maar als je een evenwichtige verhouding dames/heren zoekt zou ik een ander evenement bezoeken. De verhouding dames/heren was hier denk ik pak hem beet 5% dames / 95% heren
Gemiddelde leeftijd zo rond de 40 denk ik.
Discussies genoeg, vooral over klokken en horloges.
Sneu weer. Arme man, dit verpest de hobby een beetje.
Ik vrees dat het alleen maar erger gaat worden. “Ze” ruiken bloed en willen steeds meer.
Lekker man. Mag ik vragen wat je er voor hebt betaald?
Beroerde ontwikkelingen weer, maar ja die mannen met die zware koffertjes lopen ook wel heel veel risico denk ik - overigens al jaren…
Wat hebben die Enicar’s toch altijd een prachtig ingelegd logo he